|
נמל חיפה, מבט מהחלל. העיכובים יחריפו את היטלי הצפיפות [צילום: אתר נמל חיפה]
|
|
|
|
|
נמל אשדוד. 23 ספינות ממתינות לפריקה
|
|
|
|
|
"לא ייתכן כי העבודה בנמל חיפה תשותק וייגרמו נזקים אדירים לכלכלת ישראל - רק בגלל תביעת עובדים לקבלת בני משפחה נוספים לעבודה בנמל". כך תוקף (יום רביעי, 12.09.07) נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, את עובדי הנמל הראשי של ישראל. לדבריו - זאת תביעה שסותרת את עקרונות החוק בישראל, ובעיקר את הוראות חוק שיווין הזדמנויות בעבודה. "הדבר מעיד כי משהו כנראה רקוב בממלכת דנמרק", אמר לין.
לדבריו, הכוח המופרז של הוועדים נובע מחולשת הממשלה ומכך שאין היא שמה מחסום אחת ולתמיד לנזקים שנגרמים למשק, "על-ידי קומץ עובדים שנהנים מרמות שכר גבוהות". לטענת לין "שר התחבורה פשוט אינו מבצע את תפקידו ומתנער מנטילת אחריות כמתחייב מתפקידו. שר התחבורה נוהג להקים ועדות רבות משתתפים שמסתבר שתועלתן מוגבלת".
איגוד לשכות המסחר קורא לממשלה להכריז על מצב חירום בנמל חיפה: "על הממשלה להכריז מיד על מצב חירום בנמלים על-פי סעיף 160 לחוק העונשין. בהתאם לסעיף זה - אם ראתה הממשלה כי ביחסי העבודה הפרעות חמורות המסכנות את המסחר עם מדינות-חוץ או פוגעות בהם, רשאית היא להכריז על מצב חירום לעניין זה, וכל המסית, מסייע או מעודד להשבתה או לשביתה כאמור דינו מאסר שנה אחת".
גם התאחדות התעשיינים מתריעה מפני הנזקים כתוצאה מהמצב בנמל חיפה ובנמל אשדוד. מספר חברות ספנות הפסיקו הקווים הימיים לנמלי ישראל וממנה, נמל חיפה עובד ב-60% מהתפוקה בלבד, ובנמל אשדוד ממתינות 22 אוניות. העובדה כי מספר חברות ספנות הפסיקו את הקווים הימיים הישירים גורמת להאטה ולייקור ההובלה הימית - ולנזק של יותר מ-110 מיליון שקל לייצואנים ולייבואנים מאז תחילת השנה.
"לא מזיז למשרד התחבורה, הממשיך להתעלם מחומרת המצב בנמלים", טוען צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים. לדבריו, "המצב בנמלי חיפה ואשדוד הולך ומתדרדר, ונמל חיפה עובד בחלק מהתפוקה בשל העיצומים. הדבר גורם לכך ש-16 אוניות ממתינות מחוץ לנמל ו-5 אוניות גדולות ממתינות בנמל עצמו. מדובר בהמתנות שבין יומיים לשלושה".
פלדה חושש, כי אם העיצומים לא יופסקו על-ידי בית המשפט, בד-בבד עם החגים המתקרבים, הדבר יגדיל את משך ההמתנה של האוניות בנמל חיפה לפי שניים או אף פי שלוש, ויגרור אחריו היטלי צפיפות נוספים לאלו המשולמים כיום. המצב בנמל אשדוד חמור אף יותר. 15 אוניות ממתינות מחוץ לרציפים, ו-7 אוניות ממתינות ברציפים, כאשר זמן ההמתנה לאוניות מכולה הוא בין יומיים לשלושה, וזמן ההמתנה לאוניות רגילות או אוניות המובילות חיטה נע בין 5 ל-6 ימים.
פלדה צופה לשבועיים הקרובים מצב "שחור משחור" בנמל אשדוד. כאשר העיצומים (הבלתי מוכרזים) של מנהלי העבודה ומחלקת-ים בנמל אשדוד, בד-בבד עם פרוק המטען הביטחוני - ייגרמו להמתנות של אוניות שיגיעו לשבועיים ויותר - מצב שהיצואנים והיבואנים לא יוכלו לעמוד בו.
פלדה קורא לשר התחבורה, שאול מופז, "להיכנס לאלתר לעובי הקורה, לפתור את המצב הבלתי נסבל בנמלי חיפה ואשדוד - כדי למנוע את שיתוק סחר-החוץ של ישראל כבר בעתיד הקרוב, וכדי להפסיק את עזיבתן של חברות ספנות, כפי שמתרחש בימים אלו".