דירקטוריון
רכבת ישראל בראשות
אורי יוגב אישר (יום ד', 21.3.12) את התוכנית המפורטת לשינוי מבני במסגרתו יוקמו שלוש חברות בנות. מדובר באחת הרפורמות המשמעותיות שנעשו בחברות ממשלתיות בישראל, מהלך שלדעת הדירקטוריון ייטיב עם נוסעי הרכבת ועם עובדי החברה ונועד להבטיח שירות רכבתי יעיל, בטוח ותוך עמידה באמות המידה בעולם.
במסגרת התוכנית ועל-פי המתווה שהציג שר התחבורה ישראל כ"ץ, תוקמנה ברכבת ישראל חברות בנות לתחזוקה, למטענים, ולנדל"ן ומסחר, בהן ישולבו עובדי החוזה הקיבוצי, תוך שמירה על זכויותיהם. עסקי הליבה ובראשם הסעת נוסעים וכן ניהול תנועת הרכבות, ניהול אחזת המסילה, ניהול מערכות התקשורת וכיו"ב, היו ויישארו בניהול ישיר ומלא של רכבת ישראל.
המתווה של חברת הייעוץ האסטרטגי TASC, שהוצג בפני חברי הדירקטוריון, כלל דוגמאות מניסיונן של חברות רכבות בעולם בהקמת חברות בנות בתחומי תחזוקת הרכבות, המטענים, והמסחר. על-פי הנתונים שהוצגו, מדובר במהלך רחב הכולל סטנדרטיזציה גבוהה של איכות התחזוקה, הבטיחות והשירות.
בין השאר הוצגו בישיבה דוגמאות רבות מהעולם להפרדת תחום המטענים והנוסעים [ראו תרשים 1] במטרה להפוך תחום זה ליעיל ותחרותי יותר.
כמו-כן נסקרו נתונים [ראו תרשים 2] המשווים הכנסות ממסחר אל מול מדינות אחרות, על פיהן ניתן לראות כי כיום רכבת ישראל איננה מממשת את הפוטנציאל הרב הקיים בקרקע המשמשת את התחנות כיום ליצירת הכנסות נוספות באמצעות מיזמים עסקיים וכי ההכנסות לנוסע נמוכות בה מהמקובל.
לדברי אורי יוגב, יו"ר הדירקטוריון: "הרפורמה שאושרה היום מהווה צעד הכרחי על-מנת שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל החברתי והכלכלי של רכבת ישראל ולהפוך אותה לכלי התחבורה המוביל במדינה, לטובת הציבור כולו. חברות הבת תאפשרנה גמישות ניהולית, ניצול ממוקד של משאבים ושיפור ניכר בשירות לנוסעים ובהכנסות חברת רכבת ישראל".
עוד הוסיף כי "בשונה מטענות ועד העובדים, הפעלת רשת הרכבות תישאר בשליטה ממשלתית, ואין כל כוונה להפריט אותה".