|
מחצית מהילדים נשארים רעבים [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה היום (31.1.07) דיון בנושא ביצוע ויישום מפעל ההזנה במוסדות חינוך, לאחר שבישיבת ועדת החינוך שהתקיימה לפני כחודש התברר שרק 50% מהילדים שצריכים לקבל הזנה על-פי חוק, נהנים ממפעל ההזנה.
יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב (איחוד לאומי-מפד"ל), שיזם את מפעל ההזנה בהיותו שר הרווחה, אמר כי "חוק חברתי חשוב אינו מקויים". לדבריו, "זהו נושא קריטי ותמונת המצב קשה. מדובר באוכלוסיה שלחלק משמעותי מתוכה זו הארוחה החמה היחידה ביום. על-פי כל המחקרים למפעל ההזנה יש משמעויות חינוכיות. קיים קשר בין הזנת התלמיד להצלחתו בלימודים ולהתנהגותו".
עוד אמר, כי "על שרת החינוך לשאת באחריות, היא מופקדת גם על ביצוע החוק ואף הציעה הצעת חוק פרטית בנושא ההזנה".
מר שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, דיווח לוועדה על הרשויות המקומיות שבהן החוק לא מתקיים, כאשר לדבריו, "הסיבה העיקרית לכך היא כלכלית. יש לקבוע בצורה ברורה שצריך לחייב את הרשויות לבצע את מפעל ההזנה. במקרה שהרשות לא מסוגלת תקציבית, על משרד הפנים לקבוע תוך חודש מי יממן במקום הרשות, וכך יצטרפו כמה עשרות אלפי תלמידים למפעל ההזנה".
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען, כי "מי שאשם במחדל הוא משרד ראש הממשלה. עליו לדאוג ליישום החוק על-ידי השרים הנוגעים בדבר ועל-ידי הרשויות המקומיות". ח"כ לימור לבנת (ליכוד) שכיהנה כשרת החינוך אמרה, כי "נמנעתי שנה שלמה מלהעביר ביקורת על משרד החינוך ולהשתתף בדיונים וזו פעם ראשונה שאני מגיבה משום חומרת העניין. זכור לי הקרב על חוק ההזנה שהיה בין ח"כ יולי תמיר לבין ח"כ רוחמה אברהם. ח"כ תמיר דרשה להרחיב את החוק. ולאחרונה, הכריזה כשרת החינוך כי השנה ולראשונה יהיו 140,000 תלמידים שיזכו להזנה. צריך לפתור את הבעיה ולהזין, על-פי החוק, את כל התלמידים הזכאים". לטענתה, "יש כסף שלא נוצל במשך 5 החודשים הראשונים של שנת הלימודים".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וקבע כי מנכ"ל משרד החינוך לא הציג פתרון לשנת הלימודים הנוכחית. כמו כן, הוועדה מבקשת טיפול נמרץ בביצוע החוק והתרת החסמים ולכלול תוספת של ישובים ותלמידים נוספים בין 140,000 שנקבעו על-ידי שרת החינוך כזכאים לשנה זו לבין 190,000 הכלולים בחוק. בנוסף, לנוכח חומרת הנושא וחומרת הממצאים שהוצגו לוועדה מבקשת הוועדה ממבקר המדינה לבדוק את נושא ההזנה ולשלבו בתוכנית העבודה השנתית.