|
פחות בריאות וחינוך ויותר ביטחון [צילום: האגודה למלחמה בסרטן]
|
|
|
|
|
שיעורן של ההוצאות החברתיות מהתוצר המשיך לרדת גם בשנה האחרונה, שנה רביעית ברציפות. נמשכת השחיקה בהוצאות הממשלה לשירותים חברתיים ובמיוחד לשירותי בריאות ולחינוך העל-יסודי והגבוה. כך עולה בממצאי הפרק המרכזי בדוח השנתי של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, לקראת הנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת.
הדוח מצביע השנה על כך, שלמרות סימני השיפור הכלכלי בשנים האחרונות, התרחבו הפערים הכלכליים בחברה הישראלית ונמשכת ההידרדרות במצבן של הקבוצות החלשות בחברה.
במרכז טאוב טוענים, כי בתקציב לשנת 2006 ובתקציב המתוכנן לשנת 2007, אין מענה הולם להידרדרות במצבן של האוכלוסיות החלשות. לא רק שהממשלה מצמצמת את הוצאותיה ליעדים חברתיים, היא גם מערימה קשיים בהוצאת התקציבים, כדי להישאר עם רזרבות תקציביות.
מהדוח עולה, כי ההוצאה בפועל למטרות חברתיות הסתכמה ב- 98 מיליארד ש"ח. מאז 2002 חלה ירידה ריאלית מצטברת של 11% בהוצאות החברתיות. בסכומים מוחלטים, ההוצאות החברתיות נמוכות בכ- 12 מיליארד, במחירים קבועים, לעומת שנת 2001.
תחום הביטחון מהווה רבע מסך הוצאות הממשלה
הוצאות הביטחון מהוות יותר מרבע מסך ההוצאה הממשלתית הפנויה. על-פי הדוח, הצריכה הביטחונית גדלה גם במונחים מוחלטים, והיא גבוהה בכ- 3% בהשוואה לשנת 2000.
לעומת זאת, בחמש השנים האחרונות נרשמה ירידה בהוצאה הממשלתית לחינוך העל-יסודי והגבוה. ובחינוך היסודי נרשמה ירידה במספר שעות הלימוד. במערכת הבריאות, על אף היציבות בהוצאה, נרשמת שחיקה משנת 1997 של 25%-30% באספקת שירותי בריאות לציבור במימון הממשלה, זאת בשל גידול האוכלוסיה ועלייה במחירי שירותי הבריאות.
הצפי: ההוצאות על שירותים חברתיים לא יגדלו
מרכז טאוב מדגיש, כי על אף הצהרות הפוליטיקאים, היקפן של הוצאות הממשלה לשירותים החברתיים לשנה הבאה דומה ברמתו לזה של השנה החולפת. מכאן, שבשל גידול האוכלוסיה, ההוצאה בממוצע לנפש תהיה נמוכה עוד יותר.