|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות
קבוצת ירדן
ההיבטים המשפטיים של חוזה שכירות

הערה: על תרבות הדיון במשפט

בתגובה למאמרו של כבוד נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט דוד חשין, אשר עוסק בסוגיית תרבות הדיון המשפטי, בחרתי להביא רשימה זו כהערה על הנאמר שם - ועל מה שלא נאמר שם
16/11/2014  |     |   מאמרים   |   תגובות
דוד חשין. תרבות הדיון המשפטי [צילום: איתמר לוין]

   דוד חשין
על תרבות הדיון

   רשימות קודמות
  שיחה עויינת: איך נוצר שכר מינימום
  זהירות: גונבים את ההיררכיה

המימרה 'תרבות הדיון במשפט' טומנת בחובה רבדים ונדבכים מעבר לפשטות המילים והקונוטציה התודעתית שבהפרחתם לאויר העולם. נראה לי שהנחלת התרבות על הדיון בכלל, ובמשפט בפרט, תביא בהכרח לתוצאה הנוגדת את התכלית הבסיסית של 'עשיית משפט על הארץ'.

הקדמה

קראתי את דבריו של כבוד נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט דוד חשין, כמו גם את דוח הוועדה לקידום התנהלות דיונית, אשר כבודו היה בין חבריה. שני הדברים חוברו ופורסמו לציבור בשנים 2010 ו- 2011, היינו – לפני ארבע וחמש שנים בהתאמה. שמתי לב לנרטיב המחופר היטב, הן בגליון השופטים והן בדברי המחברים עצמם, אשר טומן טעמיו בדברי מלומדים קדמונים – ולא ניתן להפריז בחשיבותם.

עם זאת, דבריו של כבודו צרמו באוזני ומצאתי פתח צר להביע את דעתי הענייה, אפילו בדרך האינטרנט שאתר נכבד זה מאפשר לציבור. אין בכוונתי להמעיט בחשיבות הדברים שמסר כבודו לציבור והם 'נר-טוב' לכל התנהלות אקדמית, באשר היא. כפי שסובר בבית המשפט העליון, כשתר אחר מקורות המשפט, לאקדמיה חשיבות נעלה במחקר וגילוי של הדוקטרינה כמקור בן-סמך לפרשנות ויישום של נורמה במשפט. אף מקורותינו הישראלים, המכונים 'משפט עברי', נודעים בחשיבותם בבחינת הליכות משפט ואורחות חיינו המזדמנים על הארץ.

תרבות השפיטה

היש תרבות לפעולות שבמשפט? אם כן – תרבותו של מי? אם לאו – היש צורך בתרבות? תשובות לשאלות אלה חייבות דיון עמוק יותר מאשר הבאת דברי מלומדים קדמונים, או הפנייה למילים הכתובות עלי ספר חוקים. למעשה, ספר החוקים חסר את הנדבך הקריטי ביותר לעניין תרבות הדיון והוא – האתיקה השיפוטית. ומדוע שזה יכתב בספר החוקים אם לשופט קנויה בדין חסינות פלילית ואזרחית על מעשיו בעת כהונה?

דוח הוועדה האמורה לעיל מונה למעלה מ–80 עמודים, ובהם פרק שלם (ודל ביחס ליתר הפרקים) אודות הליקויים בהליכות השופטים. מתוך זה הוזכר גם יחס בלתי שוויוני, משוא פנים ואמירות הפוגעות הן בכבוד המתדיינים והן בהגינות ובנאותות המשפט. כל אלה זוכים להגנה מפני החלת חובה לתרבות בדיון, אף בכללי האתיקה, כשהתירוץ המקובל הוא לחץ זמנים ועומס בעבודת השופט.

אכן, גם בדברים שמועברים בין היריבים למשפט יש משום העלבה וזילות שאינם מוגנים בדין, אך היושבים על 'כס השיפוט' נמנעים, או אולי מעודדים, מלאבחן בין לשון הרע (בין בעלי דין) לבין השפלה, בלע וביזוי – בעיקר בראי תקנת הציבור.

ניכר בדברי כבודו כי, עיקר מרצם של היושבים על אותו כס מוקדש לנראות הציבורית, באשר לטיב אמונו על הזרוע השופטת בלבד. הנראות הציבורית, כך נלמד, נדרשת להשתקף דרך ההתנהגות וההתנהלות של היריבים, ובעיקר באי-כוחם, כדי להחצין את הכבוד והאמון של בית המשפט כלפי הציבור.

מכנסי הכללים

ברובד האקדמי, קל לראות איך צד שמפסיד במשפט מקבל את התוצאה מתוך האמונה שקיבל הזדמנות הוגנת ונאותה. האם בשם אותה קלות ניתן להצדיק את מוסדות הפשרה, הגישור והבוררות? האם עצם קיומם כאלטרנטיבות למשפט מצביע על אמון בזרוע השיפוטית? האם עוצמת המשאבים של צד אחד לא משפיעה על תוצאת המשפט?

תרבות השפיטה עברה מהפכה שלא כדין לתרבות כלכלית-כספית, שבה כל היבט משוקלל למלאי ולשווי משל היה מדובר במסחר עצים. כמו מהפכות אחרות שביצע בית המשפט - איש לא ביקש זאת ; איש לא הסמיך לזה ; איש לא הצביע בעבור זה בכנסת ישראל ; אין איזה כוח עליון שמחייב את הגזירה. למעשה, ההפך הוא הנכון והמשפט כפוף למרותו של הדין ולא למרותו של המשאב הכלכלי.

בעוד שמקור קיומה של ערכאת השלום הייתה להשכין שלום בין יריבים, הרי שכיום היא הפכה לערכאה המסכסכת ביותר, שכן, סמכותה חולשת על מרבית אורחות החיים. בעוד שמקור קיומה של הערכאה המחוזית הייתה לעשות משפט צדק, הרי שכיום היא הפכה לערכאה המפייסת ביותר, שכן, סמכותה חולשת על מרבית משאבי הכספים בארץ. ואם תאמר שיש שוני בין האזרחי לפלילי, אשיבך – איזהו שוני רלוונטי כאשר בעל המשאב הכספי הגדול יותר מסוגל להביא לתוצאה משפטית שרצויה לו על פני הרצוי לחברה?

בראשית קיומה של המדינה היו אלה, שכונו בצדק 'דור הענקים', שמיהרו לבטל את ירושת הפררוגטיבה מהכתר האנגלי, ומיהרו לפשול שרוולם כדי שלא יראה בציבור שהטכני גובר על המהותי. אלה ביקשו למנוע את יצירתו של 'האדם העליון' שבתרבותו רצה וקיבל אי-שוויון ממסדי. האם בית המשפט דהיום יכול לומר שהוא ממשיך דרכם של הענקים? קשה לי לקבל זאת. כבודו שטח את ה'אסתטיקה של האתיקה' כמוסכמה חברתית שתוצאתה באמנה, אלא, שהחברה המסכימה היא מסויגת ביותר ומונה רק את מי שמותר לו לעסוק במשפט כפטרון.

הטפה למקהלה נועדה כדי שהמקהלה תזמר את שהמטיף רוצה בו. בבוא האדם לבית המשפט בגפו, מיהו זה שדורש כי יזמר את זימרתו? תרבות האדם הבודד מתבטאת גם בתקנת הציבור כדורש הגנה על ריבונותו. תרבות האדם העליון אוחזת בכוח מפר איזון – הכוח לפרק. פירוק ההליך השיפוטי דורש משאבי ידע, זמן וכסף שאינם מצויים באופן שווה. תרבות האדם הבודד מבקשת לבחון את התוצאה הסופית, ואילו השנייה מבקשת לבחון את מרכיבי המעשה. ככל ויותר חלקים נפרקים לחלקי חלקים, כך גם גדל התסכול וחוסר האמון שישנה איזו תרבות ניטרלית במקהלת המשפט.

ככלי הצדק הלא טבעיים

כבודו סבור שניהול משפט בחוסר תרבות פוגע בזכות להליך הוגן, עד כדי כך שקם הצורך לפסולו, להשיב הגלגל לאחור ולנהל ההליך מחדש. זאת משום שהצורך בתרבות כאמור מוסכם, על-ידי העוסקים במלאכה, באופן מחייב. האומנם? לכאורה, הסכמה כאמור משתיקה טענה כנגדה. היינו – מסכימים שחובה לנהל משפט בדרך תרבותית ומשמוכרע כי לא נעשה כך לא ניתן לטעון על היעדר חובה שהופרה.

האם ניתן להבין מדברי כבודו שכללי הצדק הטבעי חלים במישור המשפט הפרטי? האם אדם פרטי בודד חב במתן צדק טבעי לאדם פרטי בודד? וכיצד ניתן ליישם זאת? צד יטען לביטול פסק הדין, משום שחוסר בתרבות הדיון הביא לניהול לא נעים וזה לא הוגן. הצד השני יטען לדחיית הבקשה, משום שהסכמת הצדדים כופה עליו כצד שלישי נורמה מחוץ לפיקוח פרלמנטרי והיא נוגדת את כללי הצדק הטבעי – שבעל הכוח לחוקק הוא הכוח היחידי במדינה.

צדק טבעי נועד להכיר בהבדל שבין גוף מטא-פיזי לבין גוף אנושי, היינו בין יישות מלאכותית לבין יישות טבעית. לאחרונה השתכללה לה עוד מהפכה שלא כדין והיא מתן תכונות טבעיות ליישות מלאכותית, כמו חופש הביטוי ונשיאת עונשי של"ץ. כמו במהפכה הבלתי רצויה הזו, גם כאן הכוח הזמין להשתמש בטענה זו יהיה לרוב בידי תרבות האדם העליון. כללי הצדק הטבעי אינם חומר בידי יוצרם משום שאין להם יוצר. מקומם בטבע האנושי ולא בטבע המשפטי ודי לנו במהפכות שלא ביקשנו מלכתחילה.

אם יש משהו טבעי בתרבות המשפט זה כוחו של השופט, ואם תחת שרביטו מתנהלים בחוסר תרבותיות, אזי אין להלין אלא על היושב בכס השיפוט. הבעיה – איזו סנקציה תבוא בגין דא? לא פלילי, לא אזרחי ולא אתי. מדוע שהציבור יהיה זה שישא בנוסף גם בנטל הקצאת המשאב לכיסוי מקרים מסוג זה?

לצורך הרחבה והעמקה בדברים מומלץ לקרוא מחוץ למסגרת הנלמדת במוסדות הלימוד להשכלה גבוהה.
הכותב עוסק בענייני מחקר ומידע מתחומי המשפט, החברה והמדינה. עורך ומעצב ספרות מקצועית בנושאים האמורים.
תאריך:  16/11/2014   |   עודכן:  16/11/2014
עמי בן דוד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערה: על תרבות הדיון במשפט
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סהר שוקר
16/11/14 11:22
2
ידען
16/11/14 11:25
 
ככה וככה
17/11/14 19:34
3
עו"ד דוד קולקר
16/11/14 17:41
4
חוטר
17/11/14 07:32
5
חוטר
17/11/14 07:57
6
חוטר
17/11/14 08:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במסגרת המאבק הלוהט שהצית ח"כ איתן כבל נגד החינמון ישראל היום הופרחו מכול הצדדים סיסמאות יפות על "זכות הציבור לדעת", על "תחרות חופשית" ועל "חופש הביטוי". סיסמאות נאות ללא ספק, אבל הקשר הפגום בין תמונת המציאות שבאה לידי ביטוי מעל דפי העיתון הנפוץ הזה, לבין המציאות האמתית, מצביע על קיומה של תהום עמוקה שאי-אפשר לגשר עליה.
16/11/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מערכות הפוליטיקה והתקשורת מרבות בימים אלה להג על בחירות מתקרבות, בשעה שאין בהן צורך או טעם: לא צפויים שינויים משמעותיים או מהפך במפה הפוליטית, וכל תופרי החליפות עתידים לאחסן אותן בארון. לכאן שייכים: בוז'י הרצוג, יו"ר המפלגה האבודה; עמיר פרץ, האיש שנטש את שקיות הזבל ועומד להעיף את הרצוג ממקומו; יו"ר מפלגת יש לפיד; וכמובן, ציפי לבני, יו"ר מפלגת התאונה. אם יש תועלת בבחירות עכשיו, הרי יש לראותה רק בדחיקתה של האחרונה אל מתחת לאחוז החסימה.
16/11/2014  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
מכה קשה צפויה בקרוב לחולי הסוכרת בישראל: ב-1 בדצמבר ייכנסו לתוקפן תקנות חדשות לקביעת נכויות במוסד לביטוח לאומי, המחמירות מאוד עם חולי הסוכרת וצפויות לפגוע משמעותית בזכויותיהם.
16/11/2014  |  עו"ד חני דקל-אלבז  |   מאמרים
נכון ששוב קשה לכם להבין מהיכן מוצץ עבדכם הנאמן את ההשלכות של דבר אחד לאחר הנראה רחוק ממנו כמו כדור הארץ מהמאדים?
16/11/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אולי לפני שמטפלים באיום של בית המשפט העליון על הפרדת הרשויות והאיזון ביניהן, כדאי לטפל באיום הרבה יותר קרוב ומוחשי, איום שבא מצמרת הרשות המבצעת: יאיר לפיד. שר האוצר דורש כעת להעביר את חוק ההסדרים לשנת 2015 בלא דיון בוועדות הכנסת, אלא במליאתה בלבד. במילים אחרות: לפיד רוצה להפחית את הפיקוח הפרלמנטרי למינימום, כאשר ממילא מדובר במכשיר סופר-בעייתי.
16/11/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
באירוע יום ההולדת המרגש שוחח-ראיין נועם סמל, את עמוס חורב שנולד לפני 100 שנה, איש צלול וחד שסיפר על פרקי חייו השזורים בתולדות תקומת המדינה
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
צבי גיל
צבי גיל
הגרמנים נדהמו, הם נראו מבולבלים, תופעה כזאת לא הייתה כתובה בספרי ההדרכה שלהם, אולי גם בהם נגע קול הטנור האדיר    הגרמנים קפאו על מקומם, היהודים רעדו והתייפחו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il