|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
[צילום: יוטיוב]

חג פּורים ומשמעותו עבורי

קבעו חכמינו בתלמוד בבלי: "משנכנס אדר, מרבּין בשׂמחה" (תענית כ"ט עמוד א) מצוות המגילה הן באות מ': מגילה, משתה ושׂמחה, משלוח מנות ומתנות לאביונים
27/02/2023  |   בלפור חקק   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

בזכות המלך שאול למדתי לאהוב את מגילת אסתר. ומדוע? כשלמדנו בבית הספר את סיפורי ספר שמואל א', ראיתי הטיה ברורה של הסיפורים להאדרת בית דוד. ואכן זה בולט גם בספר שמואל ב', וגם בספרי מלכים.

שאול כדמות טראגית
הכתוב המקראי אינו סלחני כלפי המלך שאול, כיוון שהוא לא ציית לדבריו של הנביא שמואל ולצו של האל
▪ ▪ ▪

בספר שמואל א' עולה דמותו של המלך שאול כדמות טראגית. הוא מתואר כמלך משבט בנימין הנבחר על-ידי הנביא שמואל, ועם הופעתו של הרועה דויד בן ישי בקרב עם גָליַת הפלשתי, הסיפורים מוּטים לכיוון דויד: המספר התנ"כי כותב את הסיפורים מתוך אהדה והערצה לדויד המלך משבט יהודה, וגם תוך סלחנות לפגמיו וחולשותיו.

לאחר השגיאה שעשה שאול בן קיש משבט בנימין במלחמה עם אגג מלך עמלק, הכתוב המקראי אינו סלחני כלפי המלך שאול, כיוון שהוא לא ציית לדבריו של הנביא שמואל ולצַו של האל. שאול לא הרג את אגג מתוך רחמים עליו.

הנביא היה קשה ונוקב כלפיו: וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, אֶל-שָׁאוּל, הֶרֶף וְאַגִּידָה לְּךָ, אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֵלַי הַלָּיְלָה; ויאמרו (וַיֹּאמֶר) לוֹ, דַּבֵּר. ס יז וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל--הֲלוֹא אִם-קָטֹן אַתָּה בְּעֵינֶיךָ, רֹאשׁ שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָתָּה; וַיִּמְשָׁחֲךָ יְהוָה לְמֶלֶךְ, עַל-יִשְׂרָאֵל. יח וַיִּשְׁלָחֲךָ יְהוָה, בְּדָרֶךְ; וַיֹּאמֶר, לֵךְ וְהַחֲרַמְתָּה אֶת-הַחַטָּאִים אֶת-עֲמָלֵק, וְנִלְחַמְתָּ בוֹ, עַד כַּלּוֹתָם אֹתָם. יט וְלָמָּה לֹא-שָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל יְהוָה; וַתַּעַט, אֶל-הַשָּׁלָל, וַתַּעַשׂ הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה. ס כ וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל-שְׁמוּאֵל, אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל יְהוָה, וָאֵלֵךְ, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר-שְׁלָחַנִי יְהוָה; וָאָבִיא, אֶת-אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק, וְאֶת-עֲמָלֵק, הֶחֱרַמְתִּי. כא וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר, רֵאשִׁית הַחֵרֶם, לִזְבֹּחַ לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, בַּגִּלְגָּל. ס כב וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, הַחֵפֶץ לַיהוָה בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים, כִּשְׁמֹעַ, בְּקוֹל יְהוָה: הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים. כג כִּי חַטַּאת-קֶסֶם מֶרִי, וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר: יַעַן, מָאַסְתָּ אֶת-דְּבַר יְהוָה, וַיִּמְאָסְךָ, מִמֶּלֶךְ. ס כד וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל-שְׁמוּאֵל חָטָאתִי, כִּי-עָבַרְתִּי אֶת-פִּי-יְהוָה וְאֶת-דְּבָרֶיךָ: כִּי יָרֵאתִי אֶת-הָעָם, וָאֶשְׁמַע בְּקוֹלָם. כה וְעַתָּה, שָׂא נָא אֶת-חַטָּאתִי; וְשׁוּב עִמִּי, וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לַיהוָה. כו וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-שָׁאוּל, לֹא אָשׁוּב עִמָּךְ: כִּי מָאַסְתָּה, אֶת-דְּבַר יְהוָה, וַיִּמְאָסְךָ יְהוָה, מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל. ס כז וַיִּסֹּב שְׁמוּאֵל, לָלֶכֶת; וַיַּחֲזֵק בִּכְנַף-מְעִילוֹ, וַיִּקָּרַע. ס כוח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, שְׁמוּאֵל, קָרַע יְהוָה אֶת-מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ, הַיּוֹם; וּנְתָנָהּ, לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ. ס כט וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל, לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם: כִּי לֹא אָדָם הוּא, לְהִנָּחֵם. ל וַיֹּאמֶר חָטָאתִי--עַתָּה כַּבְּדֵנִי נָא נֶגֶד זִקְנֵי-עַמִּי, וְנֶגֶד יִשְׂרָאֵל; וְשׁוּב עִמִּי, וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ. לא וַיָּשָׁב שְׁמוּאֵל, אַחֲרֵי שָׁאוּל; וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁאוּל, לַיהוָה. ס לב וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, הַגִּישׁוּ אֵלַי אֶת-אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק, וַיֵּלֶךְ אֵלָיו, אֲגַג מַעֲדַנֹּת; וַיֹּאמֶר אֲגָג, אָכֵן סָר מַר-הַמָּוֶת. ס לג וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל--כַּאֲשֶׁר שִׁכְּלָה נָשִׁים חַרְבֶּךָ, כֵּן-תִּשְׁכַּל מִנָּשִׁים אִמֶּךָ; וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת-אֲגָג לִפְנֵי יְהוָה, בַּגִּלְגָּל. ס לד וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל, הָרָמָתָה; וְשָׁאוּל עָלָה אֶל-בֵּיתוֹ, גִּבְעַת שָׁאוּל. לה וְלֹא-יָסַף שְׁמוּאֵל לִרְאוֹת אֶת-שָׁאוּל, עַד-יוֹם מוֹתוֹ, כִּי-הִתְאַבֵּל שְׁמוּאֵל, אֶל-שָׁאוּל; וַיהוָה נִחָם, כִּי-הִמְלִיךְ אֶת-שָׁאוּל עַל-יִשְׂרָאֵל.

הנביא שמואל הוציא להורג את אגג מלך עמלק. וסופו של שאול היה אכן מר, והמלכות עברה לדויד הרועה הצעיר מבית לחם, משבט יהודה. המלך שאול נפל בקרב עם פלשתים על הר גלבוע ודויד היה למלך שאיחד את כל השבטים. כיצד? הוא בחר במובלעת של "ירושלים" בין שטחי השבטים יהודה ובנימין, והפך אותה לעיר בירה של כל השבטים. לאחר הניצחון על היבוסים וכיבוש העיר ירושלים, היא הפכה לעיר דויד, ועם הדורות הפכה מעיר ארצית לסמל.

גורלו הטראגי של שאול בן קיש הפך אותו לאהוב על-ידי משוררים וסופרים רבים. ידועים שיריו של שאול טשרניחובקי על שאול המלך (כך השיר "בעין דור") וכן שיריו של נתן אלתרמן (כך השיר "הנה תמו יום קרב וערבו"). גם אני כמשורר כתבתי שירים על שאול המלך (למשל, השיר: "מלכנו הראשון בלילו האחרון" בספרי "רשות לתיקון עולם" 2016).

מגילת אסתר עושה לשאול תיקון
מתברר שגיבור המגילה הוא משבט בנימין, ממשפחתו של שאול המלך בן קיש
▪ ▪ ▪

כשאנו קוראים את מגילת אסתר, גם אם אינה עוסקת בשאול כלל, מי שמכיר את ההיסטוריה התנ"כית, מגלה שהמגילה עושה בהיחבא תיקון לשאול המלך. כיצד? אנו קוראים את הגֵיניאוֹלוֹגיה של מרדכי היהודי בפתח המגילה:

אסתר פרק ב':

אִישׁ יְהוּדִי, הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי, בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ--אִישׁ יְמִינִי. ו אֲשֶׁר הָגְלָה, מִירוּשָׁלַיִם, עִם-הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה, עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ-יְהוּדָה--אֲשֶׁר הֶגְלָה, נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל.

מתברר שגיבור המגילה הוא משבט בנימין, ממשפחתו של שאול המלך בן קיש. ככל שאנו קוראים במגילה, אנו נוכחים לדעת שהוא עומד במאבק קשה עם נציגו של העם העמלקי. ומיהו: המן האגגי, כנראה נצר לאגג מלך עמלק. במגילה מתחדש המאבק של העמלקים עם נצר לשאול המלך, ועם העם היהודי, העם של שאול המלך. הפעם מרדכי, כנציג של שאול, אינו חס על העמלקים: הוא מביא להשמדת המן האגגי וכל משפחתו, וכך הוא עושה תיקון לכישלון של שאול המלך בספר שמואל א'.

עליי להעיר שהפרשנים נחלקו האם המן הוא צאצא גנטי ממש לאגג מלך עמלק, או שהוא ממשיך רוחני של דרכו: הרצון להשמיד את עם ישראל. ידוע לנו שבספר דברי הימים א' (ד', מג) מסופר על חבורת לוחמים מבני שבט שמעון, אשר בימי המלך חזקיהו היכו את "שארית הפליטה לעמלק". האם זה מרמז שהעם העמלקי הושמד לחלוטין?

עם זאת, יש טענה שהמדרש משלים פרט שחסר במקרא: בין נפילת אגג בשבי והוצאתו להורג (בחרבו של שמואל הנביא), הזדווג אגג עם שפחתו העמלקית, ועל-פי מדרש זה, המן הוא צאצא גנטי של אגג והשפחה העמלקית, לכן הוא נקרא "המן האגגי" (בכל מקום שהוזכר מדרש זה, אין מראה מקום למדרש. נראה שזו מסורת עממית)..

לסיום
יש כאן לקח לכל מנהיג פוליטי העומד תמיד למבחן הציבור: למרות כל פעלו, הוא היה "רצוי לרוב אחיו" ולא לכל אחיו
▪ ▪ ▪

סיום המגילה מתאר את גורלו של מרדכי היהודי, פרק י': וְכָל-מַעֲשֵׂה תָקְפּוֹ, וּגְבוּרָתוֹ, וּפָרָשַׁת גְּדֻלַּת מָרְדֳּכַי, אֲשֶׁר גִּדְּלוֹ הַמֶּלֶךְ--הֲלוֹא-הֵם כְּתוּבִים, עַל-סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים, לְמַלְכֵי, מָדַי וּפָרָס. ג כִּי מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי, מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים, וְרָצוּי לְרֹב אֶחָיו--דֹּרֵשׁ טוֹב לְעַמּוֹ, וְדֹבֵר שָׁלוֹם לְכָל-זַרְעוֹ.

מרדכי כמנהיג וכאיש ציבור גילה דאגה לעם היהודי. על-פי המגילה הוא הציל את העם שלו מכליה פיזית. היינו מצפים שיהיה אהוד על כל העם וייזכר כגיבור לדורות. למעשה, כך אנו זוכרים אותה בפרספקטיבה של הדורות. אך לפי הפסוקים המסיימים של המגילה, הוא לא נתפס כך בעיני היהודים בדורו, שגרו בשושן הבירה.

על-פי פסוקי הסיום הוא היה "רצוי לרוב אחיו דורש טוב לעמו". יש כאן לקח לכל מנהיג פוליטי העומד תמיד למבחן הציבור: למרות כל פעלו, הוא היה "רצוי לרוב אחיו" ולא לכל אחיו. אך מעשה אחד ייזכר לו לטובה תמיד: הוא תיקן את החטא של שאול בימי הנביא שמואל, ובית שאול לדורותיו ודאי הכיר לו טובה על כך שקם להם יורש לבית משפחת קיש שחולל את התיקון שחיכו לו דורות.

לקחים לדורות
היהודים ניצלו, הם ניצחו את אויביהם ואלה היו ימי שמחת הניצחון
▪ ▪ ▪

חג פורים שימר לכולנו את הזיכרון הזה לדורות: נס ההצלה של עם ישראל בעיר שושן הבירה. המן הוציא צו פרק ג': החג חל בימים י"ד וט"ו באדר, לפי המגילה, על-פי הפּוּר אשר נפל: על-פי הגורל שנעשה נקבע תאריך זה ליום ההשמדה של העם היהודי (פירוש המילה "פּוּר" בפרסית הוא: גורל). במזרח הקדמון נהגו לקבל החלטות פוליטיות באמצעות הטלת גורל.

התברר שהגורל התהפך: "ונַהפוךְ הוּא": ט', א: וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם. ב נִקְהֲלוּ הַיְּהוּדִים בְּעָרֵיהֶם, בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, לִשְׁלֹחַ יָד, בִּמְבַקְשֵׁי רָעָתָם; וְאִישׁ לֹא-עָמַד לִפְנֵיהֶם, כִּי-נָפַל פַּחְדָּם עַל-כָּל-הָעַמִּים.

היהודים ניצלו, הם ניצחו את אויביהם ואלה היו ימי שמחת הניצחון. המנהגים שנקבעו: פרק ט', פסוק כ"א: לְקַיֵּם, עֲלֵיהֶם--לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר, וְאֵת יוֹם-חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ: בְּכָל-שָׁנָה, וְשָׁנָה. כב כַּיָּמִים, אֲשֶׁר-נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה, וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב; לַעֲשׂוֹת אוֹתָם, יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים.

לכן, קבעו חכמינו בתלמוד בבלי: "משנכנס אדר, מרבּין בשׂמחה" (תענית כ"ט עמוד א). מצוות המגילה הן באות מ': מגילה, משתה ושׂמחה, משלוח מנות ומתנות לאביונים.

תאריך:  27/02/2023   |   עודכן:  27/02/2023
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חג פּורים ומשמעותו עבורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן.
3/03/23 06:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מומחי מכון התקנים הישראלי קיבצו מספר טיפים שיסייעו בשמירה על בטיחות הילדים בחג.
26/02/2023  |  חן מחלב  |   כתבות
סיפורה של המגילה בחג הפורים מלא בחריגות והיפוכים שלא מקובלים כבשאר החגים. קודם כל הציווי להשתכר עד דלא ידע וכן ההיתר ללבוש בגדים (תחפושות) שבדרך כלל אינם מתאימים לנו, או שלא נעלה על דעתנו ללבוש אותם ביומיום. חריגות נוספות - אנו מוצאים שכול האירוע מתרחש בגלות ולא בארץ, או האווירה של ההתבוללות הגמורה ששררה בתחילתה של המגילה וחזרתם בתשובה של יהודי פרס ומדי בסופה של המגילה, ההיפוך שחל ביחסי הכוחות בין היהודים והפרסים ובין המן ומרדכי, ועוד היפוכים גלויים ונסתרים שהתרחשו באותו הזמן. אנו נתייחס במאמרנו זה לאסתר המלכה היהודייה שגם בדמותה ראינו היפוך. מנערה פאסיבית, אילמת וכנועה לאישה אסרטיבית, יוזמת ומנהיגה.
26/02/2023  |  חניאל פרבר  |   יומני בלוגרים
זה קרה בשבוע של מלחמת ששת הימים. שהיתי אז בשדה בוקר בצריף הצמוד לצריף של פולה ודויד בן-גוריון. הגעתי ב'שנת שירות שלישית' כבת קיבוץ גבע לקיבוץ שבו שהה אז גם דויד בן-גוריון. התפקיד שקיבלתי כ'בת בשירות' להימצא עם יהושע ונחמה כהן, ובעת שהייתי בצריף גם להיות רוב זמני עם פולה בצריף של בן-גוריון.
שנינו במשנה 'משנכנס אב ממעטין בשמחה'. הגמרא מוסיפה על כך את הלימוד 'כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה'.
בתמונה: רקדנים מבית הספר לסמבה 'מוקידדה' רוקדים בתהלוכה במהלך חגיגות הקרנבל בסמבדרום שבריו דה ז'נרו.
20/02/2023  |  יפעת גדות  |   תמונות מיוחדות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
חוק החמץ אושר בוועדת השרים לחקיקה  /  מירב ארד
למה כדאי להשקיע במתנות לחגים לעובדים  /  כתיבת המומחים
נטיעות של כ-45 אלף עצים צופניים   /  יפעת גדות
אהבה באדום  /  יפעת גדות
חגיגה בשחור  /  יפעת גדות
השקדייה פורחת  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il