|
סל מוצרים בסיסי. פיקוח על הרווחים [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות החליטה לעקוב אחר רווחיות הרשתות הקמעונאיות במוצרים המפוקחים ולהחיל מרווחי שיווק חדשים.
ניטור המחירים יבוצע באמצעות הגשת דוחות חצי שנתיים של הרשתות הקמעונאיות לוועדת המחירים ולמפקחים על המחירים במשרדי החקלאות והכלכלה. הדוחות יאפשרו לוועדה לוודא כי רווחיותן במכירת המוצרים שנמצאים בפיקוח מחירים עומדת בקנה אחד עם ציפיות הוועדה. במידה ויתברר כי ההתנהלות הקיימת אינה משתנה תבחן הוועדה צעדים נוספים.
הדיווח הראשון לגבי המחצית השנייה של שנת 2015 יועבר לוועדת המחירים בתאריך 1.4.2016. הדיווח השני לגבי המחצית הראשונה של 2016, בו הוועדה מצפה לראות את השפעות ההחלטה, יועבר בתאריך 1.10.2016, ובהתאמה במועדים הבאים לאחר מכן.
במקביל לניטור הרווחים, המרווח הקמעונאי החדש יוטמע במסגרת קביעת המחיר המרבי לצרכן באופן הבא:
- ביצים - הבחינה העלתה כי המרווח כיום גבוה באופן משמעותי מהמלצת הוועדה. בניגוד לסל מוצרי החלב המפוקחים בו יש קיזוז פנימי, במרווח הקמעונאי של הביצים אין קיזוז מעין זה. בהתאם לכך עידכון המרווח הקמעונאי של הביצים יעשה במסגרת עידכון המחירים השוטף הקרוב (בתחילת שנת 2016). מכיוון שמדובר בשינוי הדורש צעדי היערכות, העידכון יעשה באופן מדורג, בשתי פעימות. העידכון הראשון בשיעור של מחצית השינוי הנדרש יעשה בעת העידכון השוטף הקרוב, והמחצית השנייה של ההפחתה תעשה שישה חודשים לאחר העידכון הראשון.
- מוצרי חלב - עידכון המרווח הקמעונאי יעשה במסגרת עידכון הבסיס הבא של מוצרי החלב. מחירי מוצרי החלב נקבעים כסל של כלל המוצרים כאשר המרווח הקמעונאי של הגבינה הצהובה במשקל צפוי לגדול, והמרווח של שאר מוצרי החלב צפוי להצטמצם.
- לחם - עידכון המרווח הקמעונאי יעשה בעת עידכון הבסיס הצפוי בתקופה הקרובה.
- מלח - המפקח על המחירים במשרד הכלכלה יבחן את הצורך בהמשך הפיקוח על מלח. אם יימצא כי יש מקום להמשיך בפיקוח, יבוצע עידכון של המרווח הקמעונאי.