|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
התמיכה עלולה להישחק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

היחסים המיוחדים עם ארה"ב בסכנה

ביידן הדגיש השבוע באוזני נתניהו את דאגתו בסוגיה הפלשתינית והרפורמה המשפטית יש חשיבות עליונה לשמירת הערכים המשותפים שבבסיס היחסים בין המדינות
25/03/2023  |   אלדד שביט, צ'ק פרייליך   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

לאחר נתק של כחודשיים, יזם הנשיא ג'ו ביידן (19.3.23) שיחת טלפון עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מהודעת הבית הלבן עולה, כי ביידן התייחס בעיקר לשתי הסוגיות המהוות בעת הנוכחית מקור דאגה עבור הממשל.

הזירה הפלשתינית. בדומה להודעות קודמות, חזר ביידן בשיחה על דרישתו מישראל והרשות הפלשתינית לשתף פעולה כדי להגביר את התיאום הביטחוני ולהימנע מצעדים העלולים לקעקע את האפשרות לקדם את פתרון שתי המדינות. ביידן בירך על המפגש שנערך בשארם א-שייח בין בכירים מדיניים וביטחוניים מישראל, הרשות הפלשתינית, מצרים, ירדן וארה"ב, ואשר נועד בראיית הממשל להפחית את המתיחות בין הצדדים.

דבריו של ביידן מצטרפים להצהרות רבות של בכירים אמריקניים מהחודשים האחרונים, שביטאו את חששו של הממשל מההתפתחויות בזירה הפלשתינית ומהאפשרות להידרדרות בשטח. מציאות כזו תחייב את הממשל להשקיע משאבים דיפלומטיים בזמן שבראייתו על הקשב שלו להיות מופנה לזירות אחרות - התחרות מול סין והמלחמה באוקראינה. הממשל מפעיל לחצים רבים על ישראל והפלשתינים מתוך הבנה כי התקופה הקרובה, עם תחילתו של חודש רמדאן, עלולה להוביל להתלקחות. הוא דורש מהם, כפי שבא לידי ביטוי בהודעה שנמסרה בתום המפגש בשארם, לנקוט צעדי מניעה קונקרטיים.

החקיקה המשפטית. ביידן ציין, כי "ערכים דמוקרטיים תמיד עמדו בבסיס היחסים בין שתי המדינות וכי "כך זה צריך להימשך גם בעתיד". לדבריו, "שינויים מהותיים במערכת המשפט צריכים להתבצע תוך התבססות על תמיכה ציבורית רחבה ככל האפשר". ביידן הביע את תמיכתו במאמצים לגבש פשרה, שתתבסס על עקרונות הליבה הנהוגים בחברות דמוקרטיות והמחייבים ביצוע שינויים מהותיים רק תוך שמירה על הבסיס הרחב ביותר האפשרי של תמיכה עממית.

זו ההתבטאות המשמעותית ביותר עד כה של ביידן בנושא זה, שמשתקפת בה דאגה אמיתית מכך שצעדי החקיקה שמובילה הממשלה עלולים לפגוע בערכים שהיו מאז ומעולם היסוד המוביל ביחסים בין ארה"ב לישראל. יתר על כן: נשיאים אמריקניים נמנעו ככלל מלהתערב בענייניה הפנימיים של ישראל. לפיכך נראה, כי החלטתו של ביידן לדון בסוגיה עם נתניהו מעידה על עוצמתו החריגה של החשש בצמרת האמריקנית מההשלכות החקיקה.


הסקר ודבריו של הסנאטור
ביידן ונתניהו ב-2016. אין הזמנה [צילום: עמוס בן-גרשון, לע"מ]

השיחה אינה מותירה מקום לספק, כי על-אף הבסיס האיתן של היחסים בין ישראל לארה"ב וידידותו העמוקה של ביידן לישראל, הממשל אינו מסתיר את מורת רוחו ודאגתו מהתהליכים שמובילה ממשלת ישראל. ביטוי בולט לכך הוא התמהמהותו (גם במהלך השיחה האחרונה) של ביידן מלהזמין את נתניהו לבית הלבן. מספר התפתחויות מדאיגות נוספות בזירה האמריקנית מצביעות על סכנה ממשית שיתערער הבסיס המוצק, שעליו נבנתה מערכת היחסים בין שתי המדינות ושאפשר להן לשמרה גם לנוכח מחלוקות.

סקר חדש של מכון גאלופ מצביע לראשונה על כך שיותר דמוקרטים (49%) מזדהים עם הפלשתינים מאשר אלה המזדהים עם ישראל (38%). התמיכה בפלשתינים עלתה ב-11 נקודות בשנה האחרונה, כולל בקרב בוחרים המגדירים עצמם עצמאים, הגם שעדין מרביתם מבטאים תמיכה בישראל. מנגד, אין שינוי ברמת התמיכה הגבוהה בישראל בקרב בוחרים רפובליקנים. בשקלול כולל ישראל עדיין מובילה, אך הפערים הצטמצמו.

נתונים אלה מצטרפים לאלה שעליהם לימדו סקרים קודמים, שהביאו לידי ביטוי מגמה שמתבלטת בשנים האחרונות: גם אם מרבית הדמוקרטים מחזיקים עדיין בעמדה חיובית כלפי ישראל, התמיכה נשחקת. עוד יותר משמעותית ההתרחקות מישראל בקרב צעירים הנמנים על המפלגה הדמוקרטית. מרבית היהודים מצביעים לדמוקרטים, ודווקא לצד הליברלי אם לא לפרוגרסיבי.

סנאטור דמוקרטי בעל השפעה, כריס מרפי, המכהן כיו"ר תת-הוועדה לענייני המזרח התיכון והידוע בעמדותיו הפרו-ישראליות, יצא חוצץ בראיון עיתונאי נגד מדיניות ישראל וקרא לממשל ביידן צריך להגביר את הלחצים על ממשלת ישראל. לדבריו, "בין אם מדובר בהצבת תנאים לסיוע לישראל, ובין אם יהיו תנאים לביקורים בארה"ב, על הממשל האמריקני לשלוח מסר ברור שאיום ישראלי על פתרון שתי המדינות, יזיק מאוד ליחסים בין ארה"ב לבין ישראל לטווח הארוך". מרפי תקף גם את מהלכי הממשלה בנושא המשפטי וטען שהם מקעקעים את היסודות המחברים בין הישראלים".

מגמות אנטי-ישראליות בלטו עד כה בעיקר בקרב מחוקקים הנמנים על הפלג הפרוגרסיבי, שמרבה לאתגר את הממסד הדמוקרטי משמאל. אך לאחרונה נראה, כי הגישה שלפיה יש להתנות את הסיוע הצבאי שמוענק לישראל במדיניותה בסוגיה הפלשתינית, מתחזקת גם בשורות המחוקקים הדמוקרטיים מהזרם המרכזי.

לשים לב לתהליכים בארה"ב
סכנה לאינטימיות היחסים [צילום: אנדרו הרניק, AP]

מרבית הראיות מלמדות, כי גם אם הממשל הנוכחי מקפיד להדגיש את אהדתו לישראל ואת מחויבותו לביטחונה, המתיחות בין שתי המדינות כבר משפיעה על מערכת היחסים ביניהן. בטווח המיידי, הסוגיה הפלשתינית היא מוקד האיום העיקרי. צעדים ישראלים החורגים מההבטחות שעליהן סוכם במפגשים ברבת עמון ובשארם א-שייח, צעדים חד-צדדיים נוספים ובכלל זה החקיקה הצפויה שתבטל את ההינתקות בצפון השומרון (שבמקורה הייתה תוצאה של הבטחות שניתנו לאמריקנים), עלולים להחריף במידה ניכרת את מורת הרוח של הממשל.

במקביל יש להתייחס ברצינות לאיתותים של הממשל, לפיהם חקיקה לשינוי פניה של מערכת המשפט ללא קונצנזוס רחב, עלולה לשנות בראייתו את אופיה הדמוקרטי של ישראל וכתוצאה מכך תערער את יכולתו להבליט את נכסיותה עבור ארה"ב כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וכשותפה אסטרטגית.

ביטחונה הלאומי של ישראל הושתת לאורך השנים, בין היתר, על מערכת היחסים המיוחדים לבין ארה"ב. סייעה לכך ההבנה בוושינגטון, כי שתי המדינות חולקות ערכים משותפים של חופש, דמוקרטיה ושמירה על זכויות האזרח, וכי גם אם מתעוררים חילוקי דעות - השתים מבינות ומכבדות את האינטרסים האחת של רעותה. ממשלים אמריקנים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, הקפידו, לעיתים מול ביקורת פנימית, לדבוק הלכה למעשה במחויבות ל"ביטחונה ורווחתה" של ישראל. האהדה במערכת הפוליטית האמריקנית התבססה על ההכרה, כי הציבור האמריקני מתייחס בחיוב רב לקשרים ולמחויבות לביטחונה של המדינה היהודית.

על ממשלת ישראל לקחת בחשבון שהערכה אמריקנית (בממשל ובקונגרס) לפיה נפגעו "הערכים המשותפים" וישראל פועלת בניגוד לאינטרסים מיידיים של ארה"ב, עלולה לכרסם באינטימיות היחסים בין שתי המדינות. זאת, בפרט בתקופה רגישה זו כשהאתגרים הביטחוניים, בעיקר מצידה של אירן, שממשיכה בנחישות לקדם את תוכנית הגרעין שלה, מחייבים הידוק התיאום בין שתי המדינות (הנושא האירני הוזכר בשולי הודעת הבית הלבן על שיחת ביידן-נתניהו).

גם אם לישראל החובה להגן על מה שהיא מעריכה שחשוב לביטחונה הלאומי, הרי שבתקופה הקרובה יש לייחס חשיבות עליונה ולהעניק עדיפות לשימור היחסים עם ארה"ב, ובעיקר ליכולת לקיים קשרים טובים בין מנהיגי שתי המדינות. נראה, כי הממשל לא יהסס להגיב בהסתייגות ובביקורת, אם יעריך שישראל פועלת בניגוד גמור לערכי יסוד ואינטרסים משותפים, ובוודאי אם תתכחש להבטחותיה בהקשר לזירה הפלשתינית. התגובה האמריקנית עשויה לבוא לידי ביטוי במנעד שבין גינויים פומביים ועד שחיקה ממשית בגיבוי שישראל זוכה לו מארה"ב במישורים המדיני, הכלכלי והביטחוני.

להתנהלות הישראלית ולמאפייני היחסים בין שתי המדינות תהיה חשיבות רבה גם לטווח הארוך נוכח תהליכים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים המתרחשים בארה"ב, שגם אם חלקם אינם קשורים ישירות לישראל, הם עלולים לתרום לשחיקת המחויבות האמריקנית ארוכת הטווח לישראל. התעלמות בישראל מסיכונים אלה עלולה להיות הרת אסון לאינטרסים הישראלים, שכן יש להם פוטנציאל לפגוע במוקדם או במאוחר במערכת היחסים המיוחדים בין המדינות.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  25/03/2023   |   עודכן:  25/03/2023
אלדד שביט, צ'ק פרייליך
+הותר לפרסום: פצועי הפיגוע בחווארה - לוחמים בחטיבת כפיר
21:19 25/03/23  |  איציק וולף
הותר לפרסום ששני הפצועים שנפצעו קשה ובינוני הערב בכפר חווארה הם חיילים בחטיבת כפיר.
+השר בן גביר: על ראש הממשלה לפטר את השר גלנט
21:17 25/03/23  |  איציק וולף
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קורא לראש הממשלה לפטר את שר הביטחון, יואב גלנט, שלטענתו נכנס למשרד הביטחון בקולות של הימין אבל נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות ומנסה לשים מעצור לרפורמה החשובה.

"הוא גם מנהל בפועל מדיניות "הכלה" וחוסר תגובה בעזה וביו"ש וגם במדיניות זאת הוא מפנה עורף לבוחרי הימין שרוצים ממשלת ימין מלא מלא אם ברפורמה המשפטית ואם בהחזרת הביטחון האישי והמשילות לישראל", אמר.
+ח"כ סוכות: לסגור המסחר בחווארה לתקופה ולהכניס המסיתים לכלא
20:21 25/03/23  |  איציק וולף
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) הגיב על פיגוע הירי שהתרחש היום בכפר חווארה ואמר כי למרות חודש רמדאן חייב צה"ל להחזיר את המחסומים לכבישי האזור, והמסחר בכפר צריך להיסגר לתקופה.

"לא מעניין רמדאן לא רמדאן. המחסומים חייבים לחזור מסביב, המסחר צריך להיסגר לתקופה. המסיתים הראשיים פה חייבים להיכנס לכלא ומשטרת התנועה חייבת חייבת להיות פה בכוחות מתוגברים. אעשה כל מה שיכול כדי שזה יקרה", אמר.

+פצועים קשה ובינוני בפיגוע ירי נוסף בחווארה
20:07 25/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הירי בוצע, ככל הנראה מרכב חולף  ▪  שני הפצועים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקוה  ▪  צה"ל פתח במצוד והפלשתינים דיווחו על כוחות שנכנסו לכפר ביתא
כוחות צה"ל בכיכר בחווארה [צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היחסים המיוחדים עם ארה"ב בסכנה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
25/03/23 16:00
2
חשדנית
23/04/23 19:03
 
חשדנית
30/06/23 12:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יום שישי ראשון של רמדאן. משטרת ישראל ומשמר הגבול תגברו משמעותית (24.3.23) את כוחותיהם להבטחת שמירה על החוק והסדר. כ-83,000 מוסלמים הגיעו להר-הבית. בתחנת המשטרה בכותל המערבי התקיימה הערכת מצב בראשות מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. מפקד מג"ב, מפקד אגף סייף במשטרה, מפקד אגף התכנון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מפקדים ונציגים נוספים של גורמי הביטחון.
24/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
במסגרת פעילות של לוחמי מג"ב, שירות הביטחון הכללי ולוחמי צה"ל, פשטו הבוקר (יום ה', 23.3.23) הלוחמים על יעד בכפר עזבת שופה הסמוך לטולכרם שבגזרת חטיבת מנשה.
23/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההפגנות, ימי הזעם, הכיפות האדומות (עוד שקר קטן, בחבילת השקרים הגדולה. חלקן הגדול - גברים מזוקנים, מתחת לגלימות), הם חלק ממסע הטעיה ענקי, שנועד להסיח את הדעת ממטרתה העיקרית של קבוצת הגנרלים בנפטלין, עלומת השם, המאיישת חדר מלחמה, אי-שם בביתו של אחד מרמטכ"לי העבר.
22/03/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
תנועת ההתנחלויות, לצערי, התנחלה בלבבות של ישראלים רבים. בימים אלו תנועת ההתנחלויות הצליחה ליצור מהפך מדאיג בחיינו המדיניים. עד כה היינו מדינה, שבה קיימת ופועלת תנועת ההתנחלויות לצד תנועות פוליטיות נוספות החולקות על דרכה. באלו הימים נקבע סדר חדש, שקיימת תנועת ההתנחלויות לה יש את המדינה, לה יש את הכנסת המחליטה חוקים לרוחה, חוקים העלולים לעלות אותנו על שרטון חיים מדמם.
מעמדו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברחוב הפלשתיני הוא בשפל המדרגה, מסקר דעת קהל פלשתיני שפורסם בשבוע שעבר עולה כי 77 אחוזים מהפלשתינים דורשים כי מחמוד עבאס יפרוש מתפקידו לאלתר. לשלטון המושחת והדיקטטורי של יו"ר הרש"פ ורפיסותו המדינית יש חלק בשחיקה של מעמדו בדעת הקהל הפלשתינית, אבל גם לתנועת חמאס יש חלק גדול בכך, היא הצליחה באמצעות קמפיינים תקשורתיים להציג את מחמוד עבאס בעיני בני עמו כמשתף פעולה עם ארה"ב וישראל וכקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il