|   15:07:40
  שושנה ויג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
חלון לעבר [צילום: איברהים נורוזי/AP]

לילה מיוחד

שיריה של סיליה קסטין מהודקים ומבטאים את עולמה הפנימי של משוררת השירים הראשונים מתארים את הקונפליקטים הפנימיים, את החיים בדואליות, כמו מסתתרת בתוכה דמות נוספת
04/04/2024  |   שושנה ויג   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

סיליה קסטין, ילידת ברזיל, חברת קיבוץ געש פרסמה ספר שירה רביעי בשם "התנים שותקים הלילה". שם הספר מציין את שתיקת התנים שהם חיה לילית, שבאופן קבוע מייללים את יללתם בלילות, בהכרזה שזהו לילה מיוחד, שבו לא נשמע קולם של התנים. מהו הלילה הזה, השונה כל כך? בדרך כלל היללות הן לציון טריטוריה של בעל החיים שחי בקהילה משלו. בכותרת זו המשוררת מכריזה שהלילה הזה שונה, זהו לילה שבו קיימת התבוננות פנימה ליחיד בתוך הקבוצה, אין צורך בהשמעת היללות. דווקא מתוך השקט הזה או מתוך הפחתת הרעשים החיצוניים תכתוב המשוררת. כותרת הספר יוצרת גם הרמז לעמוס עוז, לספר הסיפורים הראשון שלו "ארצות התן" שבו ליללות התנים הייתה חשיבות במרקם הסיפורי.

בקריאת שיריה של סיליה קסטין מגלים את תמונות התשתית ליצירתה. מיד כשמתחילים לקרוא את הספר פוגשים את ההודיה ואת תפיסת העולם שהתפתחה בעולמה של היוצרת. את הספר הזה שהוא הרביעי במספר היא מקדישה להוריה. "לאמי, רות פרויליך ולאבי, יוסף בקרמן. זיכרונם לברכה הכתיבה העניקה לי את ההבנה, הפיוס והסליחה, תודה שיצרתם אותי, חיי מאושרים." בווידוי הזה בפתחו של הספר, שבו היא מנהלת דיאלוג של פיוס והכלה עם אלה שבעולם האחר, היא מתוודה "לקח לי להבין שנים שחיי מאושרים." זהו וידוי ובקשת סליחה. באמירה הזו היא יוצרת קרבה אליהם גם בהיותה בגיל הזה, בו עושים כבר סיכום חיים ומתקרבים לעולם האחר.

שיריה של סיליה קסטין מהודקים ומבטאים את עולמה הפנימי של משוררת. השירים הראשונים מתארים את הקונפליקטים הפנימיים, את החיים בדואליות, כמו מסתתרת בתוכה דמות נוספת, אבל זוהי הדואליות של היוצרת, זו שנאבקת בזהויותיה. עמ' 8 "הַלַּיְלָה / הִיא שׁוּב בָּאָה אֶל מִטָּתִי / הָאַחֶרֶת. אֲנִי מִתְחַנֶּנֶת אֵלֶיהָ שֶׁתֵּלֵךְ / אֲבָל הִיא גּוֹנֶבֶת אֶת הַכַּר / מִמְּרַאֲשׁוֹתַי / וּמַבְרִיחָה אֶת שְׁנָתִי / אֶל תּוֹךְ פְּחָדַי וְדַאֲגוֹתַי / הַמַּמְתִּינִים לְכִבּוּי הַמַּחְשָׁבוֹת."

או בהמשך "הַבֹּקֶר / הִיא סֵרְבָה לָצֵאת מִבֵּיתִי / וְנוֹתַרְתִּי עִמָּהּ / לִטְעֹם מִמֵּי הַבְּאֵר הָרְעִילִים / וְלִגְרֹס בְּשִׁנֵּינוּ / אֶת סַלְעֵי הֶעָבָר / וּלְהִוָּלֵד מֵחָדָשׁ / נְטוּלוֹת אַשְׁמָה." מהו אותו עבר שמטריד את היוצרת? היא מבינה שאין צורך להיפרד מן הדילמות שלה אלא לחיות עימן. אם בלילה הדירו שנתה וכמו צמחה דמות נוספת הרי בבוקר היא כבר משלימה עם היותה כזו, היא תיוולד מחדש נטולת אשמה. זו כבר תובנה חדשה שצומחת מתוך ההתבוננות בעבר הקשה בעיניה. אך כפי שכתבה בהתחלה היא בעניין תובנות וריפוי עצמי.

בהתקדמות עם התובנות הללו מזמינה סיליה קסטין את הקוראים בתהליך חשיפה להכיר את העבר שלה. היא מקלפת שכבות ונוגעת בעבר, מתארת את ההורים בעולם הזה שכבר הגיעה זמנם להיחשף. כשקוראים את השיר "נושאי הצלב" בעמ' 11 מתבררים שורשיה של היוצרת. " אִמִּי נוֹלְדָה / מֵעֵץ הָאַשּׁוּחַ וְהַסְּנֶה הַבּוֹעֵר, / אֲבָל סָבָתִי הִמְשִׁיכָה לְהַפְלִיא / בַּהֲכָנַת עוֹף מְמֻלָּא בִּבְשַׂר חֲזִיר. / סָבִי לֹא נָגַע בַּתַּבְשִׁיל, / מְסָרֵב לְטַמֵּא אֶת קֵבָתוֹ. / וְאִלּוּ אִמִּי הָלְכָה / בויה דּוֹלוֹרוֹזָה שֶׁל אָבִי. / וּמֵאָז אָנוּ הַבָּנִים / נוֹשְׂאִים אֶת הַצְּלָב עַל גַּבֵּנוּ."

כששאלתי את סיליה כדי להבין את המסלול שעשתה סביב הדת הבנתי מן המשוררת, שתהליך הגיור של אימותיה היה סבוך. סבתא התגיירה, אחר כך לא הכירו בגיור וגם האם הייתה צריכה לעבור גיור. השיר הזה מבטא את הקונפליקט בנשיאת הצלב בעולמן של בנות הגיור. המאבקים בין העולמות - בין היהדות לבין הנצרות - שהיו קיימים בבית הסבים נמצאים בשיר הזה. הסב לא רצה לגעת במאכלים שלא היו כשרים. מה שסיפרה לי המשוררת הפתיע עוד יותר, שכן המשפחה עלתה לישראל והשאירה את אביה בברזיל בעקבות אחיה, שהיה "החלוץ" שהתיישב בקיבוץ געש.

כשקוראים את השירים ומבינים את היותה של המשוררת אחרת, הם מקבלים משמעויות נוספות. היא אחרת כי היא אינה מכאן, שורשיה רחוקים מכאן, היא אחרת בהיותה זרה במקום הזה, היא מבטאת את הזרות הזאת של אימה גם בשירים וההבנה שלה את עולמה של האם מחלחלת אל השירים כנראה מתוך התהליך הפנימי שהיא עוברת עם עצמה, תוך כדי ההתבוננות בתהליכים שהיא בעצמה עוברת. מעניין גם שאין בשירים כותרות אלא כוכביות, המשוררת כמו כותבת לנו פתקים קטנים, סימני דרך שנוכל להיכנס לקרוא ולפענח את הכותרת. צריך לקרוא בעמודים הללו עמוק בשירים כדי לזהות שאלה השירים הרקומים על אימה של המשוררת. עמ' 11, 12, 13, 15, 16, 17, 20, 22, 23, 26, 29

בשיריה אלה היא מתארת את נטישת האב במולדת האחרת ואת היותה זרה כאן. המשוררת בין זרים, זהו מוטיב חוזר בשירים. היא כמו כותבת גם רקוויאם לעצמה, משתפת את הזיכרונות שלה שמתפוררים בניסיון לאצור את הרגעים הללו שחלפו. ובתוך החיים החדשים שנוצרו כאן היא גם רואה יופי. "עוֹד מֵרֶחֶם אִמִּי / חָלַמְתִּי עָלֶיךָ / מְחַפֶּשֶׂת אוֹתְךָ / בְּכָל כִּכְּרוֹת הָעִיר". מציאת הזיווג שלה הרחק ממולדתה היה גורל שנקבע עוד בטרם נולדה.

השיר בעמוד 12 מתאר את האם באופן דואלי, "אִמִּי מַפְלִיגָה / מֵחוֹף מִבְטָחִים / אֶל אִיִּים שֶׁהִיא בּוֹדָה מִדִּמְיוֹנָהּ / וּבְעֵינַיִם רְדוּפוֹת הִיא הוֹזָה / יְצוּרִים הַמְּאַיְּמִים לְהַעֲנִישָׁהּ ---אִמִּי פּוֹרֶשֶׂת זְרוֹעוֹת. / גּוּפָהּ מְבַקֵּשׁ נֶחָמָה --- אֲנִי אוֹחֶזֶת בְּיָדָהּ / וּמַזְכִּירָה לָהּ / אֶת הַשְּׂמִיכָה הָרַכָּה / שֶׁכִּסְּתָה אוֹתִי בְּיַלְדוּתִי." בתחילת השיר האם עוזבת מקום בטוח אבל יש לה עיניים רדופות, תחושת חטא, צריך להענישה. אימה של המשוררת עושה מעשה של התרחקות ממקום שהיה לה למקום אחר, ומי שמנחם אותה היא המשוררת שמזכירה לה את גדולתה ואת היכולת שלה להגן על בתה.

התהפכו התפקידים והבת עדיין זוכרת לאימה את תפקידה החשוב כאם מגוננת. בשיר בעמ' 13 שהוא שיר קצר מאוד מבטאת היוצרת יחס מורכב, ואם נחזור לכותרת הספר שהיא כותרת יחידה לספר, הרי שכל הספר הוא למעשה פריצת השתיקה של התנים והדוברת היא המייללת כאן במקום התנים, "הֲרֵי הַלַּיְלָה נוֹלְדָה לִי שְׁלִישִׁיָּה: / הַנַּקְמָנִית שֶׁהָרְגָה אֶת אִמִּי / הַחוֹלֶמֶת שֶׁהִרְחִיקָה לְהֹדּוּ / וְהַמּוּסָרִית שֶׁהֵאִירָה אֶת לִבִּי / שֶׁהִרְבָּה לַחֲלֹם. --- מַחְשָׁבוֹת טוֹרְדוֹת אוֹתִי הַלַּיְלָה." הנה התשובה לשתיקת התנים - היא המשוררת באה חשבון עם עצמה ביחסיה עם אימה, עם אבותיה, עם רגשות האשמה ועם חוסר השקט שליוו אותה כבת.

בהמשך כשהיא כותבת אל נמען ניתן להבין שזהו גבר. אני משערת שזהו אביה שנעזב שם כי היה שיכור. דווקא הוא לא רצה לעזוב את חוף המבטחים ולהגיע לארץ ישראל, דווקא הוא שהיו לו שורשים ביהדות ושמר כשרות נשאר מאחור.

ומה עושה משוררת? שבה אל הילדות, אל הילדה שהייתה, כמו בשיר בעמ' 16. בפשטות היא כותבת "הַיַּלְדָּה בִּי / צוֹלֶלֶת אֶל תּוֹךְ שִׁיר / לְהַעֲלוֹת מֵהַתֹּהוּ אֶת אִמִּי / שָׁם אֲנִי צוֹרֶבֶת מֵעֶצֶב לִבִּי / מֵטָפוֹרוֹת נוֹטְפוֹת דָּם. --- וְאוֹתָהּ הַיַּלְדָּה / שֶׁחוֹרֶטֶת יֵאוּשׁ בְּשִׁירֶיהָ / מְנַסָּה לִשְׁכֹּחַ אֶת שִׁכְרוּתוֹ הָאַלִּימָה שֶׁל אָבִי. / שֶׁכְּמוֹ קַעֲקוּעַ בִּלְתִּי נִמְחָה בְּנַפְשִׁי. / עֲדַיִן טְבוּעָה בִּי." בשפה ברורה, מתוודה הדוברת על העבר בבית הוריה ועל רצונה לחמול על האם, על החיים שהיו ונשארו חקוקים בליבה, וכפי שנאמר אלה תמונות התשתית של המשוררת. הרי שירה אמיצה צריכה לגרום לקורא איזו תחושה כלשהי, לעורר אותנו לתגובה כלשהי, ואני מברכת את סיליה קסטין על ספרה הענוג, שנערך במגע ידה של משוררת חשובה מאוד, ציפי שחרור.

ברכות לך, אפשר להתעמק בספר הזה, שהוא קטעים קצרים של שירה שרוצה לספר המון, הרגשתי תוך כדי הקריאה שרציתי לדעת עוד על סיליה, על עולמה, על חייה בעבר ובהווה, וסיליה העניקה הצצה קטנה, פתחה את הלילה לפני הקורא, פתחה וסגרה. כמו בעד חריצים יכולתי רק להציץ.

סיליה קסטין, התנים שותקים הלילה, הוצאת עקד, 2023 סדרת השראה, עורכת ציפי שחרור.
תאריך:  04/04/2024   |   עודכן:  04/04/2024
שושנה ויג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרגע האזנתי לעוד פרק בפודקאסט "אחד ביום" - פודקאסט מושקע מאוד ורוב הפרקים טובים ואפילו מצוינים. עריכה הדוקה, תמציתי, מידע מעניין, והמגיש, אלעד שמחיוף, רהוט וממוקד. אבל מטבע הדברים לא תמיד הרמה המקצועית אחידה וכשמזמינים מומחים שמדברים על כלכלה אבל הם חסרי השכלה כלכלית אז הטעויות צורמות לי.
04/04/2024  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
"יש לנו חיל אויר מעולה, טייסים הטובים בעולם. חיל-האוויר ערוך לתגובה מידית אם תותקף ישראל", הייתה התשובה הנחרצת לתוהים על פשר החלטות הקיצוץ, בחילות האחרים, כאמור.1
04/04/2024  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
מאיזה חומר עשוי ראש הממשלה בנימין נתניהו? שאלה שבוודאי מנקרת בראשם של המוני אזרחי ישראל שצפו במסיבת העיתונאים שלו שלשום.
תודה למערכת עיתון הארץ ולעורך המוסף הספרותי, בני ציפר, שנתנו מקום מכובד מאוד בעמוד הראשון של העיתון ביום ג' כ"ג באדר ב' לציון יום מותו של הסופר האהוב עלי סמי מיכאל, שהיה בן 97 במותו.
אני עוקב מקרוב אחרי רני צים מרכזי קניות כבר מספר שנים ואין ספק שהביצועים של המניה בשנתיים האחרונות היו מאכזבים. ניתן לתרץ זאת בעליית ריבית או מלחמה אך בפועל אנו רואים שרוב חברות הנדל"ן המניב כבר נסחרות בשיאים חדשים כך שנראה שמדובר בנקודה ספציפית שקשורה לרני צים. לדעתי הסיבה האמיתית לפער קשורה לחוסר המיקוד שהתבטא בהשקעה בפסגות יחד עם חוסר ההצלחה בה שהביאו את רני צים להיות בין חברות הנדל"ן המניב הבודדות שנסחרות כל-כך רחוק מהשיא (שליש מהמחיר לפני שנתיים) על-אף שהתוצאות עצמן מעולם לא היו טובות יותר, וכל-כך עמוק מתחת להון בחברה שעד רכישת פסגות נסחרה בפרמיה נאה על ההון. לדעתי היציאה הקרובה מפסגות יחד עם מהלכים עסקיים שאפרט כאן מסמנים נקודת מפנה בחברה עצמה ובאופן שבו השוק מעריך אותה.
03/04/2024  |  שלומי ארדן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il