|
ענק באנרגיה [צילום: EXXON]
|
|
|
|
|
מובילה במחקר
|
|
|
|
|
מיזם ייחודי של חברת ענק אמריקנית ומכון מחקר ישראלי, עשוי להיות חידוש מהפכני ועתיר הכנסות בשוק הרכב והאנרגיה. חברת האנרגיה אקסון-מוביל (EXXON) הכריזה על שיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן-גוריון ועם החברות קווסט-אייר טכנולוג'יס ופלאג-פאואר - לייצור מסחרי של הרכב הראשון בעולם בעל מערכת להפקת דלק מימני המותקנת על הרכב עצמו.
האוניברסיטה מנהלת את הפעילות בנושא במרכז בלשנר לקטליזה תעשייתית ופיתוח תהליכים. המערכת החדשה צפויה להיות יעילה עד 80% יותר ממנועי השריפה הפנימית המקובלים כיום - ולהפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ברמה של עד 45%.
הטכנולוגיה מכילה "מלכודת גופרית", שמבוססת על פיתוח שהוביל מרכז בלשנר לקטליזה תעשייתית, בראשות פרופ' מוטי הרשקוביץ, סגן הנשיא והדיקן למחקר ופיתוח של האוניברסיטה ומנהל מרכז בלשנר. עוד השתתפו בתהליך פרופ' מירון לנדאו ויהודית רייזנר, מהמחלקה להנדסה כימית.
על-פי ההסכמים, פלאג-פאואר תשאף להתקין במלגזות, בהיקף מסחרי, טכנולוגיות ייחודיות שפותחו על-ידי אקסון-מוביל, קווסט-אייר ומרכז בלשנר. המערכת משתמשת בדלק פחממני נוזלי - בנזין, סולר, אתנול או ביו-דיזל - ממירה אותו למימן על הרכב עצמו ומשתמשת בו להנעת מנוע תא-דלק.
"בפיתוח מערכת הממירה דלקים פחממניים למימן על הרכב עצמו אנו מקווים להשיג יתרונות משמעותיים בתחום הבטיחות והעלות בהשוואה לרכבי מימן אחרים, תוך הפחתת הנזק לסביבה". כך אמר ד"ר אמיל ג'ייקובס, סגן הנשיא למחקר, פיתוח והנדסה של אקסון-מוביל.
לדבריו, "עדיין ארוכה הדרך לפני שטכנולוגיה זו תיושם בהיקף רחב במכוניות נוסעים, אך טמון בו פוטנציאל יעילות עד כדי למעלה מ-80% בהשוואה לטכנולוגיות של מנועי בעירה פנימיים, תוך הורדת פליטה של דו-תחמוצת הפחמן לכדי 45%. השימוש בטכנולוגיה - במיוחד במסגרות מסחריות, הוא שלב חשוב בהצגת היתרונות הפוטנציאליים שלה בטווח הרחוק".
רקע: רוב אבות-הטיפוס הקיימים של רכבי-מימן מונעים במימן דחוס בלחץ גבוה או במימן נוזלי, המופץ לתחנות תדלוק מיוחדות ומאוחסן על הרכב. כדי להגיע לשימוש מסחרי נרחב ברכבים אלו יש לפתח תשתיות משמעותיות לייצור מימן ולהפצתו. כיוון שהמערכת של אקסון-מוביל משתמשת בדלקים קונבנציונאליים ומייצרת את המימן לפי דרישה, אין צורך בתשתיות חדשות. בנוסף נמנעות הסכנות הבטיחותיות הכרוכות בהובלה ואחסון של מימן.
"בזכות המנהיגות ויכולות המחקר של אקסון-מוביל וכן המצוינות הטכנית של השותפים, מצאנו דרך להקטין את המערכת המייצרת מימן, כך שניתן יהיה להתקינה על כלי רכב ולחברה לתא דלק", המשיך ד"ר ג'קובס. "כיוון שהמערכת אינה דורשת שינויים בתשתיות הפצת הדלק - בניגוד למערכות המשתמשות במימן דחוס - אנו יכולים לסייע ליצרנים להגיע מהר יותר לשיווק רכבים מונעי-מימן על כל יתרונותיהם הסביבתיים".
להכרזה על המוצר, קדמו שנות עבודה משותפת של אקסון-מוביל, פלאג-אייר ומרכז בלשנר, ובהסכם שנחתם על-ידי חברת ב.ג. נגב, חברת מיסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן-גוריון. מערכת הדלק המימני כוללת ממיר דלק למימן שפותח על-ידי אקסון-מוביל, מערכת להפרדת המימן שפותחה בקווסט-אייר ומערכת לטיפול בגופרית שפותחה בשיתוף מרכז בלשנר.
אקסון-מוביל היא חברת הנפט הגדולה בעולם, והיא מובילה בעקביות במחקר ובפיתוח. מרכז בלשנר מהווה גוף מקשר בין המחקר האקדמי לתעשיה, ותומך בחוקרים העוסקים בפיתוח המצאותיהם והפיכת למוצרים בעלי ערך מסחרי. המרכז הוקם בשנת 1995.