בלעדי: נשיא ויו"ר מועצת המנהלים של חברת ארקיע, רפי הרלב, דורש מהממשלה להפקיע מידי חברת אל-על את הבלעדיות על קווי תעופה סדירים ליעדים המרכזיים בעולם ולפתוח אותם לתחרות חופשית. ארקיע מתכוונת לנקוט בתקופה הקרובה במהלכים למימוש הדרישה אל מול הדרג הממשלתי, וכמו-כן בכוונתה לרכוש מטוסים שיתאימו להטסת הנוסעים ליעדים החדשים.
בעוד שבעולם המערבי פועלת התעופה במדיניות של "שמיים פתוחים", המאפשרת לכל חברות התעופה לבצע טיסות לכל יעד בו יחפצו, בישראל זכויות הטיסה ליעדים הסדירים עדיין נמצאות בידי "המוביל הלאומי" לשעבר, אל-על, שהיתה בעבר חברה ממשלתית, הופרטה והיא נמצאת כיום בבעלות משפחת בורוביץ ומשקיעים נוספים.
גורמי תעופה בכירים טוענים שהתשקיף שהכינה רשות החברות הממשלתיות לקראת הפרטת אל-על, שהבטיח לרוכש שזכויות הטייס של החברה ויישארו בידיה גם לאחר העברתה לידיים פרטיות, הוא הקושי המרכזי בהעברת קווי תעופה סדירים לחברות תעופה אחרות כגון ארקיע וישראייר.
"אין כדאיות גבוהה"
הרלב, ששימש בעבר מנכ"ל אל-על, מסר ל-Nfc כי למרות שהממשלה נתנה לארקיע כמה קווים סדירים שבהם תוכל לפעול, הרי שמדובר ב"כבשת הרש". ניתוח של היעדים האלה מעלה שמדובר במקומות שאין בהם כדאיות כלכלית גבוהה, והם נמצאים בעיקר במדינות זניחות בחבר-העמים ובסקנדינביה.
"קיבלנו את כל הקווים שאל-על לא רוצה להפעיל", אומר הרלב, "וביניהם טביליסי בגיאורגיה, קופנהאגן ושטוקהולם בסקנדינביה [מדובר בשני יעדים שהוכיחו תנועה חלשה, וראייה לכך ניתן למצוא בהחלטת חברת התעופה של סקנדינביה ס.א.ס להפסיק לטוס לישראל לאחר שהחלה האינתיפאדה השנייה - ד.מ], עמאן בירת ירדן ודאבלין באירלנד".
קבלת הקווים הסדירים העלובים מבחינה מסחרית הכניסה את ארקיע למילכוד: היא נהנתה אומנם מהעובדה שיש לה קווים סדירים, אך מאידך היא מחוייבת להמשיך בטיסות שאינן מביאות אותה לשיאים חדשים של רווחיות, בלשון המעטה. "אנחנו רוצים לטוס ליעדים המרכזיים באירופה", ממשיך הרלב, "שבראשם הבירות המרכזיות פאריס, לונדון ורומא, והיעדים הכדאיים פרנקפורט ואמסטרדם. אני מתרשם כי שר התחבורה, שאול מופז, היה מעוניין לראות חברות נוספות פועלות בטיסות סדירות ליעדים אלה, אך לדעתי 'ההפשרה' עלולה לקחת זמן".
לגבי השאלה כיצד תפעיל ארקיע את הטיסות ליעדים המרכזיים, לכשיתקבל האישור, מגלה הרלב כי בכוונת החברה לבצע הצטיידות במטוסים נוספים. לדבריו כבר עתה היא תוכל להתחיל לפעול לאירופה בטיסות סדירות תוך הטסת הנוסעים במטוסיה הנוכחיים: "פשוט נבצע הסבה של הטיסות מטיסות שכר לטיסות סדירות. זה הכל". יצויין כי ארקיע רכשה בארה"ב שני מטוסי נוסעים חדישים מהדגם בואינג-787, תמורת יותר מ-300 מיליון דולר, ויש לה אופציה לרכישת שני מטוסים נוספים מאותו הסוג.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר ל-Nfc בתגובה, כי קיימת במשרד ועדת היגוי לנושא השמיים הפתוחים, אשר הגישה את מסקנותיה (המסקנות מובאות בידיעה נפרדת). "אנו פועלים ליישום הדרגתי של המסקנות", אמר הדובר.