|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

לאן נעלם דב שדה?

בלהה קלישר ברנר מובילה את הקורא הסקרן אל עולמות לא ידועים, ההולכים ונחשפים צעד אחר צעד מראות ומושגים שהיו בגדר מדע בדיוני הופכים להיות תופעות של יום יום, עד שהקורא אינו יודע היכן הוא נמצא: במציאות עכשווית או במציאות חלופית
19/06/2014  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

"דב שדה נעלם ב-5 לנובמבר לפני שנתיים, מהמחלקה הפתוחה של בית החולים הפסיכיאטרי בו היה מאושפז. זה היה יום קריר, שנשא ניחוח של חורף מרוחק, לא מקומי, עטוף בדוק לבנבן ומעיק. גשם דק ירד במשך כל הבוקר. אני זוכרת שקמתי מכיסאי והבטתי בחלון. מזג אוויר כזה משרה עלי תמיד תחושה של כבדות בלתי מוסברת. כאילו משהו לא טוב עומד לקרות. כשדיצה, אחות המחלקה, דפקה על דלתי שעות מאוחר יותר ואמרה לי שדובי לא הופיע בחדר האוכל בשעת הצהריים, התחדדה התחושה שליוותה אותי כל אותו בוקר; כאילו חוויתי את כל המעמד הזה בעבר לא ברור. מעין דז'ה וו. דיצה סיפרה שברגע שהבחינה שהוא לא יושב ליד השולחן שלו בחדר האוכל, היא ניגשה לחדרו. כשלא מצאה אותו שם, קראה ליורם, האח אחראי המשמרת, שהזעיק את קצין הביטחון".

כך נפתח ספר המסתורין "לאן נעלם דב שדה?" שיכבוש את לב הקוראים, ירתק אותם, ויגרום להם לראות את סביבתם הקרובה בעיניים אחרות. האם זו ציפור היושבת על ענף העץ... או שזו מצלמה משוכללת הבוחנת אותך? האם האדון היושב מולך הוא לקוח מכובד או איש שבא אליך מעולמות אחרים? האם זו תמונה יקרת ערך של צייר מפורסם, או שמא זו תחבולה לערב אותך במשהו שמעבר להבנתך?

בלהה קלישר ברנר מובילה את הקורא הסקרן אל עולמות לא ידועים, ההולכים ונחשפים צעד אחר צעד. מראות ומושגים שהיו בגדר מדע בדיוני הופכים להיות תופעות של יום יום, עד שהקורא אינו יודע היכן הוא נמצא: במציאות עכשווית או במציאות חלופית.

בלהה קלישר ברנר היא סופרת ותסריטאית. זכתה בפרס טשרניחובסקי לספרות על ספרה "החיים הם הרפתקה שמחה ומאושרת" קובץ סיפורים קצרים בסגנון של ריאליזם פנטסטי.

החלה לכתוב לפני יותר מ-25 שנה. השתתפה בסדנה לכתיבה יוצרת בהנחיית פרופ' אורציון ברתנא ובעידודו החלה בכתיבת סיפורים קצרים שהתפרסמו ב"מאזניים". כתבה תסריט בשם "היא כבר תנוח בקבר", מעין פארודיה קומית על המתרחש בבתי-חולים. כותבת באתר "נשים ברשת" בנושאים אקטואליים ובנושאים הנוגעים לבעלי חיים. בוגרת פסיכולוגיה וזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב. עבדה למעלה מ-40 שנה בבתי-חולים. 22 שנים ניהלה מעבדה לזיהוי מחלות אוטואימוניות, בבילינסון, ו-20 שנה עבדה באסותא, עם ד"ר יוסי אלקלעי - מנתח סרטן עור בשיטת מוז.

בעלי חיים קרובים לליבה. היא מגדלת בביתה מספר חתולים וכלב ושייכת ל"מסדר חשאי" של מאכילי חתולי רחוב. חברה בעמותה "מקלט הקופים הישראלי", שמטרתה להיות מרכז הצלה שיקום וחינוך. העמותה מפעילה את פארק הקופים ביער בן שמן, והן מקלט לקופים במצוקה הנמצא בשולי הפארק.

עד גיל 60 הייתה נהגת אוטובוס לשעת חרום וכל שנה נקראה לחמישה ימי מילואים. במלחמת שלום הגליל נקראה לעבוד כנהגת נסיעות מיוחדות באגד הרצליה.

ילידת תל אביב 1945, ומתגוררת בה עד היום, פרט ל-14 שנים בהן התגוררה ברמת השרון. פרשה לגימלאות לפני כשנתיים. נשואה בלי ילדים.

ספריה

1. "איזה שלנו" הוצאת "כנרת". 1990.

2. "איש ואישה וסיר לחץ" קובץ סיפורים קצרים בהוצאת "ספריית מעריב". 1995.

3. "החיים הם הרפתקה שמחה ומאושרת", קובץ סיפורים קצרים בסגנון של ריאליזם פנטסטי בהוצאת "תמוז", 1998.

4. "חתולים וחיות אחרות" סיפורים אמיתיים על חיות הכרך. 2004 הוצאת אסטרולוג.

5. "לאן נעלם דב שדה", "ספרי מקור", 2014.

פרק ראשון

ש., שהיה אחד הבודדים איתו הצליח דב לקשור קשרים חברתיים מבין המאושפזים, סיפר שראה אותו אחרי ארוחת הבוקר יושב בחדר, כרגיל, עם הניירות שלו. ״כל הזמן הוא כתב.״ הוא אמר. ״כל הזמן. כל הזמן.״ הוא חזר על כך מספר פעמים עד שהטרוניה שהתגנבה לאמירתו נקלטה היטב.

החיפושים במחלקה עצמה ואחר כך בכל בית החולים העלו חרס. דב שדה נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. השמיים המשיכו להיות מעוננים והגשם לא הפסיק לרדת. לא חיכינו הרבה והחלטנו לפנות למשטרה. התחושה המוזרה שלי קיבלה ביטויים פיזיים. באצבעות ידי חשתי מעין עִקצוץ מטריד, כאילו נמלים טיפסו במורד כף היד לעבר האצבעות. היד הייתה חלשה וקרה. בקושי הרמתי את שפופרת הטלפון וחייגתי למדור. זו לא הייתה הפעם הראשונה ששוחחתי איתם. ליתר דיוק עם מרדכי, שהיה קצין מבצעים. הוא הכיר טוב מאוד את דב שדה. שניהם עבדו יחד שנים רבות בתקופה שדובי היה שוטר.

החיפושים אחריו נערכו בהיקף נרחב, ולו רק בשל עובדת היותו שוטר לשעבר. לפני שאושפז, ניהל משרד חקירות מצליח אותו הקים זמן קצר לאחר שפרש מהמשטרה. חבריו ממשרד החקירות ומהמשטרה, עשו כל מאמץ, לדבריהם, כדי למצוא אותו. תמונתו פורסמה בעיתונים ועל גבי לוחות המודעות. הוצעו אפילו פרסים כספיים לכל המוסר מידע העשוי לקדם את חקירת היעלמותו. הקליינטים האחרונים שלו נחקרו והושמו במעקב. אך לשווא. כל המאמצים למצוא אותו העלו חרס. עד כה לא נמצא ממנו זכר, קצה חוט, לא כלום. לי עצמי היה ספק אם המאמצים הופנו לכיוונים הנכונים. לדעתי, לא נתנו מספיק את הדעת אל הסתירות שעלו מהדיווחים של חבריו, בדבר מעשיו לפני שנעלם.

רם בכר, חברו ושותפו למשרד החקירות, ייחס את כל מה שקרה לדובי למצב נפשי מעורער. כנִראה לחץ בעבודה, אבל מקריאה ביומן הזה עולה, שרם עצמו עמד בפני התמוטטות נפשית דומה במהלך החקירה של אותה ״פרשת הרטמן״, אותה פרשה מוזרה שעסקו בה לאחרונה. אלא שרם התאושש, והתנכר לכל מה שעבר עליו. הוא סירב להצעתי לעבור טיפול היפנוטי כדי לברר את הסיבות שהביאו אותו עצמו למשבר, אף שכוונתי הייתה לבדוק אם אפשר למצוא קשר בין האירוע שעבר עליו, לבין הסיבות שהביאו להתמוטטותו של דובי. לא היה לי ספק שהיעלמותו קשורה בדרך כלשהי לנסיבות המיסתוריות שהביאו עליו את ההתקפים הפסיכוטיים מהם סבל כל כך.

עברו שנתיים והסיפור שלו לא מפסיק להציק לי. לאחרונה התחלתי לחלום עליו כמעט בכל לילה. אני לא זוכרת הרבה מהחלומות הללו, אלא שבבוקר אני קמה בתחושה שחלמתי עליו. אני יודעת שהוא היה איתי.

תקופה ארוכה ניסיתי, ככל שיכולתי, לדחוף את החקירה למרות התחושה המתמדת שאני שוחה כנגד הזרם. שלחתי את החומר לטלוויזיה, ביקשתי שיבדקו אם אפשר לעשות עליו תוכנית מהסוג של 'בשידור חוקר'. לצערי הצעתי לא התקבלה. חזרתי ונתקלתי בבעיות שהוגדרו כבעיות של הפקה.

למרות שלא עברו הרבה שנים מאז היעלמו, נִראה לי שלאחרונה השתנתה האווירה בארץ, רמת המודעות עלתה וניתן לקרוא בעיתונים פרסומים העוסקים בדברים ״שמעבר״. עיתונים יומיים מקדישים לנושא מדורים ייחודיים במוספים של ימי שישי. אני בטוחה שהעלייה ברמת המודעות לנושאים הללו אינה מקרית. ייתכן שאם הפרשה הייתה מתרחשת היום, הייתה זוכה להתייחסות אחרת. אבל אז נתקלתי באטימות. טיפסתי על קירות חלקים. אולי זו הסיבה שהחלטתי דווקא עכשיו לפרסם את היומן הזה. לפרסם כמו שהוא.

בתקופה שהיה בא למרפאת החוץ של בית החולים לקבל טיפול, הרגשתי שיש בו משהו שונה. למרות הדעה של עמיתַיי, הייתי בטוחה שהוא לא היה סכיזופרני. כשמצבו החמיר והוא נאלץ להתאשפז במחלקה, אני עדיין חשדתי שיש כאן משהו שאנחנו לא מבינים.
לא פעם שאלתי את עצמי מה, מתוך הדברים שהוא מספר, אכן התרחש. כפסיכיאטרית לא יכולתי להרשות לעצמי לקבל את המציאות האיזוטרית, אליה סיפר שנקלע, כאמיתית. אלא שפחדתי. עמדתי בפני הבלתי נתפס ללא כלים להתמודד, להבין או להרגיש אותו, ובוודאי לא להטמיע אותו. אנחנו, אנשי המקצוע, יכולים להסתתר מאחורי הגדרות והבחנות שכלתניות, ואכן עושים זאת בהצלחה, אלא שהספק ממשיך לנקר. מה אם כל זה קרה לו באמת? במציאות המוזרה שאנו חיים אותה?

מתוקף מקצועי אני יודעת שכל אחד תופס את המציאות בצורה אחרת, ואף על-פי כן יש קונצנזוס מסוים בנוגע למה שנקרא ״נורמלי״. מעין שטחי חפיפה שרובנו מתקשרים אחד עם השני בהם. דב שדה התחיל כנִראה לחצות גבולות.

אני מוכרחה להתוודות, וידוי אישי. האיש פשוט ריתק אותי.
אני זו שביקשתי ממנו שיכתוב את הסיפור של אותם עשרה ימים שעברו עליו, ושהיוו נקודת מפנה ממנה והלאה הוא השתנה מקצה לקצה, עד שהיה צריך לעזוב את עבודתו ואת ביתו. אין לי ספק שהיעלמותו הייתה תולדה בלתי נמנעת של האירועים המוזרים שעבר. הוא הסכים בהתלהבות לרעיון שלי; הוא אמר שזה יהיה מעין שיחזור של יומן בו יתעד את אותם עשרה ימים ותקופה קצרה שנמשכה אחריהם.

סיפקתי לו כלי כתיבה והוא כתב כמו משוגע (עם כל האירוניה של הדימוי הזה). במשך שבועיים כתב יום ולילה. הוא לא פסח על כלום, לא סילף ולא הסתתר מאחורי חצאי עובדות. לפי דבריו ניסה כל הזמן להיצמד לאמת (למרות שבשלב מסוים תהה בעצמו מה משמעותה של האמת והאם יש לנו, כבני אדם, כלים חושיים לבדוק את מה שנקרא ״אמת״, ואולי ישנן מספר ״אמיתות״ שכל אחת עומדת בפני עצמה). פעם אמר לי שהאמת האבסולוטית נמצאת מחוץ לטווח תפיסתו של האדם, ותפקידה לתת כיוון, מעין מִגדלור; בעוד שהאמיתות האנושיות הן תמיד יחסיות, ומספרן לפחות כמספר בני האדם בזמן נתון.

ביומן זה הוא תיעד פרשייה נוספת שעבד עליה באותה תקופה, שעסקה באישה שהיה לה סכסוך עם המאהבת של בעלה. לפי דעתי לא היה לה ולמקרה שלו ולא כלום. אבל כשלקחתי על עצמי לפרסם את היומן בשלמותו, נמנעתי מלערוך או להוציא חלקים שנראו לי חורגים, ומאותה סיבה לא השמטתי קטעים שעסקו ביחסיו האינטימיים עם נשים, וליתר דיוק עם אישה אחת מסוימת.
כשנעלם, נותרתי בתחושה שהוא טרם כתב את הפרק האחרון שבו הייתה אמורה להינתן מעין 'סיסמה', ואנו נותרנו ללא מפתח להבנת הדברים.

לפני שנִקלע לאותה קלחת של עשרת הימים היה דב שדה אדם מן הישוב. נשוי, אב לשני ילדים שהגשים חלום של משפחות רבות וקנה בית במושב. חמש עשרה שנים עבר במשטרה כחוקר, ולאחר שפרש פתח משרד חקירות פרטי.

כשעבד במשטרה נזקפו לזכותו הצלחות לא מעטות בפענוח מעשי פשע שרובם היו מתוקשרים היטב. חבריו במשטרה סיפרו שהיה ידוע בעבודת הנמלים שלו, באינטואיציה ובהברקות רעיוניות שהיו מקדמות את החקירה, ובעיקר הצטיין בפתיחות מחשבתית. מעולם לא נתן לשיקולי יוקרה לעגל פינות, למרות הלחצים שהיה נתון בהם מכיוון הדרגים העליונים - וזה קרה לא פעם אחת. חוסר גיבוי זה גרם בסופו של דבר לפרישתו, והוא הקים משרד חקירות פרטי עם אחד מפִּיקודיו. רם בכר.

כשזיוה אשתו דיברה על פרידה ממנו, לא יכולתי להאשים אותה. בתקופה שהוא חשד בכל אחד מאיתנו שאנחנו ״מוחלפים״ כדבריו, הוא היה ממש בלתי נסבל. ברור היה שגם היא מאוד נפגעה.
היא ידעה שהוא כותב את היומן הזה וביקשה ממני שאתן לה לקרוא בו. לא הסכמתי, כמובן, כי הכול היה עדיין בשלבי התהוות. אבל החלטתי לשאול אותה אם הייתה מודעת לכך שדובי ידע על הרומן שהיה לה עם הפסיכולוג שלה, דר׳ אדוארד כרמי.

לא הייתי צריכה לספר לה שאת הדברים האלה קראתי ביומן שלו, ייתכן שפעלתי לא לגמרי כשורה (כשהבנתי עד כמה מעורבותי הנפשית הייתה גבוהה, פרשתי מהטיפול הצמוד בו והעברתי אותו לחבר טוב, דר׳ תדיר, אבל כמובן שעקבתי כל הזמן אחר מצבו וידעתי מה עובר עליו).

זיוה סיפרה לי שבשלב מסוים ידעה שהוא חושד בה, אבל גם היא הייתה במצוקה, כך אמרה. הוא התרחק מהבית והיא חיפשה תמיכה בחוץ. היו לה רגשות אשמה, כאילו הייתה עסוקה ברומן שלה ולא הייתה קשובה לראות מה קורה ולעזור לו. היא ניסתה להתקרב אליו שוב, אבל אחרי שהוא התחיל עם הפרנויות שלו והסיפור של ה״מוחלפים״ וה״אנרגיות המוזרות״ היא חזרה לאדוארד. היה ממש קשה לחיות איתו באותו בית. הוא השתולל כאילו נכנס בו שד. הוא דיבר בשפה משונה וכל דבר הכאיב לו. האור הכאיב לו, הצליל הכאיב לו, אסור היה לגעת בו. הוא לא סבל את הבגדים שלבש כי המגע איתם הכאיב לו. הוא התחיל להסתובב בבית עירום - גם ליד הילדים - וזה היה ממש מביך. לא הייתה ברירה אלא לאשפז אותו.

התפלאתי לראות עד כמה הוא זוכר את המאורעות, עד כדי שִחזור של דיאלוגים שלמים. הוא גם דאג להביא את הדברים ברצף סיפורי על-מנת ליצור אצל הקורא מתח. אבל לפעמים היה נתקף באי שקט שהתבטא במצבים ״הפסיכו–פיזיולוגיים״ שלו. אז הייתי מכניסה אותו למצב היפנוטי כדי לדובב אותו, או כדי שידבר בעצמו. לא תמיד זכר, לאחר שהתעורר, כל מה שעלה בהיפנוזה. פעמים רבות העדיף - מתוך בחירה - לשכוח את הדברים.

החומר מובא בפני הקוראים כפי שהוא. ללא שיפוט. למרות מקצועי אני נמנעת, במקרה שלו, מלקבוע אבחנות.
נקודת השיפוט שלי טובה בדיוק כמו שלכם.
בשלב מסוים מצאתי את עצמי נזקקת לעזרה. נתמכתי על-ידי אותו עמית שידע לנתב אותי, ותודות לו לא איבדתי גם אני כיוון. בהזדמנות זו אני מודה לך, דר׳ תדיר היקר.
מכאן ואילך יובאו הדברים כפי שרשם אותם דב שדה.
בברכה, דר׳ ר. ש.
מחלקה ד' בי״ח פסיכיאטרי מרכז הארץ

נ.ב. מסיבות מקצועיות אני מזדהה רק בראשי התיבות של שמי. שיניתי גם את שמותיהם של מספר אנשים שהוזכרו בספר, לאחר שביררתי שאין הם מעוניינים ששמם יפורסם. דב מכנה אותי בסיפורו ״ריני״. ובקיצור ״ני״, או ״דר׳ ני״.

מאת: בלהה קלישר ברנר, הוצאת ספרי מקור, 221 עמודים, 78 שקלים
תאריך:  19/06/2014   |   עודכן:  19/06/2014
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה שנקבעה, הגיע השופט רבינוביץ למקום הפגישה. הוא התגורר ברחוב סמוך, בדירה צנועה, יחסית, בת ארבעה חדרים, עם מרפסת שמשקיפה לים. הוריו רכשו את הדירה לאחר עלייתם ארצה מכספי הפיצויים שהם קיבלו ממשלת גרמניה. לאחר מותם, השופט רבינוביץ, שהיה אז, עדיין, סטודנט-מתמחה למשפטים, נשאר להתגורר בדירה שבה הוא נולד. לא היו יורשים אחרים לדירת-הוריו.
18/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
"היפנוזה והיפנותרפיה: מדריך למטפלים" הוא הספר המקיף הראשון בתחום ההיפנוזה הקלינית אשר נכתב בשפה העברית, ומטרתו למלא את החלל אשר קיים בתחום ההיפנותרפיה בארץ. הספר מיועד בעיקר לרופאים, לפסיכולוגים ולקהל הרחב של פסיכותרפיסטים שמתעניינים בהיפנוזה.
17/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
גילי שפירא מרטנס, ילידת תל אביב (1960), בוגרת בית-ספר בליך ברמת גן ומכון אבני לאמנות, נשואה ואם לבת, חיה היום בגרמניה. גילי היא מדריכה מוסמכת להגנה עצמית לנשים, נערות, נערים וילדים (השיעורים מבוססים על פסיכולוגיה וטכניקה). מייסטרית ומורה לרייקי, בעלת ניסיון של כ-30 שנה בניתוח אופי, ייעוץ והכוונה בעזרת קריאת כף היד, פענוח חלומות, קריאה בקפה ואסטרולוגיה.
16/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
כמי שכל הזמן היה עסוק בענייני משרדו, או בעיסוקיו האישיים האחרים, דני כבר חדל להתנצל בפני תמר.
15/06/2014  |  ד"ר חיים משגב  |   ספרים
זכי היה ילד "איטי" ושונה מיום היוולדו. אחיו, א.ה.הונזה, שכואב עד היום את חייו המיוסרים והמבוזבזים, כתב, בהשראת חייו ומותו, רומן ביכורים שהמציאות והדימיון מתערבבים בו זה בזה.
12/06/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
יואב יצחק
יואב יצחק
מימון יצא לחו"ל לפני יותר מ-10 שנים בתקופה שהתקיימה נגדו חקירה סמויה מצד רשות ניירות ערך, רשות המיסים, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון    מאז נמנע מחזרה לישראל    ביקורו בשבועות האחרו...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
אפרי הלפרין
אפרי הלפרין
בחוסר שיקול דעת קיצוני דחף שר המשפטים לביטול עילת הסבירות מבלי שהמציא לנו תחליף שימלא את החסר    אני מניח שנשוב לעניין הזה בעתיד אך מנקודת מבט אחרת    מחובתנו לצמצם בהסכמה את אי-הווד...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לצד בית המשפט העליון יש לכונן בית משפט חוקתי    חבריו יהיו מעטים, 'זקני העדה' ומשפטנים עתירי נסיון, וערכאה זו תדון אך ורק בסוגיות הנוגעות בשאלה: האם הצעת חוק מסוימת, שתידון בכנסת, ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il