|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית

המתת חסד וערך קדושת החיים - הרהורים

התקופה בה אנו חיים כיום, מאופיינת די במובהק, בהעדר התאמה בין קצב ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית של הרפואה מצד אחד, לבין גיבוש מסגרת מושגית וערכית להבנה ולהכרעה בשאלות המתעוררות בפרקטיקה הרפואית. האיסור המוחלט על כל צורה של אותנזיה, שהיה יפה לזמנו של היפוקראטס, אינו מתאים לדור שבו מאפשרת הרפואה מבחינה טכנית, הארכה בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה
08/09/2012  |   חיים בר   |   מאמרים   |   תגובות
בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה [צילום: האגודה למלחמה בסרטן]

"אחת הצרות הגדולות של דורנו, נעוצה בכך שהרגלי החשיבה שלנו אינם משתנים באותה מהירות שבה משתנות הטכניקות שאנו מפתחים. לפיכך ככל שגדלה מיומנותנו, כך פוחתת חוכמתנו".

אבחנה תמציתית זו של ברטרנד ראסל , מי שנחשב לאחד הפילוסופים הבולטים של המאה ה-20, משקפת במידה ניכרת את דעתי שהתגבשה לנוכח העובדות, הפרטים ושלל המצבים האנושיים אליהם התוודעתי, תוך עיון במשמעות ערך חיי האדם, לאור החוק המתיר המתה וולונטרית - כל זאת מנקודת ההיבט של הרופא והמשפטן ומנגד כאדם שלקה במחלה ממארת על כל השלכותיה עלי כמטופל.
עקרונות מוסריים תיאורטיים, וכמוהם ההשקפות המוסריות היום-יומיות או האינטואיטיביות שלנו, מתגבשים בין היתר, לאור שינויים במערכת הפוליטית, בידע המדעי, באמונות הדתיות ובמבנה החברתי. כאשר השינויים הללו חריפים ופתאומיים, נוצר מצב, שבו דפוסי החשיבה המוסרית אינם הולמים עוד את הנושא שבו הם אמורים לכוון ולהכריע, ואפילו מפגרים אחריו. ההסתגלות של דפוסי המחשבה המוסרית לנסיבות החדשות היא אטית, במיוחד במקרים של תגליות ופריצות דרך טכנולוגיות, כדוגמת האמצעים להארכת חיים הקשורים לענייננו.

בתקופה העתיקה, שבה לא הוסדרה עבודת הרופא על-ידי המערכת המשפטית, היה מקור התוקף של כללי ההתנהגות המוסרית של הרופא, המצפון המוסרי והמחויבות הדתית שלו. שבועת היפוקראטס היא למעשה הקוד הראשון המוכר לנו, שנועד להסדיר את הממד האתי של עבודת הרופא. לשבועה זו נודעה השפעה רבה במהלך ההיסטוריה הרפואית, עוד מניסוחה ביוון העתיקה בסביבות שנת 400 לפני סה"נ, על-ידי הרופא היווני היפוקראטס.

מושג קדושת החיים תובע בחינה מחודשת

קצת על הפער אותו הזכרתי, שקיים בין תפיסת ייעודו של הרופא בעת העתיקה לזו שבעידן המודרני, למדתי מהנוסח של השבועה, שבה מתחייב היפוקראטס כי השיטה שילמד "תשמש לטובתם של חולים לפי יכולתי ושיפוטי ולא כדי להזיק או להרע להם בשום צורה. לא אתן סם מוות לאיש אפילו אתבקש לעשות כן, ואף לא אייעץ כדבר הזה". פער זה מקבל משנה תוקף לנוכח הנוסח של 'חוק החולה הנוטה למות' - בניגוד גמור לשבועת היפוקראטס, החוק מצהיר מפורשות כי מטרתו הראשונית היא קביעת האיזון הראוי בין העיקרון הערכי של קדושת החיים של האדם וחשיבות איכותם, ובין העיקרון הערכי של כבוד האדם וזכויותיו בתחום מימוש האוטונומיה שלו. בניגוד לשבועת היפוקראטס, מדגיש החוק, כמו גם כל קוד אתי מודרני, את זכויותיו של הפרט.

ראשית, יש לחולה הזכות לדעת מהי מחלתו ומהן האפשרויות לטיפול בה. שנית, יש לו הזכות לסרב לקבל טיפול זה או אחר, גם אם הוא נראה רצוי בעיני הרופא. כך, במקום הדגם הפטרנליסטי של רופא הדואג לחוליו ע"פ הבנתו ולאור תפיסת עולם ערכית, שהוא מניח שמשותפת לו ולחולה, אנו מחזיקים היום דגם של יחסים, שיש בהם יותר סימטריה והדדיות מצד אחד, אך מצד שני, גם פחות אמון ויותר קונפליקט בין השיפוט הרפואי של הרופא המקצועי לבין האוטונומיה של החולה.

הנה כי כן ובכל שנותיי כרופא וכמטופל טולטלתי בין התפיסה ההיסטורית של הרפואה לעומת זו של העידן המודרני - תהליך לא פשוט של חוויה אותנטית 'על בשרי'; גם לאחר חיבוטי הנפש כנגד השכל והעיון המעמיק במשמעות ערך החיים לאור החוק המתיר המתה וולונטרית, נותרו בלתי פתורות עד תום הבעיות הרובצות לפתח הסוגיה - דילמות מוסריות קשות, הנובעות מפיגור כלי החשיבה המוסרית אחרי קוד ההתפתחות המדעית והרפואית. לעניות דעתי אנו עודנו רחוקים מלדעת כיצד יש לשקלל את הערך של תוחלת החיים עם הערך של איכות החיים וייתכן שמושג קדושת החיים עצמו תובע בחינה מחודשת.

לטעמי התקופה בה אנו חיים כיום, מאופיינת די במובהק, בהעדר התאמה בין קצב ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית של הרפואה מצד אחד, לבין גיבוש מסגרת מושגית וערכית להבנה ולהכרעה בשאלות המתעוררות בפרקטיקה הרפואית. האיסור המוחלט על כל צורה של אותנזיה, שהיה יפה לזמנו של היפוקראטס, אינו מתאים לדור שבו מאפשרת הרפואה מבחינה טכנית, הארכה בלתי נסבלת של תהליך הגסיסה.

נקודת מפנה בתפיסת ערך החיים

היענות לבקשתו של אדם שחתם על הצהרת כוונותיו לממש את "הזכות למות בכבוד" (כפי שאושר ע"י הכנסת במדינתנו), יש בה משום ביטול מימוש הזכות לחיים, ובכך יש כמובן ערעור על הערך העליון המיוחס להם. על-אף שאלו הדברים, סבורני שהיענות זו איננה מבטלת את התייחסותם המוסרית של המחוקקים או של שליחיהם (למשל הצוות הרפואי שינתק אדם ממכונת החייאה) חובת ההימנעות מרוע עודנה מנת חלקם של המסייעים למי שמצבו הבריאותי מוגדר סופני והוא עונה על ההגדרה של חולה הנוטה למות, כפי שמצוינת בחוק. דעתי היא כי החוק שנכנס לתוקף ביום כ"ד בכסלו תשס"ז (2006) מהווה נקודת מפנה בתפיסת ערך החיים משום המגמה למציאת האיזון עם תוחלתם. עצם קיומה של מסגרת התייחסות לרצונו של אדם או למנת הסבל בה נתון, מקדשת אספקט אחר של ערך החיים, זה התלוי בביוגרפיה האישית של האדם.

כבר בין שורותיו הראשונות של 'חוק החולה הנוטה למות' ישנה התייחסות לקביעה כי חזקה על אדם שהוא רוצה להוסיף לחיות, אלא אם כן הוכח אחרת. חזקה זו ניתנת לסתירה, אולם הנטל להוכיח כי אדם אינו רוצה להוסיף לחיות, הוא נטל כבד, המוטל על מי שטוען זאת. כלומר - כל עוד לא הוכח מעבר לכל ספק סביר כי אדם רוצה שלא להוסיף לחיות - יש להניח כי האדם רוצה להוסיף ולחיות, ולפעול בהתאם לכך.

קביעה זו מתייחסת לביקורת נגד החוק או נגד המתת חסד כפי שהעלו מספר מתנגדים לחוק הגורסים כי בעידן של רפואה המתבססת על הוכחה, חייב מדען חסר פניות, לדרוש נתונים המבוססים מאלה הקיימים כיום, כדי לקבוע שהמתת חסד וסיוע רופא להתאבדות אכן מפיקים תועלת לחולה, למקצוע ולחברה. אם מצבו של החולה עונה לקריטריונים שמפורטים בחוק ואם הוכיח את כוונתו לחדול את חייו, הרי שניתוקו ממכשירי החייאה או סיוע במותו הם שרצויים לו. באשר לתועלת למקצוע ולחברה.

הגבול שבין החיים לבין המוות

הגישה הרווחת שהרופאים מופקדים על החיים; והמוות הוא חלק מהחיים, לפיכך אנחנו צריכים להעביר את החולים, בלית ברירה, גם את הגבול שבין החיים לבין המוות. במילים אחרות, אנו הרופאים נמצאים על התפר בין הבריאות והחולי, ובין החולי והמוות ומכאן המשא הכבד בחציית הגבולות הנ"ל. יחד עם זאת אל לנו להקל ראש בהיבטים הפסיכולוגיים והמוסריים בחיי הישות האנושית שבה הפילוסופיה משמשת כרקע לדיון בסוגיית החיים והמוות, ועוסקת בדיון תיאורטי של האפשרות להפעיל עקרונות מוסריים כלליים בעניינים קונקרטיים כדוגמת החקיקה בדבר נטילת חיי אדם, מחד, ובאופן שבו עקרונות אלה דורשים התאמה מחדש, לאור נסיבות חיים משתנות מאידך.

בזירת הרפואה המודרנית, אנו עדים לשאלות מוסריות שמעולם לא נשאלו בעבר, והיא כר פורה לבחינה דו-סטרית זו של עקרונות כלליים והכרעות קונקרטיות. כך לנוכח סיפורים אנושיים כאובים, הן כרופא והן כחולה בעבר במחלה ממארת הוארתי בתובנות כי במאבק של הרפואה עם המוות, קיימת סכנה של התעלמות מרצונו האוטונומי ומטובתו של האדם ומאי-הנמנעות הטבעית של המוות. מכאן התגבשה תפיסתי בעד חוק החולה הנוטה למות והמשך חקיקה פרטנית באופן סדור של מסגרת חוקים ברורה סביב הסוגיה של המתת חסד. ניסיון שכזה עשוי ליתן ביטוי לאוטונומיה של האדם על גופו באותם מצבים בהם קיימת הסכנה של פגיעה בערך החיים המקודש.

לבסוף אביא ציטוט מדבריו של פרופ' אבינועם רכס יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל, המטיב לשקף את עמדתי : "יש מצבים שבהם להשקפתו של החולה מוטב לרוץ לקראת המוות ולפגוש אותו יותר מוקדם, מאשר לנסות לברוח ממנו בזחילה. אני חושב שבמצבים האלה אולי כדאי לנו כחברה לסייע לו. יש אנשים שכדאי לנו לעזור להם למות."

תאריך:  08/09/2012   |   עודכן:  08/09/2012
ד"ר חיים בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המתת חסד וערך קדושת החיים - הרהורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו טובעים בביצה ענקית שנשארה אחרי מפולת השלגים שכביכול התחילה ברצון לשינוי כיוון, לצמיחה כלכלית, לרוגע נפשי, ולשידרוג רמת החיים לסבירה ומעלה... והנה אנחנו רואים רק שחור
08/09/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אמנם נכון, מקהלת הממסד, התקשורת ומומחי העבר עסקו גם בוויכוח עקר על דרכים למניעת פצצה אטומית מאירן. אבל, נאמנים למסורת של ראיית המצב בשחור-לבן בלבד, נכלא הוויכוח העקר בין שתי ברירות קיצוניות - "פצצה או הפצצה". זה היה המשך מתאים לוויכוח הפרימיטיבי בין "פתרון צבאי" ל"פתרון מדיני", שנגמר בכישלון המלחמה בטרור. כמו אז, כך היום הוצעו לקברניטינו פתרונות מקצועיים מערכתיים, חופשיים מהחשיבה הפרימיטיבית, אך זה היה כנראה מסובך מדי עבורם.
08/09/2012  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
"יש אנשים שחושבים כי כדורגל זה עניין של חיים ומוות. אינני אוהב גישה זאת: אני יכול להבטיח להם שזה הרבה יותר רציני". (ביל שנקלי)
08/09/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
היעלה על הדעת שלא דבק קלון במנהיג בכיר אשר נשבע אמונים למדינה אולי יותר פעמים מכל אדם אחר, ואשר הורשע בהפרת אמונים? והרי הפרת אמונים, בייחוד על-ידי איש כל כך בכיר, אינם שפעת, וגם לא נזלת, אלא סרטן, סרטן מסוכן.
08/09/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בית הקברות הפרוטסטנטי שביפו הוא בית קברות קטן, שהוקם ע"י הקהילה הפרוטסטנטית שהתגוררה ביפו במאה ה-19, והוא ממוקם בסיומה של סמטה שתחילתה ברחוב יפת ליד בניין מספר 21.
07/09/2012  |  דרור עמית  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מתבקשת חשיבה אסטרטגית ישראלית ריאליסטית, אשר תדע לתכלל את מלוא הגורמים המשפיעים ובכלל זה את הממד הבינלאומי הנוכח, כבסיס להמלצות מדיניות-אסטרטגיות לדרג מקבלי ההחלטות הן בהקשר לסיום ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כאשר הקב"ה מצווה אותנו לקיים מצוות, בוודאי שהוא נותן לנו את הכוח לקיימם אולם עלינו ללמוד כיצד ניתן לבצע זאת בדרך הטבע ולא לסמוך על כך שזה ייעשה בדרך נס
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות האמירות היהירות שאנחנו נבעיר את לבנון נחסל את החיזבאללה והחמאס, אני חושש שלצה"ל אין תשובות הולמות למה שמכינות לנו אירן ובנות בריתה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il