|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מתקפת הפתע של חמאס ב-7.10 [צילום: חסן א-סייח, AP]
ממשל חדש לישראל – א. הציביליזציה הנוכחית (פרק 8)

מופתעים תמיד אנחנו

תרבות צבאית מיתולוגית; מחקרים אקדמיים חסרי ערך; מלחמת ההתשה; פרדיגמה מחקרית לקויה; הפתעת מלחמת יום הכיפורים ותפקודו הלקוי של צה"ל באותה מלחמה; ההתקפה המפתיעה של החמאס אחרי חמישים שנה ותפקודו הלקוי של צה"ל מול אותה הפתעה
20/10/2023  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   מלחמת חרבות ברזל   |   תגובות


מחיר הזנחת החקר הצבאי והמלחמה

מיתוסים משפיעים על ההתנהגות האנושית ומניעים בני-אדם למעשים, יותר מהֶשֵׂגיה של התבונה. אבל, מיתוסים מונעים את הבנת ההתנהגות האנושית. כמו שלא ייתכן להבין את גוף האדם בלי ללמוד את פעולת השרירים, כך לא ייתכן להבין את ההתנהגות האנושית בלי לפתח לנושא הצבאות והמלחמות יחס עובדתי בלתי-מיתולוגי. מאחר שבני-אדם לא עשו זאת עד היום, שכן מורשתם התרבותית ועולמם הרוחני מונעים מהם לעשות זאת, בנויים כל מדעי ההתנהגות וכל המדעים ההיסטוריים על הטעיה לוגית: התעלמות מן העיקר. התוצאות הבלתי-מספקות של מדעי האדם ומדעי ההתנהגות נובעות מהנחות מיתולוגיות של המדענים והחוקרים ביחס לצבא ולמלחמה.

דוגמא: פרופ' למדעי המדינה, סטיבן שפיגל מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שהיה מומחה נודע לממד האמריקני של הסכסוך הישראלי-ערבי, ריכז וערך בספר אחד עשרים מאמרים על ניהול משברים במזרח התיכון. הוא כלל בספרו עשרים ושלושה חוקרים בעלי מוניטין בינלאומיים בתחומם, מארצות-הברית, מברית-המועצות, מישראל, מביר-זית וממצרים, וביקש לנתח בעזרתם, כדבריו, את הסיבות לכך שהתחרות העזה בין מעצמות-העל במזרח התיכון מאז תום מלחמת העולם השנייה ועד סוף שנות השמונים של המאה העשרים, תרמה אומנם להתפרצותן של כמה מלחמות אזוריות אך לא הביאה למלחמה ישירה בין ברית-המועצות לארה"ב.

עקרון השרידות

רוב המאמרים בספר לא נגעו כלל בשאלה זאת, שכן התשובה עליה הינה מובנת מאליה: למקבלי ההחלטות בברית-המועצות ובארה"ב היה אינטרס שׂרידותי עליון להימנע ממלחמה ישירה ביניהן לא רק במזה"ת, אלא גם בדרום-מזרח אסיה, באמריקה הלטינית ובאזורים אחרים. לכל מי שמקבל במודע ושלא במודע את עקרון השרידות, צריך היה להיות ברור ששתי מעצמות-העל תהיינה מוכנות להפקיר את האנוי ואת סייגון להפצצות קונבנציונליות, אך לא לסכן את מוסקבה ואת וושינגטון בשואה גרעינית. הסכסוכים האזוריים, והמלחמות באמצעות קליינטים, עלולים היו לצאת משליטת מעצמות-העל, להידרדר, ולגרור אותן למלחמת עולם גרעינית. זה כידוע לא מה שאירע ועל-כן שום מאמר בספרו של שפיגל לא עסק בכך.

רוב המאמרים בספר עסקו בהיבטים תיאורטיים, היסטוריים, בינלאומיים ואסטרטגיים של הסכסוך הישראלי-ערבי. שלושה מהם מעניינים מאוד, של חוקר אמריקני ושל שני חוקרים ממוסקבה. רוב המאמרים האחרים הנם בינוניים ומקצתם גרועים מאוד, כמו מאמרו של האלוף וראש אמ"ן לשעבר, הפרופ' מן האוניברסיטה העברית, יהושפט הרכבי. מאמר זה התרכז בהטפה לישראלים לשנות את דרכיהם הנלוזות, בעיני הרכבי, אם הם חפצי חיים. כעורך, אסור היה לשפיגל לכלול מאמר מעין זה בקובץ המתיימר להיות מדעי. אבל שפיגל לא העז לפסול מאמר של נסיך אקדמי ששהה ב-1991 באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית, שהיה בשעתו ראש אגף המודיעין בצה"ל ואחרי שנתיים זכה בפרס ישראל בתחום היחסים הבינלאומיים והאסטרטגיה. מקרה הרכבי, בקובץ זה, אופייני לקבצים מדעיים רבים שלעורכיהם חשובים יותר השמות המפורסמים של המחברים מאשר איכות המחקרים. כך מדרדרים העורכים את רמת קבצי המחקרים.

פשיטת רגל של הפרדיגמה

אבל כשלונו העיקרי של הספר נעוץ לא ברמת הכותבים או באיכות המאמרים אלא בפשיטת הרגל של הפרדיגמה שלהם. במקרה הטוב, אלה מאמרים בעלי ערך היסטורי ולא מחקרים מבוססים על תפקודן של מערכות פוליטיות, בתחום היחסים הבינלאומיים, אסטרטגיה, כלכלה ומדעי המדינה כפי שהם מתיימרים להיות. לכן אין המאמרים יכולים לסייע למנהלי משברים במזרח התיכון לתפקד בעתיד באופן מיטבי, כפי שקיווה פרופ' שפיגל בדברי המבוא שלו.

הספר יצא לאור באמצע שנת 1992 וכל המאמרים בו עסקו בתפקיד העתידי של ברית-המועצות וארה"ב במזרח התיכון אחרי עידן המלחמה הקרה בין מעצמות-העל ובין שני הגושים. חצי שנה לפני שהספר יצא לאור וכשנה אחרי שהחוקרים סיימו את כתיבת מאמריהם, נעלמה ברה"מ, נעלם הגוש המזרחי וכמעט נעלם הקומוניזם הפוליטי מכדור-הארץ. המחברים העלו תסריטים רבים לעתיד. איש מהם לא העלה את התסריט הזה למרות שהוא התחולל ממש לנגד עיניהם. לכן, לכל המלצותיהם וניתוחיהם לא היה שום ערך מעשי, אלא למי שבא כמוני לנתח את כישלונם להבין תהליכים המתרחשים ממש לנגד עיניהם.

רק מעצמת-על אחת פעלה במזה"ת בתאריך הופעת הספר, והיא ארצות הברית, וגם היא איבדה בהתמדה מעוצמתה מאותן סיבות עצמן שברה"מ קרסה: השקעת משאבים עצומים בהקמתה ובהזנתה של מערכת ביטחון ענקית ובלתי יעילה. התיאוריות שהוצגו במאמרים לא היו מבוססות, משום שהמחברים לא הכירו את עובדות העומק אלא התבססו על תיאורים מיתולוגיים שלִקטו מסִפרי תעמולה. דוגמה אחת מני רבות: מאמרים אחדים התייחסו למלחמת ההתשה שהתנהלה בין ישראל למצרים אחרי מלחמת ששת הימים.

האלוף הישראלי אהרון יריב, שהיה ראש אמ"ן וניהל אחר כך את מרכז יפה ללימודים אסטרטגיים, כתב במאמרו: "הסובייטים הציעו למצרים לאמץ את דוקטרינת מלחמת ההתשה, הסבירו להם אותה ואימנו אותם". לכאורה יריב אמור היה לדעת מתוקף תפקידו בצה"ל את העובדות האמיתיות. בכל זאת דבריו לא היו אמת. שכן, תקריות ראשונות בין ישראל למצרים התחילו מיד אחרי הסכם הפסקת האש, עוד ביוני 1967.

הקרב הארטילרי הראשון בין ישראל למצרים במסגרת אותה מלחמה, שבו היו נפגעים רבים לשני הצדדים, התחולל ב-8 בספטמבר 1968. לא ברה"מ אף לא מצרים יזמו אותו אלא ישראל. בעקבות אותו קרב הקים צה"ל את מערך המעוזים לאורך תעלת סואץ, הידוע כ"קו בר-לב". אחרי חצי שנה, במארס 1969, החל הצבא המצרי להרעיש בארטילריה את הקו הזה. הרעשה זאת מכונה "מלחמת ההתשה". עובדות אלה עשויות להוליך להשערה שלא מצרים או ברה"מ יזמו את מלחמת ההתשה נגד ישראל, אלא דווקא מנהיגי ישראל יזמו אותה כדי לכפות על מצרים הסכם שלום באמצעות אותה מלחמה.

ערעור רוחם של הישראלים

הסיבה העיקרית לליקויים חמורים אלה בכל המאמרים בקובץ יוקרתי זה היא שאין בנמצא תורה של חקר הוויית הצבא והמלחמה. הלקח העיקרי מכישלונם של שפיגל וכותבי המאמרים הוא שכדי להבין את התופעות שבהם הם עסקו, יש לחקור באופן מדעי, אמפירי ואובייקטיבי את הוויית הצבא והמלחמה, לאתֵר את אבני היסוד שלהם ולשנות מיסודה את פרדיגמת המחקר הרווחת בתחום המערכות האנושיות. מכיוָן שלא פותחה הפרדיגמה הזאת, מתחולל בהיסטוריה "מצעד איוולת" כפי שהצביעה עליו ההיסטוריונית האמריקנית-יהודיה ברברה טוכמן, והדבר בא לידי ביטוי בכל מלחמותיה של מדינת ישראל, ובייחוד בהפתעת מלחמת יום הכיפורים ב-1973 ובפיקוד עליה לפני חמישים שנה, ובהפתעה שארגון החמאס מרצועת עזה הפתיע את מדינת ישראל בדיוק אחרי חמישים שנה בעת כתיבת שורות אלה.

גם לפני חמישים שנה וגם היום, צה"ל לא רק הופתע מודיעינית אלא גם אג"מית ותִפקד באופן הגרוע ביותר האפשרי כדי להתמודד עם ההפתעה. ולעומת זאת, בשתי המלחמות "הלוחמים הוציאו את הערמונים מן האש" במחיר כבד מאוד. אחת המטרות העיקריות של המצרים ב-1973 ושל ארגון החמאס ב-2023 הייתה שצה"ל והחברה הישראלית ישלמו מחיר כבד ובכך הם יערערו את רוחה והם השיגו את מטרתם מעל למצופה. הלקח העיקרי מכך הוא שמנהיגי ישראל וראשי הצבא מנותקים מן המציאות הצבאית והמלחמתית וניתוק זה מסכן את קיומה של מדינת ישראל יותר מכל גורם אחר. זה אחד הטיעונים העיקריים בתיאוריה הביטחונית שפיתחתי ופרסמתי בספרי "תורת הביטחון הכללי – עקרון השרידות". הלקח הזה חל לא רק על המנהיגות והפיקוד הבכיר הנוכחי של ישראל, אלא על כל מי שמילא תפקיד זה מאז הכרזת העצמאות. במלים אחרות: מי שלא הפיק את לקחי פרשת הל"ה במלחמת העצמאות והסתיר את מחדליה, שילם את המחיר בקרב המיתלה במבצע קדש, ומי שלא הפיק את לקחי קרב המיתלה והסתיר את מחדליו, שילם את המחיר בקרב גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים, וכן הלאה עד אסון 7 באוקטובר 2023.

_______________________

בשבוע הבא: ממצאיו של הפסיכולוג ז'אן פיאז'ה; תובנה של אלברט איינשטיין; אנלוגיה ממכניקת הקוואנטים; לעבור מתרבות מיתולוגית לתרבות ביקורתית; התיאוריה של תומס קון; גאוניותו של פרידריך הגדול.

תאריך:  20/10/2023   |   עודכן:  20/10/2023
אורי מילשטיין
+שתי חטופות בעלות אזרחות אמריקנית שוחררו על-ידי חמאס והועברו ישראל
19:57 20/10/23  |  יואב יצחק
דובר חמאס הודיע הערב (יום ו') על החלטות ארגונו לשחרר שתי חטופות - אם ובתה, שתיהן בעלות אזרחות כפולה: ישראלית ואמריקנית. המשוחררות הן יהודית טאי רענן (59) ובתה נטלי שושנה רענן (18), משיקגו. עיתוי שחרורן נקבע על-ידי החמאס, במטרה לטרפד כניסה קרקעית מצד צה"ל, לרצועה, בסוף שבוע זה. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר כי צה"ל ויתר כוחות הביטחון פועלים כל העת להשיב הביתה את החטופים.

האם ובתה נחטפו מקיבוץ נחל עוז שבו התארחו אצל בני משפחה, ביום שבת לפני שבועיים. שתי החטופות הועברו לידי הצלב האדום. משם הועברו למצרים דרך מעבר רפיח, והערב סמוך ל-21:00 הן הועברו לישראל, והוטסו במסוק לבסיס חיל אוויר. לאחר תחקיר קצר הן הופגשו עם בני משפחתן.

משרד ראש הממשלה אישר, בשמו של הממונה על החטופים והנעדרים, גל הירש, כי החטופות הגיעו לישראל. נמסר כי הירש יחד עם כוח צה"ל וכוחות הביטחון, "קיבל אותן לידיו בגבול הרצועה וברגעים אלה הן בדרכן לנקודת מפגש בבסיס צבאי במרכז הארץ, שם מחכים להן בני משפחתן".

חמאס מחזיק עתה יותר מ-200 חטופים - נשים, ילדים, מבוגרים וחיילים, רובם ישראלים; עשרות מהם בעלי אזרחות כפולה: של ישראל ואיטליה, בריטניה, איטליה, רוסיה ועוד.

שחרור השתיים נעשה ללא הסכם עם ישראל ו/או ארה"ב, וללא תמורה. ההחלטה לשחררן התקבלה לאחר מו"מ בתיווך קטאר, הנותנת חסות למנהיגי חמאס: איסמעיל הנייה וחאלד משעל. קטאר היא שסיפקה מימון שותף, במשך שנים, לארגון החמאס, מימון ששימש בעיקר להתעצמות.

הנהגת החמאס טוענת בהודעתה כי ההחלטה לשחררן מוכיחה כי ארגון זה לא מתעלל בנשים ובילדים וכי דבריו של הנשיא ג'ו ביידן בגנות החמאס, בשקר יסודם.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך על שחרורן של יהודית ונטלי רענן מידי הטרוריסטים, ושיבח את קטאר ואת ממשלת ישראל על שסייעו בשחרורן. ביידן התחייב לפעול לשחרור כל החטופים. במקביל הבטיח לסייע לשתי החטופות שסבלו במשך 14 ימים, לשוב לחיים סדירים. הנשיא אמר בהצהרה שנשא בבית הלבן: "הבטחנו היום את שחרורן של שתי האמריקניות שנלקחו כבנות ערובה על-ידי החמאס במהלך מתקפת הטרור הנוראית נגד ישראל ב-7 באוקטובר. האזרחיות שלנו עברו מסע ייסורים ב-14 הימים האחרונים, ואני שמח מאוד שהן יתאחדו בקרוב עם משפחתן".

דובר משרד החוץ של קטאר מסר, כי שחרור החטופות מרצועת עזה נעשה "אחרי ימים רבים של תקשורת רציפה" עם הצדדים. נמסר עוד, כי השיחות שמקיימת קטאר על שחרור בני ערובה, יימשכו, גם עם ישראל וגם עם חמאס. הדובר הביע תקוותו שהשיחות יובילו ל"שחרור כל בני הערובה האזרחים לא משנה מה הלאום שלהם".
החטופות ששוחררו, יהודית ונטלי רענן יחד עם גל הירש [צילום: דובר צה"ל]
+ממשלו של ביידן הגיש לקונגרס בקשת סיוע בסך 14.3 מיליארד דולר לישראל
19:20 20/10/23  |  יואב יצחק
יומיים לאחר שסיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את ביקורו ההיסטורי בישראל, בעיצומה של מלחמה, ועמד על צורכי המלחמה נגד החמאס, הגיש ממשלו של הנשיא, לקונגרס האמריקני, בקשה רשמית לאשר סיוע לישראל בסכום כולל של 14.3 מיליארד דולר - מזה 10.6 מיליארד דולר כסיוע צבאי. חלקו הגדול של הסיוע הכספי הצבאי שיאושר על-ידי הקונגרס יוצא בארה"ב על רכש של נשק, תחמושת וציוד צבאי נוסף מחברות אמריקניות.
ביידן, נתניהו. ביקור הסטורי [צילום: אוון ווצ'י, AP]
+ארדואן תוקף: ישראל מבצעת 'רצח עם' ברצועת עזה
19:13 20/10/23  |  יואב יצחק
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תוקף את ישראל. ארדואן מאשים את ישראל בתקיפות עזות ברצועת עזה שגורמות להרס ולהרג. לדבריו, ישראל מבצעת 'רצח עם'. ארדואן קורא לאומות העולם לעצור את ה"טירוף", כדבריו, שנתמך על-ידי מדינות המערב, ולפעול מידית להפסקת אש ואספקת מים ומזון לתושבי הרצועה. ארדואן מאשים את ישראל בהתגרות במדינות באזור וזאת בימים שממשלו מנסה לדבריו להביא לסיום הלחימה בטרם יגיעו הצדדים לנקודת "אל חזור". נזכיר: בשל החשש מתוקפנות כלפי ישראלים, נקראו תיירים ישראלים ואחרים לעזוב במהירות את טורקיה.
ארדואן. תוקף את ישראל [צילום: עלי נואל, AP]
+ועדת העבודה והרווחה תתכנס להסדיר הכרה במשפחות החטופים והנעדרים
18:11 20/10/23  |  יואב יצחק
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר תתכנס ביום ראשון בשעה 14:00 לדון בהסכם בין הממשלה לביטוח הלאומי, אשר יסדיר מיד את ההכרה במשפחות החטופים והנעדרים שאינם חלק מכוחות הביטחון וכן את זכויותיהן. כך החליט ח"כ אייכלר. זימון בהתאם הוצא לחברי הוועדה.

בהודעתו של אייכלר נאמר כי "במסגרת ההסכם, שיתן מענה מיידי לסוגיה עד הסדרתה בחקיקה ראשית, יוענקו למשפחות החטופים והנעדרים הזכאויות והתגמולים הניתנים למשפחות של חלל פעולת איבה על-אף מעמדם השונה של בני משפחותיהם, הואיל והמעטפת הניתנת במסגרת זו לבני המשפחה היא המעטפת הכוללת והמתאימה ביותר".
אייכלר. זכויות למשפחות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+עוללות
17:19 20/10/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
איתמר סלע הודיע לדיכטר לא לבוא להלוויה, לא לבוא לשבעה  ▪  ככה ייעשה לאיש אשר הפנה עורף לערכים  ▪  אני מקווה לטובת דיכטר כי נותרו בו מעט רגשות וזה כואב לו עד מאוד
דיכטר. כואב לו? [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+צה"ל תקף לפני זמן קצר חוליית מחבלים שפעלה סמוך לגבול בשטח לבנון
17:17 20/10/23  |  עידן יוסף
צה"ל תקף לפני זמן קצר חוליית מחבלים שפעלה סמוך לגבול בשטח לבנון. כמו כן, התקבל דיווח על מספר טילי נ"ט שנורו לעבר מוצבי צה"ל בגבול לבנון ולוחמי צה״ל שפועלים במרחב. כוחות צה"ל ממשיכים להגיב בירי
+עת מלחמה
17:03 20/10/23  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה
בשעת המבחן הזאת דרושה בהירות מחשבתית ובירור מחדש של מושגי הערך שליוו אותנו עשרות שנים  ▪  מדובר בחברה שעדיין אוחזת במוסדות קמאיים כמו "גאולת דם", "סקילה", "רצח על כבוד המשפחה", אונס שבויות מלחמה, חברה שאין בה חופש דעה ולא חופש מדעי
כולם חמאס [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
+אזעקה הופעלה בדוב"ב בגלל זיהוי שווא
16:05 20/10/23  |  עידן יוסף
דובר צה"ל בהמשך להתרעה שהופעלה לפני זמן קצר בצפון הארץ, מדובר בזיהוי שווא. כמו-כן, בהמשך לדיווח על שיגורים למרחב הר דב מוקדם יותר היום, זוהו כ-20 שיגורים משטח לבנון לישראל. בנוסף, בשעה האחרונה נורו מספר טילי נ"ט לעבר מוצבי צה"ל בגבול לבנון, וכן בוצע ירי מנשק קל לעבר תצפית צה"ל. אין נפגעים לכוחותינו. כוחות צה"ל מגיבים בירי ארטילרי לעבר מקורות הירי.
+עד עתה זוהו 758 חללים אזרחים שנרצחו
16:02 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
655 מן החללים במחנה שורה הועברו לקבורה  ▪  אלפי שוטרים משתתפים במאמץ הזיהוי תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים
חלק מן ההרוגים לא יזוהו לעולם [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+לדעת את האמת
15:58 20/10/23  |  נפתלי בנט   |   לרשימה המלאה
רוב הציבור העזתי תומך בחמאס ובדרכו של השמדת ישראל  ▪  ארגון הטרור הרצחני חמאס אינו מתקיים על "קרקע יבשה"
תומכים בחמאס [צילום: עטיה מומחד/פלאש 90]
+ועדת הבריאות בחמ"ל משרד הבריאות: היערכות לקליטת נפגעים רבים
15:44 20/10/23  |  עידן יוסף
ועדת הבריאות של הכנסת קיימה (ה') סיור בחמ"ל משרד הבריאות, במהלכו התעדכנה בפעילות המשרד במהלך המלחמה. מנכ"ל המשרד, משה בר סימן-טוב, סיפר על הערכות המערכת לקליטת נפגעים רבים ביותר בזמן קצר, הערכות בתי החולים למלחמה במיגון, ציוד ומנות דם, טיפול רפואי במפונים ותגבור בתי החולים וקופות החולים באתרים אליהם פונו. בנוסף מתקיים טיפול ייעודי ומיידי בבריאות הנפש, שיקום פיזי ועוד.

הד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל, הדגיש את הקשר עם פיקוד העורף, היערכות להמשך הספקת שירותי רפואה שגרתיים, והיערכות לעלייה חדה בצורך בליווי ושיקום נפשי.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי, הדגיש את החובה של המשרד לרכז את הטיפול והשיקום הנפשי והטראומתי בנפגעים, וישיבה מיוחדת בנושא של הוועדה - תתקיים כבר בשבוע הקרוב.
+"רצתי לטנדר של המחבלים. אני מסתכל פנימה, ומזהה קשר"
15:40 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
סיפורם של לוחם ורכז שב״כ, שהגיעו ראשונים לזירת הקרב נגד המחבלים אשר פשטו על תחנת המשטרה בשדרות
איש ביטחון ליד תחנת משטרת שדרות החרבה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+עקדת ישראל
15:34 20/10/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
בעקדת יצחק המקורית הופיע מלאך שקרא: "אל תשלח ידך אל הנער" (בראשית כ"ב, י"ב)  ▪  בעקדת ישראל של ימינו אין מלאך כזה  ▪  על ישראל עצמה מוטל תפקיד המלאך, להודיע בתקיפות שלא נהיה מגש הכסף להקמתה של מדינה פלשתינית
קריאה לקויה של המציאות [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
+לראשונה: שר הביטחון פירט את שלושת שלבי המלחמה
15:11 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השר יואב גלנט בישיבת ועדת החוץ והביטחון: "ה-7 באוקטובר ייזכר כיום שבו החל התהליך שגורם לכך שארגון החמאס נמחק מעל פני האדמה"  ▪  יו"ר הוועדה ח"כ יורי אדלשטיין: "הוועדה תפקח שאנו פועלים בכיוון הנכון ושמטרות המלחמה נשמרות, ותשים דגש על העורף האזרחי ועל התנהלות פיקוד העורף"
תמרון קרקעי למיטוט החמאס [צילום: אלעד מלכה]
+לכתוש, לכתוש, לכתוש
15:04 20/10/23  |  נפתלי בנט   |   לרשימה המלאה
לכתוש את הנאצים האלה בעוצמת אש שמעולם לא נראתה כאן  ▪  האויב הפתיע אותנו ובחר את הזמן שלו  ▪  כעת, אנחנו לא חייבים לעבוד לפי התזמון שלו
האויב הנאצי [צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90]
+פצצות מרגמה נורו באזור הר דב
14:59 20/10/23  |  עידן יוסף
פצצת מרגמה נפלה בשטח פתוח ליד קיבוץ דן, אין נפגעים. צה"ל משיב באש ארטילרית לעבר מקורות הירי.
+חרבות ברזל 2023: וכפר אדמתו עמו
14:45 20/10/23  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
המציאות הוכיחה שאובדן חיי אדם ונכסים, אינו משפיע על ממלכת הרשע העזתית, ושהתגובה הראויה לפשעים שכמותם לא ברא השטן, היא טיהור מוחלט של הרצועה מנוכחות כלשהי והפיכתה לשממת עולם, למזכרת עוון לטבח הנפשע בשבת השחורה
[צילום: יניב נדב/פלאש 90]
+אזעקות בשפלה ובמודיעין
14:27 20/10/23  |  עידן יוסף

+כוחות צה"ל חיסלו חוליית מחבלים של חיזבאללה
14:08 20/10/23  |  עידן יוסף
שלושה מחבלים של ארגון חיזבאללה שזוהו במרחב הגדר בגבול לבנון חוסלו. כלי טיס של צה״ל שפעל במרחב תקף את המחבלים. בנוסף, צלפים של צה"ל ירו לפני זמן קצר לעבר חמושים שזוהו פועלים במרחב גבול לבנון.
[צילום: דובר צה''ל]
+הצד השני של המטבע
14:07 20/10/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ראיתי אותם בטור ארוך להתנדב' רכונים על המחשבים כאילו היו טנקי מרכבה-4' נשים וגברים שעזבו הכל, ולעתים הגיעו עם פעוט/ה צמוד לחזה, והם מסתערים לשפר את השכפ"צ ולמנות את הנעדרים
עם ישראל במיטבו [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+התרעה דחופה: נתקו מצלמות נגישות מרשת האינטרנט
14:02 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מערך הסייבר הלאומי מזהיר מפני ניסיונות תקיפה על מצלמות נגישות מרשת האינטרנט, בפרט מצלמות הצופות לאזורים רגישים  ▪  המצלמות מהוות סיכון הן בשל תוכן המידע המשודר מהן, והן כנקודה אחיזה לביצוע תקיפה כלפי רכיבים נוספים ברשת הארגונית
נגישות לארגוני הטרור [בינג AI]
+חוק האזרחות הוא גם חוק הנאמנות
13:44 20/10/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
מדינת-ישראל קמה בסערת מלחמה וארגנה את מערכת חוקיה "טלאי על גבי טלאי"  ▪  התפתחות היחסים בין המדינה לאזרחיה, במיוחד אלה שאינם יהודים נעה במסלול כפול: חוק האזרחות המבסס את מעמדה כמדינה יהודית וכל השאר
שבועה למדינה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+כ-1,000 טונות חימוש ואמצעי לחימה מחו"ל הובאו עד עתה
13:33 20/10/23  |  עידן יוסף
הרכבת האווירית לישראל: 45 מטוסי מטען נחתו עד כה בארץ עם משלוחים צבאיים. כ-1,000 טונות חימוש ואמצעי לחימה הובאו עד עתה לתמיכה בפעילות צה״ל.
+אשדוד: בת 10 איבדה את הכרתה באזעקה ופונתה תוך כדי פעולות החייאה
13:32 20/10/23  |  עידן יוסף
צוותי הרפואה של איחוד הצלה ביצעו החייאה על ילדה כבת 10 שאיבדה את הכרתה בביתה באשדוד. אברהם פורגס ויהודה מילר חובשים באיחוד הצלה מסרו: "היינו ברחוב סמוך בעת שנשמעה אזעקה בעיר ותפסנו מחסה, מיד עם קבלת הקריאה יצאנו והגענו למקום ראשונים, הבחנו בילדה ללא הכרה ללא דופק ונשימה, לדברי בני משפחתה היא איבדתה את ההכרה במהלך האזעקה שנשמעה בעיר, התחלנו בפעולות החייאה בילדה בסיוע צוות ניידת טיפול נמרץ שהצטרף אלינו לאחר מכן, הילדה פונתה תוך כדי המשך פעולות החייאה לביה"ח 'אסותא' בעיר כשמצבה מוגדר קשה, שם למרבה הנס ליבה חזר לפעום והיא החלה לנשום".
+אילון מאסק מסיר את סימן הורפיקציה מהניו-יורק טיימס
13:25 20/10/23  |  עידן יוסף
אחרי הסערה שעורר הניו-יורק טיימס בעקבות פרסום תמונות מפגיעות עם הרס ובתי חולים במצב קשה - תחת הכותרת של הפיצוץ בבית החולים השבוע (שוב, תמונות שאינן קשורות) - אילון מאסק מסיר את סימן הורפיקציה (הוי הכחול) מהניו-יורק טיימס.
+הסתה ברש"פ: לא להרים דגל לבן עד לסילוק הכיבוש
13:19 20/10/23  |  עידן יוסף
מסמך שפרסם הבוקר משרד ההקדשים ברשות הפלשתינית ונחשף על-ידי מחלקות המחקר של ה"קול היהודי" ותנועת רגבים, מפרט שורת הנחיות ומסרים לקראת דרשות יום השישי, ביניהם מסרי הסתה קשים. "אנו קוראים לבני עמנו הפלשתיני... השמירה על הרכוש הציבורי והאישי היא חובה לאומית דתית ומוסרית. עמנו הפלשתיני, למרות הכאב והאסונות אינו יכול להרים דגל לבן עד לסילוק הכיבוש והקמת המדינה הפלשתינית העצמאית ובירתה ירושלים", נכתב במסמך.
+אזעקות הופעלו בשפלת יהודה; נפילה בשטח פתוח ליד מושב אדרת
13:12 20/10/23  |  עידן יוסף
יירוט בוצע מעל בית שמש. ממד"א נמסר כי לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים באזור בית שמש.
+מרדף אחר מחבל באזור מושב מרגליות באצבע הגליל
12:26 20/10/23  |  עידן יוסף
במושב מרגליות ירה לעבר הישוב. כוחותינו מנהלים מרדף אחריו וצירים באזור רכס רמים נחסמו לתנועה. במנרה, משגב עם וכפר גלעדי התבקשו להיכנס למרחבים מוגנים על-מנת לוודא שאף מחבל לא הצליח לחדור לארץ.
+יד ושם - לחבל קטיף
12:24 20/10/23  |  יעקב אחימאיר   |   לרשימה המלאה
עוד מעט תחל עונת הגשמים. קיימת סכנה כי שרידי התכולה של בתי המגורים, המתגוללים כעת תחת כיפת השמיים, יושמדו ויירקבו עקב הגשמים  ▪  מוצע להקים מפעל הנצחה, כדי שנזכור ונזכיר ונבטיח שישראל תממש את הקריאה, את ההתרעה: "לעולם לא עוד!"
להקים מפעל הנצחה [צילום: עומר פישמן, פלאש 90]
+48 מתוך 301 מהפצועים - במצב קשה
12:21 20/10/23  |  עידן יוסף
מתחילת המלחמה: יותר מ-4,800 פצועים פונו לבתי החולים ברחבי הארץ; כיום מאושפזים 301 פצועים - מתוכם 48 במצב קשה.
+צה"ל תקף תשתיות צבאיות של חיזבאללה; חוסל מחבל בשטח לבנון
12:13 20/10/23  |  עידן יוסף
כלי טיס מאויש מרחוק חיסל הלילה מחבל בשטח לבנון. כמו-כן, צה"ל תקף הלילה מספר תשתיות צבאיות של חיזבאללה בתגובה לשיגורים שבוצעו אמש (ה') לשטח ישראל.
[צילום: דובר צה"ל]
+אזעקות נשמעות באשקלון ובאשדוד
12:03 20/10/23  |  עידן יוסף
מעיריות אשדוד ואשקלון נמסר כי לא היו נפגעים. צה"ל תקף במהלך הלילה מעל מאה מטרות מבצעיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה; חוסל מחבל שהשתתף בפשיטות הרצחניות בעוטף עזה. מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה יותר ממאה מטרות מבצעיות של ארגוני הטרור ברצועה, והשמידו פירי מנהרות, מחסני אמצעי לחימה ועשרות מפקדות מבצעיות.

במהלך התקיפות חוסל על-ידי צה"ל ושב"כ מחבל שהיה בכוח הימי של חמאס, המחבל השתתף בטבח בעוטף עזה. כמו-כן, בתקיפה ממוקדת חוסלה חוליית מחבלים המשויכת לכוח האווירי של ארגון הטרור שתכננה לשגר טילים לעבר כלי טיס.

במסגרת התקיפות, הושמדו תשתיות טרור ואמצעי לחימה שמוקמו במסגד בשכונת ג'בליא, ששימש בין היתר כעמדת תצפית וכשטח כינוס של מחבלים המשויכים לחמאס.
[צילום: דובר צה''ל]
+ראש השב״כ ביקר בתאי התקיפה המשותפים של צה״ל ושב״כ בפיקוד הדרום
11:57 20/10/23  |  עידן יוסף
ראש השב״כ ביקר (ה׳) בתאי התקיפה וקיבל סקירה מרכזי השטח על הפעילות של אנשי השב״כ לצד צה״ל בפיקוד הדרום, שיעודה לפגוע במטרות משמעותיות עבור חמאס בהן מפקדים, מחבלים ותשתיות של חמאס ברצועת עזה.

ראש השב״כ הדגיש כי שיתוף הפעולה עם צה״ל הוא מכפיל כוח במאמץ המלחמתי וכי העברת המידע המהירה בין הארגונים, כולל מתוך חקירות של העצורים ותרגומן למטרות לתקיפה בתוך זמן קצר, הן מרכיב חשוב במאמץ להכרעת החמאס.

״פגשתי כאן אנשים נחושים להשלים את המשימה - הכרעת החמאס", אמר בר. "אתם, הטובים שבאנשינו, חדורי משימה, ערוכים לכמה זמן שידרש, פועלים כתף אל כתף עם צה"ל ומביאים הישגים בכל יום של לחימה".
[צילום: תקשורת שב"כ]
+סוכל פיגוע דריסה במעבר חיזמא
11:50 20/10/23  |  עידן יוסף
תושב רמאללה (18) השוהה בישראל שלא כחוק גנב רכב מצפון ירושלים ותכנן לפגוע באמצעותו בכוחות הביטחון הפועלים במעבר חיזמא, נעצר בידי שוטרים במחסום, שהבחינו ברכב המתקרב לעברם ונוהג בצורה מחשידה ללא אורות ושמשה שבורה.

נהג הרכב לא נענה לקריאתם לעצור, ניסה להמלט מהמקום והתנגש קלות ניידת משטרה, עד שנעצר על-ידי השוטרים. הוא הועבר לחקירה בתחנת שפט של מחוז ירושלים. מחקירתו עלה כי הוא תומך חמאס ותכנן לפגוע באמצעות הרכב הגנוב בכוחות הביטחון שפעלו במעבר.
[צילום: דוברות המשטרה]
+מעבר רפיח לא צפוי להיפתח היום להכנסת סיוע הומניטרי
11:46 20/10/23  |  עידן יוסף
מעבר רפיח לא צפוי להיפתח היום להכנסת סיוע הומניטרי, בין היתר בשל שיבושים בצירי הנסיעה במצרים (CNN).
+שלוש גופות יהודים נמצאו מאחורי גדר קיבוץ מפלסים
11:38 20/10/23  |  עידן יוסף
שלוש גופות יהודים שנרצחו נמצאו הבוקר (ו') מאחורי הגדר של קיבוץ מפלסים ומובאים כעת לבסיס שורה להמשך זיהוי. כך נמסר מיחידה 360. בתוך כך, הבוקר עדכן דובר צה"ל כי הודעה נמסרה ל-306 משפחות חללי צה"ל. מספר החטופים עומד על 203.
+חמישה כתבי אישום על הבעת תמיכה בחמאס ברשתות חברתיות
11:26 20/10/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ארבעה מן הנאשמים הם ערבים תושבי ירושלים, ובהם איש דת אשר נשא דרשה במסגד אל-אקצה; הנאשמת החמישית היא יהודייה תושבת אילת
מסגד אל-אקצא [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
+ביידן נטל סיכון כדי להוכיח שארה"ב עדיין כאן
11:25 20/10/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עורך בכיר בניו-יורק טיימס: בעוד הרפובליקנים נוקטים בבדלנות ומשתקים את בית הנבחרים, ביידן בא לישראל כדי להראות שארה"ב מוכנה להתערב
באותה עת הרפובליקנים תקועים בקונגרס [צילום: אוון ווצ'י, AP]
+התחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה יישארו פתוחות בחלק מהשבת
11:13 20/10/23  |  עידן יוסף
בהנחיית פיקוד העורף, כל התחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש-דן המשמשות כמרחב מוגן יישארו פתוחות במהלך סוף השבוע - היום (ו') עד חצות, ובשבת מ-7 בבוקר עד מוצ"ש בחצות.
+משרד התחבורה יפעיל הסעות בשבת לאנשי כוחות הביטחון
11:06 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
זאת לאחר שבשבת שעברה התברר שהפעלת התחבורה הציבורית הייתה מיותרת  ▪  השירות יינתן שלא באמצעות תחבורה ציבורית אלא בהסעות של אגד הסעים, וברכבות מיוחדות בתדירות נמוכה
חייל מתפלל בתחנת אוטובוס בקרבת הגבול ללבנון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+כמה המשק יוכל למשוך
10:40 20/10/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההיבט הכלכלי יכול להכריע את המלחמה  ▪  הבריחה מאחריות והחסידים השוטים  ▪  מדוע צה"ל וחמאס קיבלו אותה מידה של אמינות  ▪  ההצהרות על יעדי המלחמה עלולות להתנפץ  ▪  וגם על הצביעות בליגת הכדורגל הטובה בעולם
המשק למעשה נכנס לסגר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+הממשלה מאשרת תקנות לסגירת אלג'זירה בישראל
10:36 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הממשלה מאשרת את התקנות לשעת חרום לסגירת גופי שידור הפוגעים בביטחון המדינה  ▪  בהנחיית ראש הממשלה, שר התקשורת, בתמיכת גורמי הביטחון ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, הביא שר התקשורת לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיאפשרו את סגירת הרשת הקטארית
רשת אלג'זירה [צילום: מאלכ חרב/AP]
+במימון המדינה: פינוי חובה לתושבי קריית שמונה
10:07 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
עיריית קריית שמונה הודיעה כי הפינוי ייצא לפועל כבר היום, וזאת במטרה להשלימו עד כניסת השבת  ▪  התוכנית "מלון דרכים", שאושרה בידי שר הביטחון, מחייבת פינוי ולא מותירה לתושבים אפשרות להישאר בעיר
חיילים בקרית שמונה. פינוי חובה [צילום: אייל מרגולין/פלאש 90]
+מ-Reality למציאות
09:10 20/10/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
יש אשם באסון, החמאס  ▪  יש אחראים ישירים לתוצאות האסון, התמיכה הערבית בחמאס, מדינאים ישראלים, אנשי צבא בישראל, מעצבי דעת הקהל שלנו ויש גם אחראים עקיפים: כל אחד מאתנו אחראי בעקיפין לתוצאות האסון
חמאס. האחראים [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]
+ביידן יבקש מהקונגרס סיוע של 14 מיליארד דולר לישראל
05:38 20/10/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יעביר היום בקשה לחבילה תקציבית של 100 מיליארד דולר לשנה הקרובה, כולל 60 מיליארד דולר לאוקראינה  ▪  אומר בנאום לאומה שסיוע לביטחון ישראל הוא השקעה שתניב דיבידנדים לארה"ב בדורות הבאים
נאומו של ג'ו ביידן, 20.10.23 / ABC
ביידן הלילה. לא להתעוור מהזעם [צילום: AP]
+בצלם: המדינה מנצלת את המלחמה לייהוד שטחי C
01:33 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ארגון השמאל הרדיקלי מאשים את ישראל במעשי אלימות של מתנחלים וחיילים נגד פלשתינים ביו"ש, כולל הרג של 62 מהם, גירוש של מאות מהם והגבלת תנועתם וקורא לקהילה הבינלאומית להתערב
פלשתיני שהתעמת אתמול עם כוחות הביטחון ליד רמאללה [צילום: פלאש 90]
+2,000 שקל תמריץ לכל עובד חדש שיגיע לעבוד בחקלאות
01:04 20/10/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
משרד החקלאות פועל לתמיכה בארגוני מתנדבים מישראל, להשארת עובדים זרים המבקשים לעזוב את הארץ ולמתן תמריצים כספיים ואחרים לקליטת עובדים זרים - בעיקר ביישובי העוטף
מחפשים תחליף לידיים עובדות במקום הפלשתינים [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מופתעים תמיד אנחנו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סניל
20/10/23 09:45
2
דן שיש
21/10/23 14:11
3
וילסון הטמבל
23/10/23 03:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת חרבות ברזל
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, יבקש היום (20.10.23) מהקונגרס לאשר חבילת תקציב ביטחוני בסך 100 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לישראל. 60 מיליארד דולר נוספים מיועדים לאוקראינה, והיתרה – להגנת טייוואן מפני סין ולחיזוק האבטחה בגבול ארה"ב-מקסיקו. החבילה אמורה לכסות את התקציב לסעיפים אלו בשנה הקרובה, אם כי הממשל יוכל לבקש תקציבים נוספים ככל שיידרש.
20/10/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ארגון השמאל הקיצוני בצלם מאשים את ישראל כי מאז החלה המלחמה, הרגו חיילי צה"ל ומתנחלים בעשרה ימים בלבד 62 פלשתינים ופצעה עשרות. זאת מבלי לציין שמדובר במחבלים שנהרגו תוך כדי ביצוע פעולות טרור.
20/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר החקלאות ופיתוח הכפר אבי דיכטר ייפגש (יום ו', 20.10.23) עם שגריר ויטנאם בישראל לטובת גיוס עובדים חדשים בחקלאות. משרדו ממשיך לפעול במספר מהלכי בזק לתגבור כוח האדם בענף החקלאות, והורה על הענקת תמריצים בסך 2,000 ש"ח עבור כל עובד ישראלי חדש שיבוא לעבוד בחקלאות בכל מקום בארץ ועל מענק לעובדים קיימים במועצות העוטף.
20/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס (Moody's) הודיעה (יום ה', 19.10.23) על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של A1, במעקב הורדת דירוג (Review for Downgrade).
19/10/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
דיון עומק על אירועי השבוע הראשון של "חרבות ברזל", בהנחייתי, בהשתתפות: פרופ' אבי דיסקין, תת-אלוף בדימוס אמציה חן, ד"ר חיים אסא, ד"ר יוסי שניר וד"ר משה ברנט ואלכס ציטלין. בדיון העריך ד"ר חיים אסא: "כמו בטבח בעוטף עזה, כך יראו המלחמות בעתיד... אין בצה"ל יחידות חשיבה". תת-אלוף בדימוס אמציה חן ('פאצי') קבע: "גבורת הלוחמים מדגישה את חולשת המפקדים הבכירים. מעצבי דעת הקהל נכשלו לא פחות מהמערכת הצבאית".
19/10/2023  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il