|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
מאות מיליונים פטורים ממס [צילום: קים צ'אונג, AP]

צ'רלס מבטיח לחסוך. האם וכיצד יעשה זאת

לקראת ההכתרה בוחן וושינגטון פוסט את שווי נכסיהם של המלך ומשפחתו, ובודק האם צ'רלס יעמוד בהבטחתו להוציא פחות כספי ציבור הערכה סבירה יותר: הוא ינסה להגדיל את ההכנסות
04/05/23  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   המלכה אליזבת מתה   |   תגובות

הכתר הראשון שיחבוש המלך צ'רלס השלישי בהכתרתו (6.5.23) הוא 2.5 ק"ג של זהב מוצק, קטיפה, פרוות סמור ואבני חן. הכתר השני קל יותר, עם 2,868 יהלומים. הוא יקבל עוד שורה של תכשיטים סמליים ולאחר ההכתרה יסע בכרכרת זהב – כל אלו סמלי שלטון ומעמד. אבל האירועים, שיעלו למשלם המיסים הבריטי עשרות מיליוני ליש"ט, גם יחשפו את חולשותיו של צ'רלס. הוא יקבל את השליטה בנכסי עתק, מה ששוב מעורר את השאלה עד כמה הציבור צריך לסבסד את בית המלוכה – כותב וושינגטון פוסט.

סקרים מלמדים שרוב הבריטים תומכים במלוכה ושיש להם דעה חיובית על המלך החדש – אם כי הוא אינו מתקרב לפופולריות של המלכה אליזבת. רבים מאמינים שבית המלוכה הוא מכונת כסף למדינה, משום שהוא מסייע למשוך תיירים כה רבים. אחרים גאים בה כסמל של המורשת הבריטית. אבל יש גם מיעוט גדל, הרואה את המלוכה כענתיקה יקרה.

יש מי שימצאו כמשעשעת את העובדה שהמלך הוא הבעלים של כל הברבורים באנגליה ובוולס, וגם שורה מפתיעה של יצורים ימיים בחופי בריטניה ובהם הלוויתנים והדולפינים. אבל מותחי הביקורת, במיוחד הצעירים שבהם, שואלים ברצינות מדוע דמוקרטיה צריכה לממן אדם בתפקיד סמלי; הם משלמים מס ירושה של 40%, בעוד צ'רלס משלם אפס על מאות מיליוני דולרים שירש מאמו. משפחת המלוכה היא הבעלים או הנהנה של 1% מהקרקעות בבריטניה, לעומת 0.7% שבידי עשרת בעלי הקרקעות הגדולים בארה"ב.

רבות דובר על כוונתו של צ'רלס להכניס מודרניזציה במלוכה ולהרזות אותה. הרעיון קוסם למי שחושבים שבני המלוכה עולים יותר מכפי שהם שווים, אבל אל תצפו שהם יעניקו את ארמונותיהם לציבור, מדגיש הפוסט. ייתכן שהגישה אליהם תתרחב; הכניסה דרך חנות המזכרות. צ'רלס צפוי פחות לצמצם בהוצאות ויותר לנסות להגדיל את ההכנסות – אשר יעשירו את גורמי הצדקה בהם תומכת המלוכה, כמו גם אותה עצמה.

כמה עשיר המלך? אין מספרים רשמיים – סיבה לביקורת בפני עצמה. סאנדיי טיימס העריך שמדובר ב-600 מיליון ליש"ט; גארדיאן מדבר על 1.16 מיליארד ליש"ט. סכומים אלו מתייחסים רק למה ששייך אישית למונרך: טירת בלמורל, אחוזת סנדריגהאם, יצירות אמנות, אבני חן, מכוניות, סוסים ונכסים פיננסיים שנצברו במשך דורות. ייתכן שאפילו בני המשפחה לא יודעים כמה באמת הם שווים, וגם אין רישום מדויק של אבחנה בין רכוש המלוכה לבין רכוש המדינה, במיוחד לגבי תכולת הארמונות.

קרקעות בירושה מימי הביניים
היה מעורב בניהול אימפריית הנדל"ן [צילום: קירסטי וויגלסוורת', AP]

הוויכוח הממושך ביותר לגבי הבעלות נוגע לשטחי קרקע ענקיים שנטלו מלכים בימי הביניים ואשר עברו בירושה לאורך מאות שנים. כאשר היה הנסיך מוולס, קיבל צ'רלס תשלום שנתי מהדוכסות של קורנוול, אותה הקים אדוארד השלישי בשנת 1337 לצורך מימון בנו. כיום היא כוללת 500,000 דונם ב-20 מחוזות בדרום אנגליה-וולס, וצ'רלס סייע להפוך אותה לאימפריית נדל"ן בשווי מיליארד ליש"ט, הכוללת קרקעות חקלאיות, יערות, מגרש קריקט בלונדון, משרדים, דירות נופש ומיזמי מגורים.

מי שעבדו עם צ'רלס מתארים אותו כבעלים מעורב, אשר שכר מנהלים חכמים והתקשר אליהם בכל שעה. "לפעמים זה היה בנושאים טריוויאליים, לפעמים זה היה בנושאים חשובים, לפעמים סתם כי רצה לשמוע דעות ורעיונות", אומר מנהל לשעבר בדוכסות. הכנסותיו מן הדוכסות הגיעו בשנים האחרונות ל-20 מיליון ליש"ט בשנה והוא התנדב לשלם מס עליהן, אם כי הדוכסות עצמה פטורה ממיסים.

עם מותה של אליזבת עברה קורנוול לנסיך ויליאם, בעוד דוכסות לנקסטר עברה לצ'רלס. זוהי הרחבה של הקרקע שתפס הנרי השני ב-1265, וכוללת 180,000 דונם באנגליה ובוולס. יש בה חוות, טירות, מכרות, משרדים, מלונות, מסלולי גולף ונכסי יוקרה בלונדון. ההכנסה של אליזבת ממנה הגיעה ל-20 מיליון ליש"ט בשנה.

למשפחה יש הכנסות רק מאחוזת הכתר – עוד אוסף של קרקעות, אשר מקורו בנורמן הכובש במאה ה-11. תיק הנכסים הנוכחי שלה, בשווי של 15.6 מיליארד ליש"ט, כולל את ריג'נט סטריט היוקרתי בלונדון, מצודת וינדזור, קניונים, את רוב קו החוף ועוד. אחוזה זו מנוהלת בידי הממשלה וההכנסות ממנה מועברות למשרד האוצר, פחות אחוז קבוע המועבר למשפחת המלוכה – עם סכום מינימום המשולם אפילו אם הרווחים יורדים.

משפחת המלוכה טוענת שהיא נותנת תמורה טובה לכסף: מענק הריבון הסתכם אשתקד ב-86.3 מיליון ליש"ט בלבד – 1.29 ליש"ט לכל אדם בבריטניה. אבל, מדגיש הפוסט, הרבה נשאר מחוץ לחישוב הזה: הפטורים ממס, החיים חינם בארמונות המפוארים ביותר בעולם, גישה לתכשיטי הכתר ול-600 יצירות של ליאונרדו דה-וינצ'י. ומעל הכל: רבים סבורים שאין לה זכות להרוויח מרכוש ציבורי על בסיס מנהגים עתיקים.

אליזבת קיבלה סובלנות רבה ביחס לענייניה הכספיים ונהנתה ממוניטין של חיסכון, גם כאשר הובילה עלייה בהוצאות. היא גם נאלצה לוותר: הממשלה סירבה לממן תיקונים או החלפה של היאכטה המלכותית. לאחר המחלוקת על שיקום וינדזור מהדליקה של 1992, התנדבה אליזבת לשלם מס הכנסה ופתחה חלקית את ארמון בקינגהאם למבקרים.

הלחץ על צ'רלס עשוי להיות כבד יותר והציבור עשוי להיות פחות סלחני, צופה הפוסט. בחינה ממשלתית של מימון המלוכה נדחה עד אחרי ההכתרה, אך חבר פרלמנט אמר לעיתון, כי צ'רלס ער לדיונים המתקיימים בדרגים הגבוהים ביותר על דרכים לקצץ את התקציב בכלל. פקידים בארמון מספרים על צניעותו של צ'רלס, אך קשה לו יותר מאשר לאמו לזכות באהדה. הוא אוהב מכוניות יוקרה; בביקוריו אצל חברים, הוא מביא עימו את מיטתו, מושב אסלה וציורי נוף סקוטיים.

"הציבור רוצה הוגנות ושוויון"
אופניים במקום רולס-רויס? [צילום: אלברטו פזאלי, AP]

צוותו של צ'רלס טען ב-2010, כי הוא קיצץ במחצית את העלות הציבורית של אירועים, בכך שעבר מסעודות להרמת כוסית וחסך בהוצאות הנסיעות. מזכירו האישי באותה עת, מייקל פיט, אמר לתקשורת: "אנחנו פוקחים עין כל הזמן על האקלים הכלכלי. אנחנו חיים בעולם האמיתי, בדרך כלל". אבל שנה לאחר מכן הוצאות אלו שבו ועלו. הוא גם לא חשף כמה שילם על החתונה הנוצצת של ויליאם וקייט, שעלתה 6 מיליון ליש"ט.

במשך שנים נטען כעובדה שאינה צריכה הוכחה, שצ'רלס יצמצם את מספר בני המלוכה הנהנים מתקציב ציבורי. ראש הממשלה לשעבר, גורדון בראון, אמר לאחר מותה של המלכה, כי צ'רלס כבר הוכיח שזה מה שיעשה ויהפוך את המלוכה הבריטית לדומה יותר לזו הסקנדינבית. אולם, טוען הפוסט, אין סימן ממשי לכך שהמשפחה הנוהגת להתנייע ברולס-רויס, אסטון-מרטין ומסוקים, עומדת להידמות לבני המלוכה הרוכבים על אופניים.

שני פקידי ממשלה אמרו לפוסט, כי צ'רלס עובד על הפחתת ההישענות של בית המלוכה על משלם המיסים ולמצוא דרכים חדשות לממן את הוצאותיו הרשמיות. בין היתר יורחב חלון הזמן לביקורים בארמון בקינגהאם ותורחב הגישה לארמונות אחרים ובהם בלמורל (בו נפטרה אליזבת). במקביל יוצאים למכירה עוד פריטי בית המלוכה, ולצ'רלס יש היסטוריה של יצירת מותגים: המזון האורגני של הדוכסות גייס מיליוני ליש"ט לצדקה.

נורמן בייקר, שר הפנים לשעבר הכותב על השימוש המלכותי בכספי ציבור, אומר כי אם צ'רלס רוצה לבצע קיצוצים משמעותיים – עליו לחתוך את הכנסותיו-שלו מהאחוזות המלכותיות ומן הממשלה. ברוח זו, כאשר אחוזת הכתר הודיעה בינואר השנה על עסקות להקמת טורבינות רוח שיכניסו לה מיליארד ליש"ט בשנה, אמר צ'רלס שיש להשתמש בכסף "לטובת הכלל".

הוא גם ביקש מהממשלה להפחית משמעותית את הסכום שהוא מקבל דרך מענק הריבון, אך הבקשה נתפסה כמהלך של יחסי ציבור, שכן הסכום אמור ממילא לרדת בעוד ארבע שנים, לאחר סיום השיפוצים בארמון בקינגהאם. זאת ועוד: העלייה הצפויה בהכנסות עשויה להוביל לכך שהסכום בפועל לא יירד.

מולי סקוט-קאטו, פרופסור לכלכלה ופוליטיקאית במפלגת הירוקים, אומרת כי התפיסה לפיה למונרך יש זכויות בעלות היא מיושנת ואבסורדית; "לזכותו של צ'רלס יש לומר, שהוא בערך מסכים עם זה". בסופו של יום – מוסיפה ליז סוויל-רוברטס, חברת פרלמנט מהמפלגה הלאומית הסקוטית – הציבור רוצה הוגנות ושוויון. "אנשים מצויים במצוקה, ואז הם שומעים על מיליונים לבית המלוכה".

תאריך:  04/05/23   |   עודכן:  04/05/23
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צ'רלס מבטיח לחסוך. האם וכיצד יעשה זאת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  המלכה אליזבת מתה
המלך צ'רלס ציין 100 יום לעלייתו לכס המלוכה (16.12.22) בביקור במרכז יהודי בלונדון, שם רקד "הורה" במסיבת חנוכה. היה זה סיום עליז ליום שהחל בכותרות על מתיחות בין בניו, ויליאם והארי. היום מלמד רבות על ימיו הראשונים שלו כמלך: הוא יהיה שונה מאוד מאמו, אליזבת, למרות שהצל המשפחתי ילווה גם אותו – מנתח ניו-יורק טיימס.
27/12/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
טכס ההכתרה של מלך בריטניה, צ'רלס השלישי, יתקיים ב-6.5.23 - הודיע (11.10.22) ארמון בקינגהאם. ההכתרה תתקיים, כמו בכל מאות השנים האחרונות, בכנסיית וסטמינסטר שבמרכז לונדון. המלכה קמילה תוכתר לצידו.
11/10/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
לונדון הפכה היום (19.9.22), לרגע, למרכז העולם. 200 מנהיגים בכנסיית ווסטמינסטר, אולי מיליארד צופים ברחבי העולם. זהו ביטוי לאורך מלכותה של אליזבת השנייה ולקשריה ברחבי תבל, כמו גם להצלחתה. צ'רלס השלישי עולה על כס המלכות בעידן של מחלוקת בבריטניה, פופוליזם במערב ואתגרים למערכות הדמוקרטיות מצד רוסיה וסין – מה שמצדיק לבחון את גורמי הצלחתה של אמו, סבור אקונומיסט.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קיסר יפן נרוהיטו והקיסרית מסאקו יסעו (19.9.22) להלוויתה של המלכה אליזבת באוטובוס והם מרוצים מכך – אך כמה מנהיגים אחרים הרבה פחות מרוצים, במיוחד לנוכח העובדה שהנשיא ג'ו ביידן ובודדים נוספים יסעו במכוניות משורינות משלהם. "כולם היו רוצים לנסוע במכוניות משלהם", אמר לוושינגטון פוסט פקיד בריטי מותש, אחד מהמאות המטפלים בהלוויה.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מותה של המלכה אליזבת מעלה מחדש את הדיון על מקומה, תפקידה ועצם קיומה של משפחת המלוכה הערכה זהירה: המלוכה תימשך, אך לא ברור על כמה מדינות - ואפילו על כמה מבריטניה עצמה - ימלוך צ'רלס
16/09/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il