חלופה להרחבת מקורות אספקת הגז הטבעי למשק הישראלי באמצעות ייבוא גז נוזלי (LNG), נבחנת בימים אלה על-ידי משרד התשתיות הלאומיות, בשיתוף עם משרד האוצר.
במסגרת זו, התקשרה המדינה עם חברת "פוטן" - חברת ייעוץ בינלאומית מובילה בעולם בתחום זה, לבחינת כדאיות והיתכנות הפרויקט מן ההבט הכלכלי והטכנולוגי להקמת מתקן LNG בישראל.
ביום דיונים שלישי שהוקדש לנושא לאחרונה, הוצגו בפני הנהלת משרד התשתיות הלאומיות אסטרטגיות שונות ונבחנו נושאים הטעונים הכרעה בהמשך, בין השאר: מחירים, אתרים להצבת מתקנים. כן נותחו לפרטיהם שרשרת העלויות לגבי כל אופציה שהוצגה, אלטרנטיבות אספקה, אלטרנטיבות להתמודדות, אלטרנטיבות לגבי גודל, עלות ותועלת המתקן, וכן נתונים מספריים לעומת תחזיות הביקוש. הבטים כלכליים והשלכות, הן ביחס למתקן ימי והן ביחס למתקן יבשתי.
בדיון שהתקיים (א') בלשכת שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, בהשתתפות מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, חזי קוגלר, מנהל רשות הגז במשרד התשתיות הלאומיות, שוקי שטרן, וכן מנכ"ל נתג"ז, דני ורדי, הוצגו בפני שר התשתיות הלאומיות מסקנות בדיקת ההיתכנות, שבוצעה על-ידי החברות Poten ו-PDC ליבוא LNG לישראל.
בין החלופות השונות שהוצגו: הקמתו של מתקן גיזוז ואחסון לאורך חופי מדינת ישראל באתר מתוך 8 אתרים שנבחנו; הקמת טרמינל ימי לקליטת ה-LNG באמצעות אוניות ייעודיות (LNG-RV); וכן שימוש במאגר "ים תטיס" כאתר אחסון לגז טבעי מיובא.
שר התשתיות הלאומיות ציין, כי נקודת המוצא היא חוסר וודאות באשר לספקי גז טבעי למשק הישראלי. בהתאם לכך, הנחה בן-אליעזר להמשיך ולפעול אל מול ספקי הגז הפוטנציאליים, בהם EMG, קבוצת דלק, גזפרום, אזרבייג'אן ו-BG, ובכלל זה לקחת בחשבון את ההתפתחויות האחרונות בזירה בייחוד בכל הקשור ל-BG.
בהתייחס לבדיקת ייבוא ה-LNG, הנחה השר להאיץ ככל הניתן את ההחלטה לגבי המתווה המוצע ולא לפסול אופציות שונות ותרחישים אפשריים. עוד הורה לפעול מול מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון המציג את כוונת המשרד להקים מתקן יבשתי, לצורך היערכות בהתאם.
במקביל, הנחה שר התשתיות הלאומיות לבחון אפשרות מול חברת EMG לרכישת כל יתרת הגז הטבעי שטרם מכרה לשוק הישראלי, בכלל זה באמצעות חברה ממשלתית לרכישת גז טבעי שתוקם בעתיד. השר בן-אליעזר הורה לבחון את הזרמת הגז המצרי למאגר "ים תטיס" שישמש כמאגר אסטרטגי של ישראל וכן ישמש לצרכי המשק השוטפים.
לדברי בן-אליעזר, חלופת ה-LNG הינה חלק מאסטרטגיה של משרד התשתיות הלאומיות לעיצוב משק הגז הטבעי הן באמצעות התקשרות עם חברות גז טבעי (ביניהן BG, EMG, "גזפרום" וחברת הגז האזארית) והן באמצעות פעילות לטובת הגדלת מספר ספקי הגז הטבעי לישראל, באמצעות 'מסדרון התשתיות ישראל-טורקיה' וחלופת הגז הנוזלי.