|
[צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]
|
|
|
|
|
קצין בטיחות רכב מפעלי יכול להיות עצמאי ולא רק שכיר של אותו מקום - קובע לראשונה (9.12.15) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, פרופ'
עופר גרוסקופף.
התקנות מחייבות מינוי קצין בטיחות רכב בשורה של "מפעלים": רשות מקומית המפעילה אוטובוס; חברות הובלה; מי שברשותו לפחות 40 כלי רכב שמשקלם עד 3.5 טונות או לפחות 20 כלי רכב מעל משקל זה; מובילי חומרים מסוכנים ועוד. המחלוקת שהובאה לפתחו של בית המשפט הייתה משמעות המילה "יעסיק" הכתובה בתקנות.
גרוסקופף הגיע למסקנה, כי הכוונה אינה רק למצב בו קצין הבטיחות הוא שכיר של המפעל, אלא מותר להעסיק גם עצמאי - בתנאי שהוא משמש בתפקיד אך ורק באותו מפעל. הוא מציין, כי המילה "יעסיק" אינה מלמדת בהכרח על קיום יחסי עובד-מעביד, כפי שניתן ללמוד מחיקוקים אחרים, ולכן יש לבחון את תכלית התקנות כדי לקבוע מה משמעותה בהקשר זה.
משרד התחבורה טען, כי יש לקבוע שקצין הבטיחות חייב להיות שכיר - אך גרוסקופף אומר שעמדה זו עומדת בניגוד לכל הדעות האחרות שהושמעו בנושא. היא מנוגדת לעמדת ועדה מקצועית שמינה משרד התחבורה עצמו, בראשות אלוף (מיל.) עמי סגיס, מנוגדת להחלטה שקיבלה ועדת הכלכלה של הכנסת ומנוגדת לעמדה של המשרד עצמו בהליך שהתנהל עד לאחרונה בבג"ץ.
עוד מציין גרוסקופף, כי אם מתקין התקנות לא קבע במפורש שעל קצין הבטיחות להיות שכיר - יש לבחון האם קיימת הצדקה להגביל את העיסוק של קציני הבטיחות העצמאיים. הוא מגיע למסקנה, כי אין הצדקה להגבלה שכזאת, במיוחד לנוכח העמדה שכאמור כבר גובשה בעבר. משרד התחבורה ואיגוד קציני הבטיחות ישלמו הוצאות בסך 30,000 שקל. את החברות שעתירתן התקבלה ייצג עו"ד ניר בחרי, את המדינה ייצגה עו"ד מיכל פליגלר (שטיין), ואת קציני הבטיחות - עו"ד ניסים עזרן.