שרת החינוך, יולי תמיר, תכריז הבוקר (4.1.07) על הפעלת תוכנית "בתי ספר שוחרי שינוי". תוכנית זו תופעל תחילה ב-82 בתי ספר והיא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, קרן סאקט"א רש"י והג'וינט.
התוכנית מוצעת לארבע שנים ומכוונת להביא לשינוי מערכתי, פנים בית ספרי, ששותפים לו תלמידים, מורים, הורים וחברים בקהילה. בית הספר ייכנס לתהליך הבניה מחודשת ויתחייב לאפשר לכלל תלמידיו נגישות שוויונית לחינוך והוראה איכותיים, שיביאו לשיפור מתמיד ומתמשך בהישגים לימודיים, העלאת הדימוי העצמי של התלמידים, חיזוק המוטיבציה ללמידה ומחויבות ואחריות אישית.
בתי הספר שיכנסו לתהליך יהוו רשת ארגונית לומדת, תומכת ונתמכת הדדית, כשהם מלווים (בקבוצות של 5-6 בתי ספר) על-ידי מנהלים חונכים.
בתי הספר יגדירו יעדים קצרי טווח לשנה"ל תשס"ז ויעדים ארוכי טווח לשנה"ל תשס"ח-תש"ע, שיקבעו לאחר ההתנסות ותהליכי הפקת הלקחים מהפעילות בשנת לימודים זו. היעדים יוגדרו לבית ספר כמוסד, לשכבת גיל, ולרמת כיתה, ויתייחסו לאקלים בית הספר, להישגים הלימודיים, לצרכים פרטניים של תלמידים, לתמיכה ופיתוח מקצועי של סגלי הוראה, ולמחויבות לתהליכי משוב ובקרה.
בבתי הספר יפתחו מערכי תמיכה לקבוצות תלמידים על-ידי מורים חונכים, שיהוו כתובת זמינה לכל תלמיד בכל עת במהלך שנת הלימודים. בבתי הספר ישובצו, על-פי הצורך והאפשרויות, מוכשרים להוראה שישמשו תוספת של כוח אדם צעיר, בעל מוטיבציה המדבר אל התלמידים בשפתם. כמו כן, ישובצו בבתי הספר מתנדבים- מורים בגמלאות, סטודנטים ובעלי עניין בקהילה, שיעבדו בעבודה פרטנית עם תלמידים מתקשים ותלמידים מצטיינים.
לבתי הספר תוצע תשתית טכנולוגית (רשת אינטרנט ואינטראנט), שתאפשר קיום קשר רציף בין המורה לתלמידיו, בין המורה להורים, כמו גם למידה מרחוק של מורים.
לבתי הספר תתאפשר גמישות בתכנון מערכת שעות, על-מנת לאפשר זמן מורה–תלמיד, שמזמן הכרות קרובה ואינטימית בין מורה ותלמידיו, מפחית ניכור, אלימות ובעיות משמעת, ומאפשר אקלים של למידה מתוך כבוד הדדי.
בתי הספר יוכלו לשנות את ארגון הכתה ומבנה הכתה המסורתי: לפצל כתות לקבוצות על-פי תכנון המבוסס על נתוני הערכה פנימית, על-פי תחומי לימוד ותחומי עניין – מתוך ראיית צרכי התלמידים ובהלימה ליעדי השיפור שנקבעו על-ידי צוות בית הספר.
לרשות בתי הספר יעמדו כלי הערכה שיאפשרו את הטמעת תרבות ההיל"ה (הוראה הערכה למידה) ככלי המשמש להגברת ההנעה ללא יצירת חרדה וחשש.
לרשות בתי הספר יעמדו משאבי זמן, משאבי כוח אדם, ובכללם הגברת מערכי הייעוץ החינוכי והתמיכה הנפשית בתלמידים, ותקציבים ייעודיים לצורך הפעלת תהליכי ההבניה והתמיכה בסגלי ההוראה.
שרת החינוך ציינה כי היא פועלת לגיוס משאבים נוספים, שיאפשרו הרחבה עתידית של התוכנית לבתי ספר נוספים בארץ.