|
הרכבת - פוטנציאל הפיתוח לכל אזור הצפון
|
|
|
|
|
ועדת הכספים תובעת ממשרד האוצר להימנע מהמשך הקפאת הפרויקטים ברכבת ולבצע את בנייתם של קווי הרכבת בשנת 2007, בהתאם לתוכנית המקורית, ובמיוחד לאזור הצפון, בקווים לכרמיאל ולעמק. בהחלטה עקרונית זו סיכם היום (ג', 14.11.06) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), דיון מיוחד על תוכנית העבודה והפיתוח של הרכבת, שבו הושמעה מחאה כללית, מפי חברי הוועדה ומפי ראשי ערים בצפון, נגד צעדי האוצר להקפיא פרויקטים של הרכבת.
יוזם הדיון, ח"כ אלי אפללו (קדימה), השמיע ביקורת נוקבת נגד החלטת משרדי האוצר והתחבורה להקפיא את קווי הרכבת לגליל, מאחר שבעבר ניתנו הבטחות בוועדת הכספים מפי שר התחבורה ומפי ראשי האוצר להציב את הפרויקט של בניית קווי רכבת לאזור הצפון, לעכו וכרמיאל ולקו העמק, בראש סדר העדיפויות הלאומיות. עתה, קבל, "שמענו על הקפאת הקווים לצפון תוך פגיעה חריפה בהבטחות הממשלה לפתח את אזור הפריפריה". ח"כ אפללו הודיע שיצביע נגד אישור תקציב משרד התחבורה בוועדת הכספים אם לא תבוטל ההקפאה.
בעקבות הודעתו, התפתח דיון חריף ונרגש בוועדה, שבמרכזו עמדה מחאה נגד המשך ההקפאה של הפרויקטים ברכבת. בפני הוועדה השמיעו אזהרות קשות ראשי ערים בגליל, שהתריעו מפני ניוון ודילול אזור הצפון, במיוחד לאחר מלחמת לבנון מלפני 4 חודשים.
ראש עירית כרמיאל, עדי אלדר הדגיש כי "סם החיים של הצפון הוא בניית הרכבת החדשה. במיוחד על-רקע נסיגה נוראית של הפיתוח בכל היישובים בגליל. קיימת הגירה שלילית של תושבי הצפון. הם מתחילים לנטוש את היישובים לכיוון מרכז הארץ". לדבריו, "רק 120 דירות נמכרו בשנה החולפת, בכל ערי הגליל. וזאת ההזדמנות של ועדת הכספים להיאבק בצעדי ההקפאה שנקט האוצר לגבי הקווים לגליל כדי להסיר את הקיפוח מהצפון ולהיאבק בשקיעת הגליל".
דברי אלדר שוסעו בקריאות הנוכחים. "האם הנתונים על מספר כה זעום של 120 דירות שנמכרו בגליל", שאל ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), "כוללים מלבד היהודים גם את הערבים בגליל?". "אולי נציע לגאידמק שיקנה את הגליל", הציע ח"כ ישראל כץ (ליכוד). על-רקע זה סיפר אלדר כי הדרך מעירו כרמיאל להגיע היום לישיבת הוועדה בירושלים נמשכה למעלה משלוש שעות ואילו הייתה אפשרית נסיעה ברכבת הוא מעריך שיכול היה להגיע תוך שעתיים בלבד.
אבי אלקבץ, ראש עירית עפולה, המשיך בביקורת נוקבת של קודמו וסיפר: "רק הבכירים נשארים להתגורר בעפולה ואילו הצעירים נוטשים ועוברים למרכז. אי אפשר להגיע אלינו לעפולה בהליקופטרים", קבע אלקבץ וסיכם: "קו הרכבת זה אמצעי התחבורה עם פוטנציאל פיתוח לכל אזור הצפון". גם ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, תבע להימנע מהקפאה ולפתח את קווי הרכבת לאזור הצפון כיון שמדובר בסם חיים.
השלים את התביעות הללו ראש עירית בית שאן, ג'קי לוי שהתלונן בפני ועדת הכספים שכרגע אין עתיד לצפון ללא הרכבת והוא מצטרף לקודמיו בדרישה לפתח את הקווים מייד. ביקורת נוקבת השמיעו חברי הוועדה. "לא מדובר במהפכה של התשתית ברכבת כפי שמציג האוצר בפנינו את צעדי ההקפאה אלא פשוט מרמים אותנו במצח נחושה. מי שאומר שהפנים לצפון ומבטל את תשתיות התחבורה לכרמיאל ולעמק, יורק בפני הח"כים בוועדה וחושב שהם אידיוטים מוחלטים", התרעם ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) ותבע להפעיל מייד את ביצוע הפרויקטים. ח"כ חיים אורון התריע שכל גיוס כספים בשוק החופשי יגרום להגדלת חוב המדינה.
מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, הציג מצגת בפני הוועדה על תוכניות הפיתוח של הרכבת. במרכז דבריו ציין כי מתוך 33 פרויקטים של הרכבת נמצאים בביצוע 29 מהם. הוא הציע לגייס בשוק החופשי מימון להפעלת פרויקטים מוקפאים או לחילופין להרחיב את משך הזמן לביצועם.
ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה) המכהן כיו"ר הקואליציה, תמך בגיוס כספים מהשוק החופשי כדי לקדם את הפרויקטים שהוקפאו ברכבת. היו"ר ח"כ ליצמן בסיום הדיון שועדת הכספים תקיים בעוד חודש דיון על פיתוח קווי הרכבת, בטרם ההצבעה על תקציב המדינה.