|   15:07:40
  קרן אלמוג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
קבוצת ירדן
מחפשים כיצד לייעל את בית העסק? בחנו את מערך האריזה שלכם

אוטיזם והיפראקטיביות - לא גזירת גורל

אפשר לעשות כל-כך הרבה כדי לסייע לבעלי תסמונות אלו ולשפר את תפקודם ואת השתלבותם בחברה
05/02/2013  |   קרן אלמוג   |   כתבות   |   תגובות
קיים קשר בין אוטיזם לפיגור [צילום: AP]

תסמונת האוטיזם והיפראקטיביות מאופיינות בתופעות דומות ברמת עוצמה שונה: רדידות רגשית, קשיי תקשורת, קושי לשלוט בדחפים, אימפולסיביות, קושי להטמיע וליישם ערכים וכללים חברתיים, קשיי ארגון, מוסכות - קושי להתמודד עם רעשי רקע, קשיי קשב וריכוז, סירבול מוטורי ועוד.

לכאורה, לא מצאו עד היום קשר בין התופעות השונות. מה כבר יכול להיות הקשר בין קשיי קשב וריכוז וסרבול מוטורי? יש קשר. אפיון המערכת הלא מודעת שלנו ותפקודיה הנפשיים והגופניים הנרחבים והמהותיים מראה, שכל התפקודים נפגעים אצל בעלי תסמונות אלו הם תפקודים של מערכת רבת עוצמה זו.

הבנת הדרך שבה עובדת המערכת הלא מודעת העוצמתית ורבת החשיבות שלנו, מובילה להבנה של הסיבות לכך שנגרמו ליקויים נרחבים ורב תחומיים אצל בעלי תסמונות אלו ואת הדרך לרפא או לפחות להפחית את הליקויים האלו.

לפני שנסביר את הקשר שציינתי, נציין עוד עובדה רבת חשיבות שמחזקת ומבססת אותו (לצד עובדות נוספות שאותן לא אפרט במאמר זה): ישנם סמים מדכאים כדוגמת הרואין ואלכוהול. סמים אלו לא גורמים לדיכאון. הם נקראים סמים מדכאים מכיוון שהם מפחיתים (או מדכאים) את פעילות המערכת הרגשית (או המערכת הלא מודעת). הם לא מורידים את רמת הפעילות של האדם, אלא מפחיתים את עוצמת פעילותה של המערכת הלא מודעת רבת העוצמה ולכן יוצרים ליקויים תפקודיים בכל תחומי פעילותה. סמים אלו גורמים להיווצרות תופעות זהות לאלו שמאפיינות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ואוטיזם. הם גורמים לרדידות רגשית, אימפולסיביות, קושי לשלוט בדחפים, קושי להטמיע וליישם ערכים וכללים חברתיים, קשיי קשב וריכוז, קשיי ארגון ותפקוד, סירבול מוטורי ועוד.

מה קורה כשנותנים לאנשים בעלי תסמונת של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות סמים מעוררים (או תרופות מעוררות)?

סמים מעוררים מגבירים (או מעוררים) את פעילות המערכת הלא מודעת. הם גורמים להגברת פעילותה ולשיפור בכל תחומי תפקודיה. תרופות מעוררות כמו ריטלין, משפרים את תפקודם של בעלי תסמונות של הפרעת קשב וריכוז ואוטיזם. במקרים רבים, ריטלין מתקן את כל הליקויים התפקודיים שמאפיינים את תסמונת ההיפראקטיביות. כלומר, ניקח אדם בעל התנהגות תקינה ונפחית את פעילות המערכת הלא מודעת (או המערכת הרגשית) ונקבל תופעות זהות לאלו של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ואוטיזם. אם ניתן לאנשים בעלי תסמונות אלו תרופות מעוררות שמגבירות את פעילותה של המערכת הלא מודעת, נרפא או נפחית את הליקויים התפקודיים שמאפיינים תסמונות אלו. המערכת הלא מודעת רבת העוצמה אחראית על תפקודים נרחבים ומהותיים שלנו.

מוטמע בנו זיכרון לא מודע שהשפעתו עלינו ועל ניתוב חיינו מכרעת. פעילות המערכת הלא מודעת שכל-כך הכרחית לתפקוד שלנו בתחומים רבים, מתבסס על הזיכרון הלא מודע שמוטמע בנו. כאשר אנשים לא הטמיעו זיכרון רגשי מספק בתחומים מסוימים, תפקודם בתחומים אלו יהיה לקוי. זה קורה לכולנו. אדם אחד יכול להיות בעל קסם חברתי. אחר יגלה יכולת חברתית מגושמת גם אם יתאמץ. לאחד יכולת ארגון, אחר מתקשה בכך. אישה אחת יכולה להיות בעלת יוזמה, אחרת תהיה חסרת יכולת כזאת. לכולנו תחומים בהם אנחנו מתפקדים היטב ותחומים בהם אנחנו מתקשים.

בתקופת הינקות ישנה הטמעה רגשית נרחבת ועמוקה שמשפיעה על כל חיינו. ישנם מצבים בהם התינוק לא מטמיע זיכרון רגשי מספק. זה יכול לקרות עקב התקשרות לקויה עם הוריו ובמיוחד עם אמו. הקשר בין ההורים לילדם הוא רגשי מאוד. אם ההורים מנותבים על-ידי זיכרון רגשי בעייתי שלא ליצור קשר רגשי מספק עם התינוק, הרי שאין זו אשמתם והם אינם יכולים לנהוג בניגוד לרגשותיהם ולכן אין כאן עניין של אשמה, אך יש לטפל במצב שכן תקופה זו קריטית לתפקודו של התינוק במשך כל חייו. תינוק יכול שלא להטמיע זיכרון רגשי מספק עקב סיבות נוספות וביניהן - חוסר בשלות של מערכות שונות (מצב שקורה אצל פגים).

במצב כזה האדם יהיה בעל זיכרון רגשי חלקי מאוד והוא יתקשה לתפקד בתחומים נרחבים מאוד. כאשר מתעוררת תגובה רגשית, מופרש אדרנלין. אדם בעל זיכרון רגשי מצומצם, יפתח פחות תגובות רגשיות ולכן רמת האדרנלין שלו תהיה נמוכה. לכך השלכות נפשיות, התנהגותיות וגופניות נרחבות.

המערכת הלא מודעת מנתבת אותנו באמצעות רגשותינו, בהתאם לזיכרון הרגשי שמוטמע בנו כדרכי הישרדות לא מודעת. הרגשות שלנו אינם אקראיים. בתחומים בהם מוטמע זיכרון רגשי חיובי, היא תנתב אותנו בצורה טובה בתחומים בהם מוטמע בנו זיכרון רגשי כאוב ובעייתי היא תכשיל אותנו שוב ושוב.

דוגמא: אדם בעל זיכרון רגשי זוגי חיובי שמתאהב (התאהבות היא רגש לא מקרי) בבת-זוג טובה ותומכת. רגשותיו מנתבים אותו למסד את הקשר, ולהמשיך להיות בן-זוג טוב, תומך ונאמן גם לאחר החתונה.

אדם אחר בעל זיכרון רגשי בעייתי בתחום הזוגי, ינותב על-ידי רגשותיו להתאהב בבנות זוג חסרות יכולת זוגית רגשית. כשינסה ליצור מערכות יחסים יציבות, הוא יחוש קושי ולחץ או צורך לצאת עם אחרות. רגשותיו אלו יכשילו אותו פעם אחר פעם.

המערכת הרגשית עומדת מאחורי תפקודים נרחבים ומהותיים שלנו. כל הפעולות היומיומיות שלנו נעשות על-ידי מערכת זאת. אפילו ניהול שיחה - אנו מודעים לשיחה, אך לא נוכל לקיים אותה אם נחשוב על כל מילה בצורה מודעת.

היכולת שלנו ללכת, לשוחח, להתאים את עצמנו לסביבה, להתנהל נכון בסביבה, נעשים כולם על-ידי המערכת הרגשית. האם אנו יכולים לחשוב על כל מילה שאנו אומרים, לחשוב על כל מילה שנאמרת לנו בשיחה? יקח לנו זמן ממושך לומר ולא משפט אחד. האם נוכל לחשוב על כל צעד שאנו עושים? לתכנן את הקורדניציה שלנו בצורה מודעת? התשובה היא כמובן לא.

לכן, אנשים שיש להם ליקוי במערכת הרגשית, כלומר שהטמיעו זיכרון רגשי חלקי ולא מספק, יתקשו בטווח נרחב מאוד של תפקודים, יתקשו מאוד בתקשורת חברתית, בארגון והתמודדות עם משימות, יתאפיינו בסרבול מוטורי ועוד.

היכולת של המערכת המודעת ליישם מידע היא חלקית ומאוד לא יעילה. חשבו על סיטואציה חדשה על כמה שיקולים מודעים (כולל שיקולים יישומיים, ערכיים, חברתיים ועוד) אנו יכולים לחשוב בטווח שמאפשר תגובה? על מעט מאוד.

המנגנון של המערכת הרגשית יעיל מאוד. הזיכרון הרגשי מוטמע באבי טיפוס רגשיים רבים. במסגרתו אנחנו מפעילים במצב חדש את התגובה הרגשית המעודכנת שהטמענו במצבים דומים בעבר. במקביל, אנחנו מעדכנים ומטמיעים זיכרון רגשי חדש וכל הזמן משכללים ומשפרים את תגובתנו. המנגנון הזה יעיל מאוד, כי במצב חדש אנחנו מיישמים מיידית את כל הזיכרון הרגשי הרלוונטי שהטמענו.

יש לשים לב, שהטמעת זיכרון רגשי באב הטיפוס הרגשי ועידכון התגובה הרגשית, נעשה רק בעת התעוררותה. לכן קל יותר לשפר כישרון מילדות, שגורם לנו לפתח את היכולת הרגשית שהטמענו בעבר מלפתח כישרון חדש בגיל מבוגר.

כדי ליישם מידע שאנו תופסים, אנו חייבים להטמיע אותו במערכת הרגשית. אם נדע את המידע החדש, אך לא נפנים אותו, לא נוכל לפעול על-פיו או ליישמו. מה קורה לאנשים שזיכרון הרגשי שלהם חלקי ולא מספק? בתחומים ומצבים רבים לא מתעוררות תגובות רגשיות מספקות וכך גם תפקודם לא יעיל בתחומים אלו וגם הם מתקשים להפנים יכולות רגשיות בתחומים אלו.

לא נוכל ליישם כללים וחוקים חברתיים אם לא נפנים אותם. כלומר, אם לא נטמיע אותם כזיכרון רגשי בלתי מודע. חשבו על סיטואציה חברתית - האם תוכלו לחשוב על טון הדיבור, צורת הישיבה, על כל מילה, על כל החוקים והנורמות החברתיות ולעצב תגובה תוך זמן קצר מאוד? התשובה היא כמובן לא. אנשים בעלי זיכרון רגשי מצומצם מאוד יתקשו בכך. לכן, גם אם נסביר להם חוקים וכללים חברתיים, הם ידעו ויכירו אותם בצורה מודעת, אך לא יפנימו אותם - כלומר לא יטמיעו אותם כזיכרון רגשי, הם לא יישמו אותם ביעילות.

התפיסה המודעת שלנו אינה יעילה והתפיסה הרגשית היא התפיסה היעילה ורבת העוצמה שלנו. התפיסה המודעת היא "התפיסה מלמטה למעלה" והיא נעשית על-ידי צירוף פרטים לכדי מושג. היא מאוד לא יעילה. האם נוכל לתפוס כל אות מהמילים שנאמרות לנו, ולחשוב בצורה מודעת כיצד לחברן למילה? האם נוכל לעשות זאת כאשר אנו שמים לב לכל פרט בחדר, לכל רעשי רקע וכדומה?

התפיסה הרגשית שלנו היא התפיסה היעילה והעיקרית שלנו. היא נעשית באמצעות השלכה זיכרון רגשי לא מודע מאירועים שנתפסו כדומים בעבר על המצב העכשווי והפעלת התגובה הרגשית המוטמעת באבי הטיפוס הרגשיים הרלוונטיים. בצורה הזאת יש לנו באופן מיידי תמונת מצב כוללת על המצב הנוכחי ותגובה מיידית.

לאופן התפיסה הזאת שני חסרונות:

  • סובייקטביות: אנחנו תופסים את המציאות בהתבסס על ניסיון חיינו. מי שניסיון חייו מאושר יתפוס כך את המציאות העכשווית. מי שניסיונו כאוב יתפוס בצורה הזאת את חייו;

  • חלקיות: נתפוס רק מידע שיש לנו זיכרון רגשי רלוונטי מספק לגביו ביעילות. למשל: אדם בעל זיכרון רגשי חברתי שיקלוט ויבין סיטואציות חברתיות. אדם אחר יהיה "עיוור" אליהן לחלוטין.

אנשים בעלי זיכרון רגשי מועט ומצוצמם, לא יוכלו לקלוט מידע ביעילות בתחומים רבים. במקרים קיצוניים של זיכרון רגשי מצוצמם מאוד, תפיסת המידע תהיה נמוכה ומוגבלת מאוד. לכן קיים קשר בין תופעת האוטיזם והפיגור.

איך מבססים את המערכת הרגשית

זיכרון רגשי ניתן להטמיע. אנו עושים זאת בכל יום מחדש. בכל פעם שמתעוררת תגובה רגשית אנו מנותבים על ידה ובמקביל מעדכנים ומלטשים את הזיכרון הרגשי הרלוונטי. כך אנו תמיד מסוגלים ליישם מיידית באמצעות תגובה רגשית, את כל הזיכרון הרגשי הרלוונטי שהטמענו (כולל זה שהוטמע בזמן האחרון).

אצל אנשים בעלי זיכרון רגשי מצומצם, יתעוררו פחות תגובות רגשיות ולכן מנגנון הטמעה זה יהיה לא יעיל עבורם. הם יתקשו להפנים שינויים, חוקים וכללים חברתיים, נורמות, הוראות וכדומה.

תרופות מעוררות (בפיקוח רפואי ובאישור הרשויות המוסמכות לכך), יסייעו להם מאוד בתהליכי הטמעה רגשיים ולכך השפעה ארוכת טווח על ביסוס המערכת הרגשית שלהם ושיפור תפקודם.

קשר רגשי קרוב ואוהב מצד האנשים המקורבים ביותר לבעלי תסמונות אלו, פיתוח רגשי, חברתי, סביבתי ומקצועי. התנסויות חברתיות ואחרות, פעילויות בתחומים שונים תחת מתן טיפול בתרופות מעוררות (בפיקוח רפואי) צפויות לסייע בהטמעת זיכרון רגשי ולשפר משמעותית ביותר את תפקודם.

שינוי תזונה - אדרנלין הוא הורמון מעורר. אינסולין שפעילותו מנוגד לפעילות האדרנלין הוא הורמון בעל הפחתה מדכאת - לא שגורמת לדיכאון אלא שמפחיתה את עוצמת הפעילות הרגשית. לכן, תזונה שתפחית פחמימות וחומרי מאכל, תסייע גם היא להעלאת רמת הפעילות הרגשית ולשיפור תהליכי ההטמעה בקרב בעלי תסמונות אלו.

הכותבת היא מחברת הספר העוצמה הרגשית
תאריך:  05/02/2013   |   עודכן:  05/02/2013
קרן אלמוג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אוטיזם והיפראקטיביות - לא גזירת גורל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמרה669
12/02/13 08:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירותי תיקון אייפון נועדו לעזור לנו לתקן את האייפון במקרים בהם הוא נשבר או לא עובד כמו שצריך. שירותים אלה חוסכים מאיתנו את הצורך לרכוש מכשיר חדש ויקר ומאפשרים לנו לשמור על המכשיר כמו חדש. אם משווים את המחיר של תיקון אייפון לרכישת מכשיר חדש לחלוטין, הרי שמדובר בחסכון של מאות ואפילו אלפי שקלים, אפילו אם הנזק הוא משמעותי.
05/02/2013  |  מעיין ברוש  |   כתבות
ב-4 בפברואר התקיים יום הסרטן הבינלאומי, אשר מצוין בעולם מדי שנה ונועד להגביר את המודעות למחלה ולדרכים להימנע ממנה. 26% ממקרי המוות בישראל, נגרמים כתוצאה מסוגים שונים של סרטן, מה שהופך את המחלה לגורם המוות מספר אחד באוכלוסיה (לצורך השוואה, מוות כתוצאה ממחלות לב עומד על 17%).
05/02/2013  |  ד"ר זיו בר  |   כתבות
השופט: חגי טַרְסי, בית משפט השלום בנתניה
05/02/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
כדור הארץ מתחמם, הקרחונים מפשירים, מזג האוויר משתגע. וגם בתקשורת: כאשר המודל העסקי המסורתי של העיתונות נקלע לסערה, הקרקע העיתונאית רועדת - ובין הניזוקים גם סיקור הסביבה.
05/02/2013  |  רפי מן  |   כתבות
כריס קייל, לוחם מיתולוגי ביחידת אריות הים, שכונה "הצלף הקטלני בתולדות אמריקה" בזכות 150 חיסולים, נהרג אתמול (ראשון) במטווח בטקסס, בידי צעיר שירה בו ונלכד כעבור 5 שעות. במיניאפוליס שסבלה בשבוע שעבר משורת מקרי אלימות קשים, יפגוש היום (ב', 4.2.13) הנשיא אובמה דמוקרטים במסגרת מסעו לקידום תוכניתו לפיקוח על נשק. במקביל, נמשכות המחאות נגד התוכנית. השאלה היא כמה מקרי רצח בנשק חוקי עוד יתרחשו בינתיים. הנה מקבץ מהנוראיים שבהם כפי שלכדו עדשות המצלמות של מראות אימג'.
04/02/2013  |  שרלי שטרית  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
יצחק בריק
יצחק בריק
מדובר בתרבות שקר של זריית חול בעיני הבריות - הכל כדי לרומם את תדמית הצבא גם במקומות שהוא כשל. גנבת דעת זו חומרתה היא חרב פיפיות משום שהיא גם מטעה את אזרחי ישראל וגם הצבא מתחיל להאמ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il