לנשים בהריון יש אולי סיבה אחת פחות לדאגה. חוקרים דיוחו, כי לגבי נשים הרות בריאות, כמויות קלות עד מתונות של לחץ פסיכולוגי עשויות לעזור במידת מה - ולא להזיק - להתפתחות התינוק.
ממצאים אלו אינם תומכים ברעיון כי חרדה של האם, דכאון או לחץ ומתח לא ספציפיים במהלך ההריון, במסגרת הגבולות הנורמליים, מהווים איום משמעותי להתפתחות מוקדמת של הילד או להתנהגותו.
לעומת זאת, החוקרים זיהו תמיכה מסויימת, אך עקבית, לכך שהיבטים אלו של תפקוד פסיכולוגי של האם קשורים להתפתחות מוקדמת אופטימלית יותר של הילד. הם הדגישו כי מדובר ביתרונות "קטנים".
לחץ והריון
המחקר כלל 94 נשים שעברו מבחנים פסיכולוגיים במהלך ההריון (בשבוע 24 ,28 ו- 32) ושוב שישה שבועות ושנתיים לאחר שילדו. התינוקות שנולדו להן עברו מבחנים התפתחותיים והתנהגותיים כאשר היו בני שנתיים.
הנשים היו בנות 20 לפחות (הגיל הממוצע היה 32), כל אחת נשאה ברחמה ילד אחד בלבד, ורובן היו לבנות. נשים אשר חוו מצבים רפואיים הקשורים להריון (כמו סוכרת הריון או צירים מוקדמים) לא נכללו במחקר.
צוות החוקרים הגדיר אמהות לעתיד ב"מצב טוב", כאשר היו יציבות מבחינה פיננסית וההריון היה רצוי וכן כאלו שלא סבלו טראומה במהלך ההריון ולא הראו רמות קליניות של חרדה או דכאון.
הנשים נבדקו בנושא חרדה, דכאון, לחץ שאינו קשור להריון (כמו בעיה במכונית), לחץ ספציפי להריון (כמו ארגון חדר הילדים) וגישה כלפי ההריון.
לחץ הביא לביצועים טובים יותר של הילד
החוקרים שיערו כי לחץ של האם במהלך ההריון יהיה קשור להתפתחות איטית יותר של הילד, כפי שניסויים בבעלי חיים (כולל חולדות וקופים) הראו. אך נבואות אלו לא התגשמו.
רמות קלות עד מתונות של לחץ במהלך ההריון לא נמצאו קשורות להתפתחות איטית יותר של הילד או לבעיות התנהגות. למעשה, לחץ מסוג זה נמצא קשור לביצועים מעט טובים יותר במבחני התנהגות וכישורים מוטוריים שנעשו לתינוקות כשהגיעו לגיל שנתיים.
עם זאת ההשפעות המועילות אותן ניתן לייחס לגורמים פסיכולוגיים טרום לידתיים, כאשר אובחנו, היו נמוכות, ונעו רק בין 5.5% ל- 6.8% של שונות בתוצאות המבחנים של הילדים.
היפראקטיביות אצל ילדים לא נמצאה קשורה ללחץ של האם במהלך ההריון.
הממצאים יביאו עמם אולי הקלה לאלו המודאגות מההשלכות הפסיכולוגיות על נשים הרות של 'איום נוסף' - במקרה זה הדאגה בגלל הדאגה...
נשים יוצאות דופן
אחת מקבוצות הנשים - אלו שראו את ההריון בצורה שלילית - היתה יוצאת דופן. תינוקות של נשים אלו הראו התפתחות פסיכומוטורית איטית יותר ותגובות נפשיות לקויות יותר במהלך המבחנים.
החוקרים לא יכלו לומר אם תוצאות המבחנים של ילדים אלו הושפעו מהדרך שבה הם טופלו על-ידי האמהות. כלומר, נשים שהתייחסו להריון בגישה שלילית יותר עשויות להצליח פחות בהדברות עם הילד בדרכים המעודדות את התפתחותו.
יש לזכור, כי הממצאים לא מתארים את כל הילדים או כל האמהות לעתיד. החוקרים אינם מעודדים לחץ בזמן הריון או משרטטים קו ישר בין לחץ של האם להתפתחות התינוק. כמו כן, לא ברור כיצד רמות מתונות של לחץ של האם במהלך ההריון עשויות לשפר את התפתחות הילד.
ייתכן, ותינוקות ברחם מקבלים גירוי נוסך כשגוף האם מתמודד עם כמויות קלות עד מתונות של לחץ, אך גירוי יתר עלול להכניע את יכולת התגובה של העובר.