באופן יוצא מהכלל, עיקר האקשן בלוס אנג'לס השבוע, לא התרחש באולמות הקזינו. במרכז הקונגרסים הבינלאומי שבעיר, נערך המפגש השנתי של Specialty Equipment Marketers Association, ארגון האבזרים וחלקי החילוף - המתכנס למה שידוע ומפורסם הרבה יותר, כתערוכת המכוניות SEMA.
נשמע כאוטומוטור מוגדש טורבו? חכו. לא פחות מ-25 מיליארד דולר (!) מקדישים האמריקנים מדי שנה לשיפור מכוניותיהם, נתון העולה בהתמדה בכל העשור האחרון. דווקא המשבר הכלכלי ממריץ את הרצון לשפר, לשדרג, במקום להחליף ישן בחדש.
בשנים קודמות הציגו ב-SEMA בעיקר חברות קטנות ואף משפחתיות, והשנה הגיעו סוף סוף השחקנים הכבדים. הקונצרנים הבינלאומיים – ג'נראל מוטורס, קרייזלר ופורד, משקיעים עתה סכומים ניכרים כדי לקרוץ לבעל הטנדר פורד מדגם F 150הטיפוסי, אשר יפנק השנה את מכוניתו בסכום ממוצע של 1,000 דולר.
פורד קוראת בארה"ב חזרה למוסכים (בהליך ה-RECALL האימתני), כחצי מיליון מכוניות מדגם פוקוס, משנות הייצור 2000 ו-2001. ליקוים בטיחותיים התגלו כצמד בעיות: האחת מתמקדת בבורג רופף במתלה הקדמי, הגורם לרעש במקרה הטוב, ולאבדן גלגל חס וחלילה. בעייה שנייה התגלתה בכבלי המצבר, העלולים לגרום לא עלינו לשריפה תחת מכסה המנוע. אמרנו חלקי חילוף? ובכן מחליפים אותם על חשבון היצרן כטיפול מקדים ומונע.
ולנקודה היהודית. העדות הטובה ביותר לכך שלישראלים אין כל סיבה לדאגה, היא שפורד קוראת את לקוחותיה למוסכי פורד או לינקולן - מרקיורי בלבד, כלומר - מדובר במכוניות אמריקניות מובהקות ולא בגירסת הפוקוס האירופית שהיא הנמכרת בישראל.
מותגיה האירופיים של פורד לא גוייסו לסייע בהליך התיקון, שכן הבעייה מתמקדת רק ביבשת החדשה. ולמען הסדר הטוב נזכיר כי פורד השתלטה על מיגוון עצום של מותגים בינלאומיים: וולוו השוודית, אסטון מרטין, יגואר ולנד - רובר הבריטיים ואף מזדה היפנית. הישראלי אשר מכוניתו כבתה בדרך לירושלים בריקול הקודם, שכך אז לספר כי הדבר ארע בגלל חוט חשמל רופף.
וחזרה ל-SEMA. בעוד שמרבית הדגמים שמוצגים בתערוכה הינם פיתוח עתידני לדגמים קיימים, הרי שפורד העדיפה את הגישה ההפוכה: המכונית שבתמונה היא דגם הנסוי, מכונית קונספט המכונה אפ אר 100, שהיא ממשיכת דרכה העתידנית של הטנדר אפ 100 משנת 1953.
החרטום המאוד ארוך עוצב במיוחד כדי לאכלס מנוע וי 8 חדש בנפח 5 ליטר. המנוע פותח על בסיס מנועי פורד קודמים, אשר תחת ניהולה החדש של חברת דלק מוטורס, חוזרים ארצה לאט אמנם, אבל בטוח. הקונספט רב העוצמה ועתיר הביצועים מפתח לא פחות מ-425 כוחות סוס, ויוצע במספר גירסאות לייעודים ספורטיביים מגוונים.
לנו מזכיר הקונספט רטרו שבתמונה את מאות הטנדרים הדומים בצורתם, שהעניקה ממשלת ארה"ב למדינת ישראל של שנות הצנע. הם היו כה אמינים עד שעד היום ניתן לראותם על הכבישים, על אף שנשאו בעול הקמת המדינה.