מליאת הכנסת אישרה היום (ג', 27.2.07) בקריאה ראשונה הצעת חוק שתסמיך את הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו להאריך בעוד ארבע שנים את זיכיונות תחנות שידורי הרדיו האזורי.
הצעת החוק, שיזם ח"כ אמנון כהן (שס), עברה למרות התנגדותם של הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר, המשפטים והתקשורת, שאענו כי מדובר בחוק בלתי חוקי. ח"כ כהן טען כי "הצורך בהצעת החוק, עלה עם כניסתה הקרובה של הפלטפורמה הדיגיטלית, שצפויה לפגוע פגיעה קשה בתחנות הרדיו האזוריות. תחנות דיגיטליות אלו עתידות ליהנות מיתרונות בולטים על פני התחנות האזוריות, הן בשל הקף השידורים הארצי, הן בשל איכות השידור, והן בשל עלויות ההקמה והתפעול הנמוכים, שהינם תוצאת הפקת הלקחים מהטעויות שנעשו עם הקמת הרדיו האזורי".
בנוסף, הסביר כהן כי "קיומו של השידור האזורי חיוני ומוכח מעל לכל ספק כמעודד מעורבות ופעילות חברתית, מגביר אכפתיות ועזרה הדדית בקהילה ואולי בעיקר, מהווה כלי ביקורת חשוב מאין כמותו על השלטון המקומי".
במליאה, הוסיף כהן כי "הצעת החוק אינה מאריכה את זיכיונות תחנות הרדיו האזורי אלא מסמיכה את הגורמים המקצועיים, קרי הרשות השנייה, לקבוע באיזו מידה יינזק הרדיו האזורי מעלייתה של הפלטפורמה הדיגיטלית וכיצד לפצותו ולהבטיח את המשך קיומו של השידור האזורי".
קודם לאישור החוק בקריאה ראשונה, פנתה התנועה לאיכות השלטון לחברי הכנסת בבקשה כי לא יתמכו בו. עמדת התנועה היא שאין זה ראוי להשאיר את השליטה במשאבים בידיים פרטיות, במשך שש עשרה שנים ללא מכרז, וזאת לאור הנימוקים הבאים:
- במועד הענקת הזיכיונות המקוריים, קבע חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שתקופת הזיכיון תהא לארבע שנים עם אפשרות הארכה של ארבע שנים נוספות. לפני ארבע שנים איפשר תיקון החוק מתן ארבע שנים נוספות, מתן הארכה נוספת יאפשר הכפלה, דה-פקטו, של תקופת הזיכיון המקורית, קרי: שש עשרה שנים ללא מכרז;
- קבלת הצעת החוק תאפשר מתן טובת הנאה משמעותית לגוף פרטי, קרי: משאב מוגבל של תדרי רדיו, תוך פגיעה בגופים אחרים המבקשים לקבל הזדמנות להתחרות על משאב מוגבל זה. ממידע שהגיע לתנועה עולה, כי ישנן קבוצות המעוניינות להתחרות על התדרים, אך התמודדותן נמנעת בשל אי קיום מכרז במהלך שתיים עשרה השנים האחרונות.
התנועה לאיכות השלטון אומרת כי בשל החשיבות המיוחדת של אמצעי תקשורת ההמונים, במשטר דמוקרטי וזהות הגופים המחזיקים בהם, קיים צורך במתן אפשרות להתחרות על השליטה בהם. על הכנסת לדאוג לפלורליזם תקשורתי ולא להנציח את השליטה של אותם בעלי מניות, אותן דעות ואותם כותבים תוך פגיעה בחופש הביטוי של הציבור.
עוד היא מוסיפה כי קיום מכרז אינו מבטל את התחנות הקיימות, וכי לזכיינים הקיימים נשמרת הזכות להתמודד במכרז. כך נשמר שוויון הזדמנויות בין זכיינים קיימים למתמודדים חדשים.
נטל ההנמקה מוטל על כתפי הזכיינים הקיימים ולא על מתמודדים פוטנציאלים. הזכיינים הקיימים צריכים לנמק מדוע הזכות להתמודד במכרז נשללת מהמתמודדים הפוטנציאלים.
"בכך שהחוק ישונה ויאפשר לרשות השנייה להאריך הזיכיונות ללא מכרז, ייגרם לציבור עוול קשה. תיקון החוק יחתור תחת מטרות המכרז המקוריות, קרי מתן אפשרות לעורך המכרז לבחור את ההצעה הטובה ביותר עבורו ועבור הציבור, מתן הזדמנות שווה למציעים להשתתף בפעילות העסקית במשק ושמירה על טוהר המידות, על-ידי צמצום האפשרות מצד מפרסם המכרז להעדיף מקורבים", לשון התנועה לאיכות השלטון.
יצוין, כי גם הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו מתנגדת לחקיקה.