אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר טוען כי ביטול הפטור ממע"מ במספר סעיפי צריכה יוכל לממן הפחתה של שיעור המע"מ ביותר מנקודת אחוז. משנת 2015 עומד שיעור המע"מ בישראל על 17% ובתחילת שנת 2025 הוא צפוי לעלות ל-18%. משמעות הדברים היא, שביטול הפטורים למגזרים ספציפיים יוכל למנוע את העלאת המע"מ לציבור כולו.
על-פי תחזית הטבות המס לשנת 2023 יסתכמו ארבע ההטבות במע"מ הניתנות לכימות בסך של 7.7 מיליארד שקלים. ההטבה הגדולה ביותר היא הפטור ממע"מ על פירות וירקות והיא מהווה 52% מסך עלות ההטבות במע"מ. ההטבה השנייה בגודלה היא על שירותי תיירות והיא מהווה 23% מסך עלות ההטבות. בתחזית המקבילה לשנת 2022 הייתה ההטבה על שירותי תיירות ההטבה הקטנה ביותר בגובה של 0.66 מיליארד שקל, פחות מחצי משווי ההטבה כיום. ההטבה על רכישות מחו"ל דרך האינטרנט היא ההטבה השלישית בגודלה והיא מהווה 13% מסך ההטבות. ההטבה הרביעית היא פטור המע"מ בעיר אילת.
"ביטול ארבעת ההטבות האלו היה מממן הפחתת שיעור המע"מ ביותר מנקודת אחוז", טענו באגף הכלכלן הראשי בסקירה שפרסמו.
באגף הכלכלן ציינו כי במהלך השנים 2002־2023 שונה שיעור המע"מ בישראל 9 פעמים - תדירות חריגה בהשוואה בינלאומית. בין 42 מדינות מה-
OECD ומהאיחוד האירופי, שבע מדינות לא שינו את שיעור המע"מ כלל ו-30 מדינות שינו את שיעור המע"מ בין פעם אחת לשלוש פעמים.
עוד הוסיפו כי בתחילת שנת 2002 עמד שיעור המע"מ בישראל על 17% - זהה לשיעורו היום. במהלך כל התקופה שיעור המע"מ הממוצע עמד גם על כ-17%.
"שינוי בשיעור המע"מ, משית עלויות התאמה על עסקים ועלויות היערכות של רשות המיסים למצב החדש. לכן יש לתהות אילו היה עדיף להימנע מכל שינוי, ולהותיר את שיעור המע"מ על כ־17% במהלך כל התקופה", ציינו בסקירה.
עוד עולה מן הסקירה כי המע"מ - הנחשב למס אחיד המושת על-פי מוצרי צריכה ולא על-פי ההכנסה ברוטו של הצרכן - גורם לעומס כלכלי כבד במיוחד על השכבות החלשות בישראל, אשר משלמות מע"מ בשיעור יותר מכפול מחלקם בהכנסה ברוטו.
על-פי נתוני הוצאות משקי הבית בישראל, חלקו של העשירון העשירי - השכבה הכלכלית החזקה ביותר בישראל - בסך גביית המע"מ בשנת 2021 עמד על 16% בעוד שחלקו בהכנסה ברוטו עמד על 27.6%. לעומת זאת, כל אחד משני העשירונים התחתונים שילם כ-7% מסך גביית המע"מ באותה שנה - שיעור גבוה בהרבה מחלקם בהכנסה ברוטו שעמד על כ-2.1% ועל כ-3.4% לעשירון הראשון והשני.
כלכלני האוצר לא הסבירו בסקירה כיצד ביטול הטבת המע"מ על מוצרי הצריכה הבסיסיים, שהמליצו לבצע, לא תעמיק את עומס תשלום המס האחיד הזה על השכבות החלשות.