|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
נמל חיפה. ישראל תלויה בסחר הימי [צילום: שיר תורם, פלאש 90]

שינויי האקלים מאיימים על שרשרות האספקה

הניסיון העולמי מן השנים האחרונות מלמד, כי אקלים "משוגע" פוגע בתשתיות חיוניות ובסחר העולמי. מבחינתה של ישראל, שיבושים כאלו מהווים סכנה לא רק לכלכלה, אלא גם לביטחון הלאומי
02/09/2023  |   גלית כהן, עדן פרידן   |   כתבות   |   משבר האקלים   |   תגובות

הארגון המטאורולוגי העולמי הכריז, כי חודש יולי האחרון היה החודש החם ביותר שתועד אי-פעם בהיסטוריה האנושית. ההשלכות היו הרות אסון. בתחילת החודש פרצו שריפות ענק בקנדה, כמות העשן האדירה חצתה גבולות הגיעה עד ניו-יורק וצבעה את השמיים בכתום. בנוסף, התחולל גל שריפות בהוואי ועשרות בני אדם נספו; סופת הטייפון "דוקסורי" פקדה את סין וכללה משקעים כבדים מהרגיל והצפות קשות; גל החום ההיסטורי הורגש ברחבי המזרח התיכון ושבר שיאים גם בישראל.

דוח שנכתב בשנת 2006 על-ידי פרופ' ניקולס שטרן בנושא כלכלת שינוי האקלים הזהיר מהסכנות האורבות לכלכלה העולמית אם מדינות לא יפעלו במהרה. שטרן אף הדגיש, כי "כל מדינה, גדולה ככל שתהיה, היא רק חלק מן הבעיה". מאז פרסום הדוח ננקטו צעדים מעטים מדי ומחיר אי-העשייה נגבה מהאנושות כבר בימים אלה.

דוח הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים, אשר פורסם בחודש מרס, קבע, כי העשור האחרון הוא החם ביותר ב-125,000 השנים האחרונות, והטמפרטורה העולמית הממוצעת עלתה ב-1.1 מעלות מאז המהפכה התעשייתית. עוד מציין הדוח, כי סביר שההתחממות הגלובלית תביא לעלייה של 1.5 מעלות עד סוף המאה ה-21.

הפאנל מזהיר, כי אם לא יבוצעו שינויים משמעותיים בכלכלה העולמית, צפויה התחממות קיצונית פי כמה: ימים חמים יותר ותדירים יותר, בצורות, מדבור גובר, עלייה במפלס הים ושכיחות גוברת של אירועי קיצון שיהפכו מסוכנים יותר - גלי חום וקור, משקעים כבדים, טורנדו, ציקלונים ושיטפונות. כל אלה מצריכים היערכות מיוחדת בכל ממד של החיים, ובפרט על-מנת להבטיח את החוסן של הכלכלה הלאומית ושל שרשרות האספקה שמקיימות אותה.

שינויי האקלים משפיעים בצורה ניכרת על כל מישור בחיינו ובמידה רבה על שרשרות האספקה. כיום, את האחריות למענה לצרכנים נושא על כתפיו המגזר הפרטי. האינטרס העסקי של המגזר הפרטי הוביל אותו לטפל בצרכים הללו באופן יעיל וכלכלי, כך שכצרכנים כמעט שלא חשנו מחסור. תהליך הגלובליזציה וכללי מסחר עולמיים שנקבעו על-ידי ארגונים בינלאומיים אפשרו את קיומן של שרשרות אספקה ארוכות ומורכבות. השרשרות הללו כללו מגוון רחב של מדינות הלוקחות חלק בכל שלביהן. כך למשל במגזר התרופות, חומר הגלם מגיע מסין, הרכיב הפעיל מיוצר בהודו, הפורמולציה התרופתית בגרמניה, ואילו התרופה תיארז בפולין.

לשינויי האקלים כבר נודעת השפעה ניכרת על שרשרת האספקה העולמית, בייחוד עבור מדינות המסתמכות במידה רבה על ייבוא חומרי גלם ומוצרים. ככל ששרשרת האספקה ארוכה ומורכבת יותר, כך מדינות אלו חשופות יותר להפרעות ולחוסרים. בשנת 2021, כמות משקעים חריגה גרמה להצפה במרכז סין, פגעה ביכולת לספק סחורות וביניהן פחם, חזירים ובוטנים, ואילצה לסגור מפעל רכב של ניסאן.

חודש לאחר מכן, הוריקן אידה פקד את חוף מפרץ מקסיקו, פגע במתקנים תעשייתיים חיוניים⁠ המייצרים פלסטיק ותרופות, וכפה הסחה של משאיות נושאות סחורה ממסלולן. בשנת 2022 גלי חום חסרי תקדים תקפו את אנגליה, הביאו להמסת מסלול בנמל התעופה לוטון והשבתתו, ומסילות רכבת ברחבי המדינה ניזוקו מהתחממות יתר והושבתו. באותה שנה, הבצורת הקשה באירופה הותירה את מפלס המים של חלקים מנהר הריין והדנובה נמוך מכדי שספינות יעברו בו, ובכך פגעה במסחר.

שינויי האקלים הם מכפילי סיכונים
הצפות השבוע בעיר טמפה, פלורידה [צילום: כריס או'מרה, AP]

קיומה של ישראל תלוי במידה רבה ביכולתה לייבא חומרי גלם ומוצרים דרך הים. מרבית שרשרות האספקה שעליהן היא מסתמכת הן ארוכות, בשל יחסיה המורכבים עם שכנותיה. ישראל תלויה למעשה לקיומה בסחר ימי. המשק הישראלי מתאפיין בשיעור גבוה של סחר בינלאומי מהתמ"ג, כאשר 99% מסחר החוץ הישראלי במונחי משקל ו-65% במונחים כספיים נישאים על גבי הים. על כן, נמלים ונתיבים פתוחים הם כורח אסטרטגי לסחר של ישראל בשגרה ובחירום.

יתר על כן: הסחר הימי חשוף לשיבושים עקב שינוי האקלים, אשר ישפיעו הן על שינוע האספקה והן על תשתיות מרכזיות. גלי חום יחייבו קיצור והגבלת של תנאי עבודות התחזוקה וההקמה של נמלים. שימור הקור של ריפרים (מיכליות תובלה מקוררות) יצרוך כמות רבה של אנרגיה ועשוי להעמיס על מערכות החשמל.

גלי חום אף עשויים לפגוע בכבישים ומסלולים בנמל, להוביל לריכוכם ולהוצאתם משימוש. עליית פני הים תביא להצפת מסופי הנמל, תפגע בציוד וצפויה לשבש את פעילותו. כמות משקעים חריגה עלולה לפגוע בתשתיות התובלה, להביא להצפות במתקני הנמל, לשבש את פעילות השילוח הימי ולגרום עיכובים.

זאת ועוד: הסחר הימי חשוף גם לשיבושים ביטחוניים. ההשפעות של מצור, קרי שיבוש שרשרות האספקה באמצעות כוח צבאי או כל אמצעי כפייה אחר, ישפיע ישירות על יכולת התפקוד של ישראל מעצם מצבה הגיאו-פוליטי והיותה מדינת "אי". שימוש בסגר ימי כאמצעי לחץ מתקיים כיום הלכה למעשה במצור הימי שהטילה רוסיה על אוקראינה עם פלישתה אליה.

שיבושים בשרשרות אספקה עלולים להוביל למחסור בחומרי גלם בתעשיה הישראלית, החיוניים לביטחון, האנרגיה והמזון. גם הביטחון הלאומי עלול להיפגע, שכן שיבושי האספקה יהדהדו ברחבי המזרח התיכון ויקרינו על יכולתן של מרבית המדינות השכנות לישראל לספק את צרכי אזרחיהן ותושביהן ולשמור על יציבות.

שינויי האקלים מהווים לפיכך מכפילי סיכונים, המעצימים את השפעותיהם של שיבושים ביטחוניים בשרשרות האספקה. כך לדוגמה, המלחמה באוקראינה שיבשה את ייצוא הסחורות ממנה והובילה למחסור עולמי בדגנים. נוסף על כך, סנקציות על סחר ימי, כאלו המוטלות כיום על רוסיה, אירן וקוריאה הצפונית, הן טקטיקת לוחמה כלכלית המופעלת על-ידי מדינות או ארגונים. תוצאותיהן, אם יופעלו נגד ישראל, יהיו הרות אסון לביטחונה הלאומי.

קריטי לביטחון הלאומי של ישראל

בין חומרי הגלם המצויים בסכנה נמנים המחצביים הקריטיים. סוכנות האנרגיה הבינלאומית צופה עלייה בביקוש למחצבים קריטיים לצורך אנרגיות מתחדשות, אך כתוצאה משינויי האקלים יהיו גם יותר שיבושים בכרייתם והפקתם. יתרה מכך: המורכבות של תהליכי הכרייה וההפקה תגבר עם הצורך בהפחתת פליטות גזי חממה. התעשיות הביטחוניות יושפעו גם הן ממחסור במחצבים קריטיים. למשל: קובלט הוא חומר גלם חשוב לייצור סוללות ליתיום-יון, המשמשות במערכות נשק מתקדמות ובהן טילים, מטוסים וספינות.

זאת ועוד: אספקת המזון של מדינת ישראל עלולה לעמוד בסכנה בשל תופעות הנגרמות כתוצאה משינויי האקלים. בצורת, שיטפונות, גלי חום ושינויים קיצוניים בטמפרטורות יובילו לשינויים בפריון החקלאי בישראל ובמדינות שמהן היא מייבאת מזון, ישבשו את זמינות המזון המיובא ויגרמו עליות מחירים ניכרות.

שרשרות האספקה לישראל בתחומי מזון קשורות לשרשרות אספקה לשכנותיה – הן בהיבטים של התחרות על חומרי הגלם בשווקים העולמיים והן בהיבטים של שינוע ימי. בין היתר, ישראל מהווה ציר כניסה לסחורות ומזון עבור הרשות הפלשתינית, ושיבושי שרשרות האספקה רלוונטיים גם להיבטי הביטחון הלאומי הנגזרים מיחסיה עם הרשות ומרווחתם של תושבי יהודה ושומרון.

הבטחת רציפות התפקוד של שרשרות האספקה קריטית לביטחונה הלאומי של ישראל. אם לא יינקטו צעדים לתכנון אסטרטגי של חומרים קריטיים, ישראל תאלץ להתמודד עם מחסור של חומרי גלם ומוצרים – מרמת משק הבית ועד לתעשיות ביטחוניות ואנרגטיות. בנוסף, שיבושים בשרשרות אספקה יגרמו נזקים כלכליים כבדים ברחבי העולם ומכאן שגם בישראל, שתמצא עצמה מחפשת חלופות לנתיבים וסחורות בעת משבר. לכן, מומלץ לקובעי המדיניות לראות את סוגיית השיבושים בשרשרות האספקה בכלל וכתוצאה משינויי אקלים בפרט, כסוגיה אסטרטגית. יש לבחון מגוון אמצעים לשיפור חוסנן של שרשרות אספקה ולפתח יכולות תגובה לשיבושים פוטנציאליים באספקה.

הכותבות הן ראש תוכנית שינויי אקלים וביטחון לאומי במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ועוזרת מחקר בתוכנית.
תאריך:  02/09/2023   |   עודכן:  02/09/2023
גלית כהן, עדן פרידן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שינויי האקלים מאיימים על שרשרות האספקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
"הדבר הראשון שאתה מבחין בו הוא השקט", אומר קימו קוסקי, מנהל המרכז הפיני למדעי ה-IT. הוא מתאר את LUMI (המילה הפינית ל"שלג") – מחשב-העל החזק ביותר באירופה והשלישי בעולם, הממוקם 250 ק"מ מדרום לחוג הארקטי. המחשב משמש למגוון משימות, החל מחיזוי אקלימי וכלה בפיתוח תרופות. יש בו רבבות מעבדים והוא יכול לעבד 429 קוודריליון חישובים בשנייה. הוא מופעל באנרגיית מים וכך תרומתו לפליטת גזי החממה היא שלילית.
20/08/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
שגריר האקלים של ארה"ב, ג'ון קרי, הביע אופטימיות זהירה לאחר ביקורו בבייג'ינג בחודש שעבר: אומנם לא היו הסכמים, אך עצם ביקורו היווה התקדמות. הדברים מלמדים עד כמה הצטמצם מרחב שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, אפילו בנושא דחוף כמו שינויי האקלים – כותבת קלי סימס-גאלגר מאוניברסיטת טאפטס ב-Foreign Affairs.
17/08/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
במשך 500 שנה היו דרום אמריקה ו-20 מיליון הדונמים שלה מקור עולמי חיוני למזון, דלקים ומתכות. במאה ה-21 יש לה סיכוי להפוך למעצמת-על בתחום הסחורות – אם רק תחליט לעשות זאת, כותב אקונומיסט.
14/08/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מי שמאזין בשנים האחרונות לחברות האנרגיה העיקריות בארה"ב עשוי להגיע למסקנה, כי המעבר לאנרגיה נקייה נמצא בעיצומו. אבל בפועל, השימוש בדלקים מאובנים ופליטות גזי החממה נמצאים בעלייה וקצב השינוי אינו מתקרב לנחוץ כדי להתמודד עם משבר האקלים. כך כותב ג'ייסון בורדוף, מנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה ומי שהיה יועץ בכיר לנשיא ברק אובמה, בניו-יורק טיימס.
09/08/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
פעם היה קל להבין את מכחישי שינויי האקלים: כמעט תמיד עמדו מאחוריהם בעלי אינטרסים בדלקים המאובנים. אלו היו זמנים פשוטים יותר וישרים יותר; "אני מתגעגע אליהם", כותב פרופ' פול קרוגמן בניו-יורק טיימס. תאוות בצע עודנה רכיב משמעותי באנטי-סביבתיות, אך ההכחשה הפכה להיות גם חזית במלחמות תרבות. בימין יש הדוחים את המדע שבבסיס המשבר משום שהם ככלל לא אוהבים מדע, ומתנגדים להפחתת הפליטות כי ככלל הם מתנגדים לכל דבר שהליברלים תומכים בו.
08/08/2023  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il