משרד התחבורה יפרסם בתוך כחודש מכרז להקמת נתיב מהיר בכביש ירושלים תל אביב, בקטע שבין מחלף בן-גוריון ועד לכניסה לנתיבי איילון. זאת במטרה להקל על עומסי התנועה בכניסה המזרחית למטרופולין תל אביב.
הנתיב המהיר, שאורכו כ-12 קילומטרים, ישמש את התחבורה הציבורית וכלי רכב המסיעים ארבעה נוסעים ויותר. כלי רכב פרטיים בעלי פחות מארבעה נוסעים יהיו זכאים להשתמש בנתיב רק על-פי הסדר מיוחד שייקבע מראש.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה מסר, כי הנתיב החדש שייסלל מיועד בראש ובראשונה לתחבורה הציבורית. בהתאם לעומסי התנועה תתאפשר גם נסיעה של כלי רכב פרטיים, המובילים פחות מארבעה נוסעים, תמורת תשלום אגרה.
קטע הכביש ממחלף בן-גוריון ועד הכניסה לנתיבי איילון הוא אחד הקטעים העמוסים ביותר במדינה, במיוחד בשעות הבוקר. מדי יום עוברים בקטע זה כ-100 אלף כלי רכב.
על-פי סיכום בין משרדי התחבורה, האוצר וחברת 'חוצה ישראל' כלי רכב שיסיעו פחות מארבעה נוסעים יוכלו לנסוע בנתיב המהיר, תמורת תשלום אגרה, למעט יום אחד בשבוע שבו יתאפשר לכלי רכב אלה נסיעה בנתיב ללא תשלום.
הנתיב המהיר יוקם בשיטת ה-B.O.T שבה היזם מקים את הפרויקט במימונו ומתפעלו במשך 15 שנה. הזכיין הפרטי שייבחר במכרז יקים ויפעיל חניון "חנה וסע", בסמוך למחלף שפירים ומערך של "שאטלים" (שרותי הסעה) שיסיעו את החונים למרכז תל אביב. השימוש ב"שאטלים" יהיה ללא תשלום.
הזכיין שייזכה במכרז יהיה אחראי גם על מערכת האגרה, הגבייה, ניהול התנועה והאכיפה בנתיב המהיר. אחזקת הנתיב תתבצע על-ידי המדינה, באמצעות מע"צ, המתחזקת את כל הכבישים הבינעירוניים במדינה (למעט כביש חוצה ישראל, ע.ב.).
במקביל להקמת הנתיב המהיר, מקדם משרד התחבורה בימים אלה תוכניות נוספות להקלה על עומסי התנועה בכניסה למטרופולין תל אביב: בסוף 2003 יחנך קו הרכבת מתל אביב לנתב"ג ובשנת 2005 יחנך המשכו של הקו עד למודיעין.
משרד התחבורה מתכנן בימים אלה הקמת תחנת רכבת חדשה נוספת באזור מחלף שפירים, שתשמש את הבאים לתל אביב. בסמוך לכביש מספר אחת יוקמו חניוני "חנה וסע" לבעלי הרכב הפרטי שיעדיפו לנסוע ברכבת.