|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

רייס, לאולמרט: עצור פעולות צה"ל

צה"ל ימשיך במבצע לפחות עד יום א'

אולמרט ופרץ הגיעו למסקנה: אין מנוס מכניסה עד הליטני, לפחות עד הפסקת האש כוחות גדולים נכנסים לשטח אולמרט עידכן את נתניהו, ביקש וקיבל תמיכתו
11/08/2006  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   מלחמה בשתי חזיתות   |   תגובות
עומר שיקלר
חייל נהרג וחייל נפצע בקרבות ליד הכפר רשף

ראש הממשלה אהוד אולמרט, ושר הביטחון עמיר פרץ, נתנו לצה"ל מעט אחרי 18:00 אור ירוק להרחיב את הפעולה הקרקעית ולהתקדם עד הליטני. המדובר בתפנית גדולה מצד אולמרט, שכן ביממה שקדמה להחלטה הוא הודיע שוב ושוב, לגורמים שונים, כי פניו להליך מדיני והוא לא יתיר כניסה עד הליטני. החלטת אולמרט כבר גורמת למתיחות בין ישראל לממשל האמריקני. שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, הפנתה לאולמרט בקשה לעצור את כניסת צה"ל לליטני. קריאה זו שבה ונשנתה הלילה, עם קבלת ההחלטה במועצת הביטחון על הפסקת אש.

צה"ל ימשיך את המבצע הצבאי בלבנון, וזאת עד יום א' - מועד כינוס הממשלה, שתתבקש על-ידי אולמרט להיענות להחלטת מועצת הביטחון. כך מבהירים במשרד ראש הממשלה ובמשרד החוץ. השטח שייתפס עד אז יועבר ללבנונים ולכוח המיוחד שיגיע במסגרת ההסכם.

הפקודה בערב שבת ניתנה בעקבות לחץ כבד מצד הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, ולאחר שהתברר, כי הצעת-החלטה שגובשה בין כמה חברות מועצת הביטחון, ובראשן צרפת וארה"ב, אינה עונה על דרישות המינימום של ישראל.

בהתאם להחלטת אולמרט נכנסו כוחות גדולים לשטח לבנון. צה"ל ממשיך במקביל בפעולה הצבאית שהחלה עוד קודם לכן. מטוסי צה"ל הפציצו שורה של יעדים. אספקת החשמל לעיר צור - ממנה נורו במהלך היום טילים ארוכי טווח לעבר חיפה - שותקה, בעקבות הפצצת שתי תחנות אספקה. בנוסף תקף צה"ל במהלך הערב, מהאוויר, תחנת דלק של ארגון החיזבאללה בבעל-בק וגשר על נהר הזהרני.

במשרד ראש הממשלה טענו כי המהלך המדיני נכשל. ההחלטה אינה מבטיחה לישראל שטח מפורז ושמירה מצד כוח בינלאומי עם סמכויות אכיפה משמעותיות. יתירה מכך: אולמרט מתנגד לאיזכור חוות שבעא בהחלטה, וטוען כי הכללת נושא זה תיתן בידי החיזבאללה הישג עצום. אולמרט מבקש לדון בזאת רק עם סוריה ולבנון, אך לא בשלב זה. השר יצחק הרצוג, הנחשב ל"שר ההסברה" מטעם ראש הממשלה, אמר כי השינוי בעמדת אולמרט ביום שישי - ביחס ליום הקודם, נוצר בשל הנגיסה המהותית בהצעת-החלטה, שנמשכה עוד ועוד ונגסה בתנאים הבסיסיים שדרשה ישראל.

אולמרט פנה לפנות ערב (יום ו') אל יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, הודיע לו על הוראתו לצה"ל להיכנס עד הליטני, ביקש וקיבל את תמיכת נתניהו לכניסה העמוקה יותר ללבנון. נתניהו הודיע לאולמרט, כי הוא יתמוך בממשלה בשלבים אלה, וכי בזמן מלחמה אין אופוזיציה ואין קואליציה. אולמרט עידכן גם את נשיא המדינה, משה קצב, וגם את יו"ר הכנסת, דליה איציק. מזכיר הממשלה עידכן במקביל את שרי הממשלה.

דרמה - בעיצומם של מאבקים בכמה זירות

ההחלטה על הרחבת הפעולה הצבאית התקבלה באותן שעות ממש, בהן התנהלו מאבקים מדיניים, פוליטיים וצבאיים בכמה זירות:

  • שגריר ארה"ב באו"ם, ג'ון בולטון, הודיע כי ארה"ב וצרפת הצליחו לגבש הצעת-החלטה מוסכמת וכי הפסקת אש קרובה מאוד לסיכום;

  • בשיחה שקיימה שרת החוץ, ציפי לבני, עם שרת החוץ האמריקנית, קונדוליזה רייס, התברר כי ארה"ב אינה נכונה ללכת עוד לקראת ישראל, וכי היא רואה בהצעה שגובשה את המיטב שניתן להשיג;

  • סעד חרירי, בנו של ראש הממשלה לשעבר שנרצח, הודיע במסיבת עיתונאים, כי ממשלת לבנון החליטה על פריסת צבא לבנון בדרום לבנון, וכי ההחלטה תבוצע תוך זמן קצר ביותר;

  • חיילי צה"ל מנהלים לחימה עם מחבלי החיזבאללה, בשני מוקדים בדרום לבנון: בגזרה המערבית, באזור רשף; ובמרחב הכפר רג'-אמין, אף הוא בגזרה המערבית;

  • בתקשורת בישראל ובמערכת הפוליטית החלה ביקורת נגד אולמרט ופרץ: עיתון הארץ קורא להתפטרות אולמרט, בשל כישלונו בניהול המערכה הצבאית; חברי כנסת מהליכוד, ובראשם סילבן שלום ויובל שטייניץ, מאשימים את אולמרט בגרימת נזק מדיני וביטחוני עצום לישראל, ודורשים את התפטרותו.

ההחלטה התקבלה - למרות החשש ממאות הרוגים

אולמרט ופרץ קיימו אחר-הצהריים התייעצות ביטחונית - וזאת לאחר יום נוסף במהלכו שוגרו ופגעו בשטח ישראל כ- 120 קטיושות - והחליטו כאמור להשתמש בסמכותם, כפי שניתנה להם על-ידי הקבינט המדיני-ביטחוני, ולהורות לצה"ל לטהר את השטח עד הליטני. ההוראה ניתנה על-אף המחיר הכבד שעלולה ישראל לשלם בחייהם של חיילים הרוגים נוספים. אולמרט ופרץ עומדים על מילוי התביעות הבסיסיות של ישראל, שבשלן יצאה למלחמה נגד החיזבאללה:

  • החזרת שני החיילים החטופים לישראל, ללא תנאים;
  • סילוק החיזבאללה אל מעבר לליטני ופירוקו מנשקו;
  • הכנסת כוח בינלאומי שיוכל למנוע מהחיזבאללה להיכנס לשטח;
  • אמברגו נשק על ארגוני טרור בלבנון בכלל והחיזבאללה בפרט.

ראש הממשלה ושר הביטחון החליטו, כי המבצע הצבאי ימשך עד שימולאו הדרישות הנ"ל. החשש הוא כי גם לאחר שיוכרז על הפסקת אש, לא ימלא החיזבאללה את הדרישות. ההחלטה התקבלה כאשר ברקע ובמקביל נמשך המו"מ המדיני, וברור בישראל כי ההוראה שניתנה לצה"ל יכול שתשונה אם כאמור ימולאו דרישות ישראל. אולמרט ופרץ החליטו, כי צה"ל ימשיך את המבצע לפחות עד יום א', עד לישיבת הממשלה שבה תתקבל החלטה האם לקבל את הסכם הפסקת האש.

תאריך:  11/08/2006   |   עודכן:  12/08/2006
יואב יצחק
מועצת הביטחון החליטה על הפסקת אש

t
מועצת הביטחון התכנסה ב-01:30 (יום שבת, 12.8.06) לאשר הצעת-החלטה שהגישו צרפת, בריטניה וארה"ב להפסקת אש בין ישראל ללבנון. ההתכנסות נערכה לאחר דרמה גדולה ומורטת עצבים, ולאחר לחצים שהופעלו על לבנון וישראל. אחרי כמה שעות נוספות של דיונים, ובסופו של יום, אישרו 15 חברות המועצה, פה-אחד, את ההחלטה (מס' 1701) הכוללת הכרזה על הפסקת אש וקריאה ליישום החלטה 1559 (הדורשת פירוק החיזבאללה מנשקו, החלטה שאירן, סוריה והחיזבאללה לא כיבדו עד כה).

שגריר ישראל באו"ם, דני גילרמן, אמר בנאומו כי ישראל תעמוד על כך שהחיזבאללה, סוריה ואירן יכבדו את ההחלטה. גילרמן התריע, כי מועצת הביטחון קיבלה בעבר החלטה על פירוק החיזבאללה (מס' 1559), אבל אותה החלטה לא כובדה. ישראל מבקשת לחיות בשלום ובביטחון עם שכניה, אמר. לדבריו, ישראל תכבד את החלטת מועצת הביטחון ותיתן הזדמנות נוספת לממשלת לבנון ולקהילה הבינלאומית לייצור מציאות חדשה במזרח התיכון. גילרמן קרא לשחרור מיידי של שני החיילים, פירוק החיזבאללה מנשקו וירידת צבא לבנון לשטח דרום לבנון. גילרמן הפנה אצבע מאשימה כלפי אירן, הבוחשת באזור זה. כל מה שקרה בלבנון, הזהיר, זה "רק טעימה" ממה שיקרה אם תצליח אירן להשיג נשק גרעיני.

בנאומה במועצת הביטחון קראה מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, לאירן ולסוריה, לכבד את החלטת מועצת הביטחון ולהימנע ממכירת נשק לחיזבאללה או לגורם אחר בלבנון. כמו כן היא קראה לסוריה לכבד את ריבונותה של לבנון, ולהימנע מכל פעולה שיש מה כדי לסכן את החיים באזור. רייס פנתה גם לחיזבאללה ואמרה, כי ארגון זה צריך עכשיו לבחון בין מלחמה לשלום ולנסות להפוך את הטרגדיה הזו להזדמנות. "התנאים לשלום ארוך טווח צריכים להתגבש עם הזמן. כעת מתחילה העבודה הקשה והדחופה של היישום".

קודם לכן מסרה שרת החוץ של בריטניה, מרגרט בקט, על השגת ההסכם, ועל הפתרון שהושג באחת הנקודות המרכזיות: כוח בינלאומי לא יוצב בדרום לבנון. במקומו יוצב כוח יוניפיל, שיתוגבר בחיילים צרפתים.

בשעות הערב המאוחרות נשלח הנוסח המוגמר לממשלות ישראל ולבנון, לעיונן ואישורן. אחרי חצות הודיעו שתי המדינות על הסכמתן. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הודיע כי יביא את ההסכם לאישור הממשלה בישיבתה ביום א'. אחרי חצות התקשר אולמרט לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, והודה לו על מעורבותו בהשגת ההסכם.

החלטת מועצת הביטחון קוראת ל"הפסקה מיידת של העוינות". לאחריה תבוא נסיגה ישראלית הדרגתית, כאשר צבא לבנון וכוח יוניפיל המורחב נכנסים לדרום לבנון. יוניפיל יתוגבר ב – 15,000 חיילים צרפתים וחיילים ממדינות נוספות. סמכות יוניפיל לא תורחב בהתאם לסעיף 7 של אמנת האו"ם, כך שהוא לא יוכל לפתוח באש, אלא במקרים המוגדרים כהגנה עצמית. חיזבאללה יסוג מדרום לנהר הליטני.

לאחר ההחלטה לפנות בוקר - שתכלול חיוב הצדדים להחזיר את השבויים/החטופים - צפויה החלטת או"ם שניה בעוד חודש. זו תדון במספר נושאים, ביניהם הסכם פרטני להחזרת החיילים לידי ישראל והחזרת לבנונים לידי ממשלת לבנון.

סוכנות הידיעות AP דיווחה (ו', 11.08.06) כי במשך המו"מ עמדו האמריקנים בקשר שוטף עם לשכת ראש הממשלה בירושלים. עוזר מזכירת המדינה האמריקנית, דיוויד וולש, הגיע על-מנת לשכנע את ישראל להסכים להצעה. רייס שוחחה עם אולמרט בטלפון.

מדובר בשינוי במדיניות ישראל, שכן מוקדם יותר (11.08.06) שוחחה שרת החוץ, ציפי לבני, בטלפון, עם מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, וציינה בפניה, כי ישראל לא תסכים לכל טיוטא שתוצג, וכי לא תסכים להתפשר על סוגיות מסוימות, ביניהן סוגיית הכוח הבינלאומי.

ישראל דרשה את הצבת צבא לבנון בדרום לבנון, כשזה מלווה בכוח רב-לאומי בעל יכולת מבצעית של ממש. דרישות נוספות: פירוק החיזבאללה מנשקו ושחרורם לאלתר של שני החיילים החטופים.

גורמים בלבנון מסרו, כי רה"מ, פואד סניורה, לומד את המסמך ומקיים התייעצות בנושא עם פוליטיקאים. תחנת שידור לבנונית מובילה דיווחה, כי סניורה עמד בקשר עם גורמים בחיזבאללה וכן עם יו"ר הפרלמנט בלבנון, נביה ברי, הנושא ונותן בפועל מטעם חיזבאללה.

להשלמת ההסכם, קדם יום עמוס בהתפתחויות מדיניות:

  • אחר-הצהריים נחתה רייס בניו-יורק לשיחות בבניין האו"ם, שהתקיימו עד להשלמת ההסכם. ההסכמה שהסתמנה ביום חמישי (יום ה', 10.08.06), עוכבה, בעקבות דחיית ביירות את עיקרון הרחבת סמכויות יוניפיל בדרום לבנון, בהתאם לסעיף 7 של אמנת האו"ם;

  • נושאים נוספים שהיו במחלוקת: קביעת תנאים ולוח זמנים לנסיגת ישראל מדרום וגורל חוות שבעא. לבנון ביקשה להעניק לאו"ם מנדט להציע הצעות לפתרון סוגית שבעא. ארה"ב התנגדה.

  • עוזר מזכירת המדינה האמריקנית, דיוויד וולש, ניפגש (ו', 11.08.06) עם ראש הממשלה הלבנוני, פואד סניורה. סוכנויות הידיעות מסרו, כי מקורות רשמיים בלבנון דיווחו על "התקדמות רבה". "אנו דנים בפרטים. נעשתה התקדמות רצינית ורבה, היכולה להוביל להסכמה בתוך השעות הקרובות"; "לא נותרו עוד נקודות מחלוקת יסודיות". סניורה עצמו היה זהיר יותר בדברים, ודיווח על "התקדמות מסויימת". וולש לא מסר תגובה מטעמו.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל ימשיך במבצע לפחות עד יום א'
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 28 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח גאה
11/08/06 18:45
 
החיים בגבס
11/08/06 20:19
2
מיותר.בלי גורם הפתעה
11/08/06 18:54
3
להילחם בנבלות
11/08/06 18:57
 
מהראש
11/08/06 20:18
 
אזרח ישראלי
11/08/06 21:54
4
רצועה בדרום,מלקחיים?
11/08/06 19:02
5
שבי אברהם
11/08/06 19:05
6
שבי אברהם
11/08/06 19:06
7
צחוקים
11/08/06 19:07
8
פלאפל
11/08/06 19:11
 
איבדנו הכל בגללו
11/08/06 20:22
9
מיכאל. פ
11/08/06 19:13
10
ליבני out
11/08/06 19:19
 
לדעתי אודי
11/08/06 20:16
 
01
11/08/06 20:23
11
OLMERT GOOD FOR FEE
11/08/06 20:08
12
יעקב עלי
11/08/06 20:46
13
שלום 1
11/08/06 20:53
 
"הפסקת אש"
11/08/06 22:24
14
החלטת האום תעצור
11/08/06 21:04
15
דאראטה מהצפון
11/08/06 22:52
16
לא להתאבד
11/08/06 23:16
17
מומו
12/08/06 01:00
 
משמס
12/08/06 01:46
 
אולמרט לדניאל אברמס
12/08/06 12:14
18
ישראל נקייה
12/08/06 05:54
19
אברהם אלקאפונה
12/08/06 12:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מומחים לזיהוי פלילי יחקרו בקרוב כיצד ניתן לקשר הודעות טקסט מיידיות לפשעים.
11/08/2006  |  אסף גדות  |   חדשות
גניבתו של מחשב נייד שהכיל מידע פרטי לא מוצפן של כ-133 אלף מתושבי מדינת פלורידה בארה"ב, הביאה לכוננות אבטחה גדולה. המחשב נגנב ממכוניתו של עובד במחלקת התחבורה של פלורידה, והמקרה הוא דוגמא נוספת לכך אירגונים ממשלתיים בארה"ב אחראיים לפרסומו של מידע חסוי ופרטי של תושבים בציבור.
11/08/2006  |  אסף גדות  |   חדשות
"האגודה לזכויות האזרח בישראל" - זהו שמה של אחת העמותות היותר ידועות העוסקות בזכויות אדם הפועלות בישראל. העמותה מרבה לעתור לבג"צ בקשת רחבה של נושאים, כאשר הטענה המובהקת נגד פעילותה של האגודה היא הטייתה הפוליטית המובהקת לכיוון השמאלי של המפה הפוליטית.
11/08/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
המחלקה לביטחון לאומי של ארה"ב מפצירה במשתמשי Windows להתקין את טלאי האבטחה שפרסמה חברת Microsoft מהר ככל האפשר.
11/08/2006  |  אסף גדות  |   חדשות
ראש הממשלה הפלשתיני, איסמעיל הנייה, חידש את קריאתו למצוא פתרון לסוגיית החייל הישראלי השבוי ברצועת עזה, רב"ט גלעד שליט. כך מוסרת סוכנות הידיעות "מען".
11/08/2006  |  ניר יהב  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מלחמה בשתי חזיתות  
הערכה: כ- 2000 קטיושות שנפלו טרם אותרו  /  שלומי דיאז
משרד השיכון הולך לקראת תושבי הצפון  /  רונן ליבוביץ
כל חללי צה"ל בקרבות בלבנון  /  עומר שיקלר
מוסר קטלני  /  שלמה אידן
"אהוד ברח" - גם אולמרט יברח?  /  יוסי אחימאיר
קודים של הונאה עצמית   /  רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
נראה, שקיימת עוצמת פער בין הסיפור של ניר ברקת, כשמחירי מוצרי החלב המפוקח עלו רק ב-4.5% ובין סיפורה של האם העובדת, שקונה פחות גבינה ופחות חלב לילדיה כשל-4.5% הוסיף הסופרמרט רק עיגול...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il