שליש מנבחני הבגרות ממחזור לימודים של שנת 1997 שלא עמדו בכל הדרישות בעת סיום לימודיהם בתיכון, השלימו בגרות בתוך 8 שנים. בכך עלה שיעור זכאי הבגרות ממחזור 97 ב- 21%, מ- 63% מבין הנבחנים ב- 1997, ל- 76% ב- 2005. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (25.10.06) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
בחינוך העברי נוספו למספר הזכאים 21% (עלייה מ- 65% ל- 79% מבין הנבחנים), ובחינוך הערבי - 27% (עלייה מ- 49% ל- 63%).
בחינוך העברי תוספת הזכאים היתה גדולה באופן ניכר בקרב הנבחנים בהרכב מקצועות טכנולוגי בהשוואה לנבחנים בהרכב מקצועות עיוני - 31% לעומת 18%, ושיעור הזכאים בקרבם עלה מ-50% ל- 66%.
יוצאי אסיה-אפריקה מצמצמים את הפער
תוספת גדולה לשיעור הזכאים נמצאה גם בקרב נבחני החינוך העברי ממוצא אסיה-אפריקה. אחוז הזכאים בקרבם עלה ב- 27%, מ- 57% ב-1997 ל- 72% ב- 2005, עלייה שתרמה לצמצום הפער בין קבוצת מוצא זו לבין קבוצות המוצא ישראל ואירופה-אמריקה, ששיעור הזכאים בקרבן עלה מ- 68% ל- 81% ומ- 71% ל- 84% בהתאמה.
האתיופים דואגים לעתידם
מנתוני הלמ"ס עולה כי התוספת הגבוהה ביותר לשיעור הזכאים בזכות משלימי הבגרות, נמצאה בקרב יוצאי אתיופיה (ילידי אתיופיה או ילידי ישראל שאביהם יליד אתיופיה) - ששיעור הזכאים בקרבם עלה ב- 67%, מ- 31% ב- 1997 ל- 52% ב- 2005.
בקרב עולי בריה"מ לשעבר עלה שיעור הזכאים מבין הנבחנים מ- 68% ל- 82%.
תוספת זכאים יחסית קטנה נמצאה בקרב תלמידי הפיקוח החרדי (16%), ושיעור הזכאים בקרבם, מבין נבחני 1997, עלה מ- 57% ב-1997 ל- 66% ב- 2005. כתוצאה מכך התרחב הפער בשיעור הזכאים בין קבוצה זו לבין התלמידים בפיקוח הכללי ובפיקוח מינהל החינוך הדתי ששיעורי הזכאים בקרבם עלו מ- 65% ל- 79%
ומ- 66% ל- 77% בהתאמה.
בחינוך הערבי: הדרוזים מצמצים פערים
על-פי נתוני הסקר, התוספת הגדולה ביותר לשיעור זכאי הבגרות בחינוך הערבי נמצאה בקרב התלמידים הדרוזים ששיעור הזכאים בקרבם גדל ב- 36%, מ- 43% ב- 1997 ל- 58% ב- 2005, ואילו שיעור הזכאים בקרב התלמידים המוסלמים גדל ב- 28% - מ- 48% ל-61%, בהתאמה.
כתוצאה מכך הצטמצם הפער בין קבוצות אלו לבין התלמידים הנוצרים ששיעור הזכאים המקורי שלהם ב- 1997 היה בין הגבוהים במערכת החינוך, אך בתוך 8 השנים שבין 1998 ל- 2005 גדל ב- 19% ועלה מ- 65% ל- 77%.
הבנות שומרות על הפער בשיעורי הזכאות לבגרות
עוד עולה מן המחקר כי בחינוך העברי התוספת לשיעורי הזכאים בקרב הבנים והבנות שנבחנו ב- 1997, היתה דומה (21% ו- 20% בהתאמה), והפער בשיעורי הזכאות בין שתי הקבוצות נשמר; ב- 1997 הגיעו שיעורי הזכאות ל- 62% מבין הבנים לעומת 68% מבין הבנות בהשוואה ל- 75% לעומת 82% ב-2005 .
בחינוך הערבי לעומת זאת, הגיעה תוספת הזכאים בין 1998 ל- 2005 ל- 33% בקרב הבנים בהשוואה ל- 23% בקרב הבנות, והפער בין שתי הקבוצות כמעט ונסגר; ב- 1997 הגיעו שיעורי הזכאות בקרב הבנים ל- 47% בהשוואה ל- 52% בקרב הבנות, בהשוואה ל- 62% לעומת 64% ב- 2005, בהתאמה.