בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
היכולת לרכוש סטטוסים על-ידי בעלי מקצוע, כדי לפגוע בעסק או אדם, הופכת את רשת האינטרנט לנפיצה במיוחד עבור בעלי עסקים - קטנים כגדולים. קשה לבנות מוניטין, אך קל להרוס אותו באבחה אחת - תוך הסתתרות מאחורי גבו של אזרח שהעלה כביכול סטטוס נקמני
|
נזק תדמיתי ברשת [צילום: AP]
|
|
|
|
|
תופעת ה"שיימינג" (מבוכה או בושה לאחר) ברשת ובמיוחד בפייסבוק, הולכת ותופסת תאוצה. אם בתחילת הדרך היה נדמה שהיא מהווה כלי בידי האזרח הקטן והנרמס אל מול התאגיד המרושע והדורסני, התפתחה במקביל תעשיה כלל לא תמימה, שכל מטרתה היא חיסול כלכלי מעבר לבושה והמבוכה הניגרמת לקורבן. לפני מספר חודשים סערה הרשת לאחר שנטען שברמן שעבד בבר תל אביבי מוכר, אמר לחיילות במדים שאינן רצויות במקום, וכי לא "אוהבים פה את הצבא", ובעקבות כך נקראו קריאות להחרים את הבר. בדיעבד התברר כי הדברים נאמרו בבדיחות הדעת שלא הובנה כהלכה, אולם הנזק התדמיתי נעשה - והבר חווה שפל בלקוחות. במקרה אחר, פורסם פוסט בפייסבוק, לפיו בעל מכולת מאזור הדרום, לא החזיר עודף כנדרש. בעל המכולת הכחיש את הנאמר, הגיש תביעת דיבה וזכה בסך של 10,000 שקלים פיצויים. האם הוחזר כבודו האבוד, לאחר שהוכפש קבל עם ועדה? במקרה אחר, שהובא לשולחני, פורסם כי מוסד מוכר ומצליח בתחום ההוראה "נסגר", על-אף שלא היו דברים מעולם. מובן, כי פרסומים שכאלה עלולים לגרום, ואף גורמים בפועל - נזק תדמיתי חסר תקדים לאותו מוסד - והוא נקט בצעדים מתאימים נגד המכפישים. היכולת לרכוש סטטוסים על-ידי בעלי מקצוע, כדי לפגוע בעסק או אדם, הופכת את רשת האינטרנט לנפיצה במיוחד עבור בעלי עסקים - קטנים כגדולים. קשה לבנות מוניטין, אך קל להרוס אותו באבחה אחת - תוך הסתתרות מאחורי גבו של אזרח מן השורה - שהעלה כביכול סטטוס נקמני. אך לבעיה החריפה הזו קיימות תרופות משפטיות. הרבה מאוד נפגעים מהשנים האחרונות פנו לבתי המשפט, מצאו סעד לפגיעה ופיצויים ראויים - וכן, חשוב מכל - הכרה מחודשת בשמם הטוב. כל אדם או בעל עסק, הרואה עצמו מוכפש, יכול לפנות בבקשה לסעד זמני לבית המשפט ולדרוש את הסרתו של הפרסום המכפיש. כמו-כן, ניתן לפנות לאתר המאחסן(פייסבוק, אתר הפורומים וכיו"ב) כדי לדרוש את הסרת הפרסום ועוד. אם המדובר במנוע חיפוש המשלים שורות חיפוש בצורה עצמאית - ובעצם העלאתן קיימת הכפשה קשה - גם כאן אין מה לומר נואש. לכאורה מדובר ברובוט המשלים חיפושים רווחים של גולשים - אך עדיין לא מדובר במכה משמיים - וצעדים משפטיים מתאימים יכולים להסיר את החרפה. מעבר להורדת ההכפשה - ניתן במידת הצורך, ואף מומלץ למי ששמו הטוב הוא הדבר היקר לו ביותר - להגיש תביעת פיצויים בשל הסטטוס הפוגעני, ולהיפרע כספית מהמפרסם - תהליך ארוך יותר, אך לעיתים קרובות - משתלם.
|
|
הכותב הוא עו"ד, משמש יו"ר ועדת לשון הרע במחוז ת"א והמרכז, בלשכת עורכי הדין. עוסק בתחום לשון הרע וברשת האינטרנט.
|
|
תאריך:
|
26/01/2015
|
|
|
עודכן:
|
26/01/2015
|
|
שלומי ויינברג
|
|
מלחכי הפינכה שלנו עוסקים בהתמדה בשירי הלל לידידה הגדולה ארה"ב של אמריקה. האמת היא שארה"ב מעולם לא הייתה ידידה גדולה באמת, ידידה ללא תנאים מוקדמים, אלא ידידה של ריאל-פוליטיקה, ידידה על-תנאי ובתנאי...
|
|
|
|
|
|
ויאמר הקב"ה, כל יצר מחשבות האדם רק להרע כל היום. וישמע זאת האדם ויאמר: רוצים בחירות.
|
|
|
שומו שמיים! נתניהו, וליתר דיוק עוזריו, הכינו סרטון תעמולת-בחירות, לא מוצלח במיוחד, אבל משקף במידה סבירה לגמרי את הממשלה האחרונה שבראשה עמד; להלן: סרט גן-ילדים או סג"י. וראה זה פלא, כל התקשורת הישראלית המתוחכמת והמתקדמת שכחה את הבעיות הבוערות של מדינת ישראל והתפנתה לעיסוק אובססיבי בסג"י. אינספור פרשנים, מבקרים, מעריכים אמנותיים, יודעי-ח"ן פוליטיים וסתם יריבים, עסקו במשך ימים ארוכים ביצירת האומנות הפילמאית-חלמאית הקולוסלית החדשה. כאילו מדובר בגילוי חדש על נתניהו כראש הממשלה, על תוכניות לאומיות אדירות ממדים, או על תכנון "הרפתקני" כלכלי, מדיני או צבאי, או הכל יחד.
|
|
|
מי קובע את החוקים בסביבה שבה אתם מבלים את רוב היום שלכם? אם מדובר על מקום העבודה, יש "נהלים" והסכמים כאלו ואחרים שחלים עליכם, אם מדובר על מוסד הלימודים אז יש תקנון, ואם מדובר על האינטרנט אז יש שומרי סף. כל אחד משומרי הסף האלו קובע את כללי המשחק ברמה ההסכמית: הוא מעביר לך הסכם ואומר לך "אתה יכול לא להגיע למקום העבודה, ולא להרוויח שכר, אבל אם אתה רוצה להתפרנס אז בבקשה תכניס את החולצה למכנסיים". ברוב המקרים זה לא נחמד, זה לא נעים, אבל אנחנו צריכים לגמור את החודש.
|
|
|
|