18 באוגוסט 2023 ייזכר בתולדות מדינת ישראל כיום היסטורי. ביום זה התחיל לפעול לאחר אינספור עיכובים הקו האדום הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן. מדובר בקו שאורכו כ-24 קילומטרים, 12 מתוכם מתחת לפני האדמה, שיקשר את הערים פתח תקוה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו בואכה בת ים, ושיהיו לו 24 תחנות, 10 מהן תת-קרקעיות.
בהקמת קו זה הושקעו כ-18 מיליארדי שקלים. התדירות שלו תהיה גבוהה, רכבת מידי 6 דקות, כ-234 אלף נוסעים ליום וכ-70 מיליון נוסעים מדי שנה. אכן ללא ספק בשורה חשובה בתחום התחבורה במטרופולין הגדול והצפוף בישראל, זאת 64 שנה לאחר פתיחת הכרמלית בחיפה בשנת 1959.
אין ספק, קו זה יקצר משמעותית את זמן הנסיעה מתל אביב, במיוחד לערים פתח תקוה ובת ים, הממוקמות בשני קצותיו של הקו האדום. על-פי ההערכות הוא גם ישפיע משמעותית על ערכי הנדל"ן בערים אלה, כולל בציר ז'בוטינסקי העובר בערים פתח תקוה, בני ברק ורמת גן. אולם, וזה אולם גדול, בשורה טובה זו טומנת בחובה גם לא מעט קושיות מטרידות.
ראשית, מדוע לקח כל כך הרבה זמן, 6 שנים מעבר למתוכנן לפתוח את הקו בשנת 2017, ותקציבים כה גדולים, כמה וכמה מיליארדים יותר מהמתוכנן, על-מנת להשלים את הפרויקט? שנית, העובדה שלא מדובר יהיה במטרו (רכבת תחתית) עם הפרדה מפלסית, אלא בקו שחלקו יהיה מעל לפני הקרקע ויעצור בכמה וכמה צמתים ורמזורים, תגביל במידה זו או אחרת את האפקטיביות שלו.
שלישית, למרות נתוני כמות הנוסעים המרשימה, עדיין יהיה מדובר רק באחוז קטן מקרב הנוסעים בתחבורה ציבורית בגוש-דן ורק אלה המתגוררים או עובדים בסמיכות לקו. רביעית, יעברו עוד אי-אילו שנים עד ששני הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, הקו הירוק שיקשר את צפון תל אביב ואבן-גבירול עם חולון והקו הסגול הטבעתי שיקשר עם שכונות דרום תל אביב, רמת גן וערי בקעת אונו, יתחילו אף הם לפעול. חמישית, וזו בעצם הנקודה המרכזית: ייתכן מאוד שמלכתחילה לא היה מקום להשקיע תקציבי ענק ואנרגיות מרובות בקווי הרכבת הקלה ולתעדף מראש את השקעת כל התקציבים בתוכנית המטרו.
התחושה שלי הינה שבאופן כזה או אחר ההתעסקות עם הרכבת הקלה באה על חשבון קידום המטרו בגוש-דן. לו, למשל, אם היו מתחילים לקדם את המטרו לפני שני עשורים, ייתכן מאוד שתוכנית הענק הייתה כבר היום בשלבי ביצוע כאלה או אחרים. חשוב לזכור כי כשדובר בשעתו על הרכבת הקלה, התגוררו בגוש-דן המורחב כ-2.5 מיליון תושבים ואילו כיום המספר מתקרב כבר לכ-4 מיליון, כשעל-פי כל התחזיות יגיע בשנת 2050 לכ-8 מיליון לפחות.
ובמילים אחרות, האפקטיביות של הרכבת הקלה, שכבודה במקומה מונח, תהפוך עם הזמן לבטלה בשישים לעומת הצרכים התחבורתיים של גוש-דן הקורס. אין ספק גם כי בנוסף לעבודה שההפרדה במטרו תהיה דו-מפלסית מושלמת, כלומר היה תמלא את ייעודה התחבורתי לעילא ולעילא, היא גם תיצור מינוף נדל"ני וכלכלי מהמעלה הראשונה, זאת באמצעות יישום תמ"א 70, שתאפשר קידום מאות אלפי יחידות דיור ומיליוני מ"ר משרדים, מסחר ובילוי, בסמיכות ל-109 תחנות המטרו שייבנו.
ובכל זאת ולמרות הכול, פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה היא סיבה טובה למסיבה, גם אם מדובר ב-160 שנה לאחר שנחנך קו הרכבת התחתית הראשון בלונדון.