פורסמו (יום ג', 9.5.18) מסקנות ועדת המשנה לבחינת חלופות הטווח הקצר לייבוא האמוניה, בסיומו של תהליך אשר כלל סיור וכן ארבעה דיונים, אשר בחנו את הסוגיה מהפן הביטחוני, הסביבתי והאזרחי.
החלטת בית המשפט על סגירתו של מיכל האמוניה במפרץ חיפה יצרה פער בין הדרישה לאמוניה זמינה לצרכי תעשיה מחד-גיסא, והצורך ההכרחי במציאת פתרון סביבתי וביטחוני שאינו מתפשר מאידך-גיסא. החלטת הממשלה מיולי 2017 הצביעה על שני פתרונות מסחריים פרטיים לטווח הארוך (הקמת המפעל במישור רותם והקמת מקשר ימי מול חופי חיפה) וכן החליטה הממשלה על הקמתן של שתי ועדות לבחינת פתרונות לטווח הקצר.
הוועדה בראשות המשרד להגנת הסביבה, אשר הייתה אחראית על הפן הסביבתי-בטיחותי, בחנה 12 חלופות לטווח הקצר ומצאה ארבע קבילות, על-פי סדר העדיפות: חלופת האונייה הקטנה, החלופה המשולבת, מילוי מכליות כביש במסוף וחלופת האיזוטנקים (שתי האחרונות דורגו בעדיפות זהה).
בסיום עבודתה של הוועדה בראשות המשרד להגנת הסביבה, הועברו ארבע החלופות שנמצאו כקבילות לוועדה בראשות המטה לביטחון לאומי, כאשר ועדה זו בחנה את החלופות שנבחרו מהזווית הביטחונית בלבד. בתום עבודת המטה שערכה הוועדה הביטחונית נמצא כי כל אחת מהחלופות שנבחנו קבילות גם מהזווית הביטחונית, כאשר קיימת עדיפות מסוימת לחלופה של ייבוא אמוניה באמצעות אונייה קטנה בהזרמה ישירה.
מסקנות ועדת המשנה למוכנות העורף
הוועדה קובעת כי הליך קבלת ההחלטות בשתי הוועדות היה מעמיק, ענייני ומקצועי. ניכר כי הוועדות ביצעו את מלאכתן נאמנה, תוך הפעלת שיקול דעת מרבי לטובת ביטחון הציבור והסביבה. מאחר שהוועדה סבורה כי תהליך קבלת ההחלטות היה ראוי, הרי שניתן להניח כי הוועדות קיבלו את ההחלטות הנכונות על בסיס הנתונים המקצועיים שעמדו לרשותן באותה עת.
אלמלא התנגדותם של עיריית חיפה והארגונים הירוקים לחיבור המפעל בצפון באמצעות הזרמה ישירה מאונייה קטנה, הוועדה הייתה תומכת בפתרון זה, כפי שסברו הוועדות המקצועיות. מאחר שהתנגדות עיריית חיפה עומדת בעינה, הרי שהוועדה סבורה שנכון לתמוך ולקדם את פתרון האיזוטנקים כפתרון זמני, עד שימומשו הפתרונות לטווח הארוך. יוזכר כי פתרון זה אומנם לא הוגדר כראשון בסדר העדיפויות אך מנגד עמד בקריטריונים הסביבתיים והביטחוניים ולפיכך הוא גם הוגדר כפתרון קביל על-ידי הוועדות.
כדי לצמצם ככל הניתן את הסיכונים הקיימים בפתרון זה, הוועדה דוחקת בגורמים הרלוונטיים לזרז את מתן הרישיון להקמתו של מתחם איזוטנקים ממוגן. בהינתן ומתחם זה יוקם, תוכל חברת חיפה כימיקלים לשוב ולהפעיל את מפעליה ללא מגבלה משמעותית מבחינה יישומית.