|
ראייה כלכלית [צילום אילוסטרציה: AP]
|
|
|
|
|
בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי חמישה חודשים וחצי הם תקופת צינון מספיקה לקצין בכיר שעסק בצבא בהובלה מיום פרישתו ועד לכניסתו לתפקיד בכיר בחברת בענף ההובלה. על-פי חוק הצינון, קצין בכיר צריך להמתין שנה כדי לעבור לתפקיד ציבורי, אך בית המשפט, בשבתו כוועדה למתן היתרים, פסק כי סא"ל ארי ואקיל, רשאי לקצר את זמן ובלבד ש"לא יהיה רשאי לייצג את החברה מול בעלי תפקידים בצה"ל ובמרכז הובלה, שהיו כפופים לו".
אם סבר מישהו שמדובר בחריג שבחריגים, מתברר כי בית המשפט אישר לקצין אלקטרוניקה שעסק בתחום הלוחמה האלקטרונית יעבור תוך 6 חודשים לתפקיד בחברה אזרחית העוסקת בלוחמה אלקטרונית. השופטת נאוה בן-אור, עו"ד יוסף ריכטר וסא"ל נעם נוימן פסקו כי סא"ל זאב שוכן רק צריך להבטיח שלא יעסוק בענייני צה"ל ומשרד הביטחון במשך חצי שנה.
מנהל משאיות אינטרנשיונל
בעניינו של ארי ואקיל עולה מההחלטה כי שימש בתפקיד עוזר לתפעול ולשיטות במרכז הובלה של צה"ל. במסגרת תפקידו, הייתה לו "יכולת השפעה מועטה ועקיפה", כלשון הוועדה, באמצעות פקודו, רמ"ד בטיחות, על קביעת מאפיינים בטיחותיים בדרישות לרכש משאיות תובלתיות, במכרז שפורסם בדצמבר 2004, ואשר בו זכתה החברה לפני כשנה וחצי. והנה, אישר לו בית המשפט בהתחיל כבר ב-1 בינואר 2008 כמנהל שירות ותפעול של משאיות אינטרנשיונל בחברת טרקטורים וציוד בע"מ, מקבוצת "זוקו שילובים".
צה"ל הודיע לבית המשפט כי אין לו התנגדות, ובלבד שיימנע מייצוג החברה כלפי צה"ל ומשרד הביטחון עד תום שנה מעת יציאתו לחופשת פרישה.
"מעמדו של ואקיל במרכז הובלה היה בכיר יחסית, וליחידה יש קשרים משמעותיים עם החברה שבה מבקש הוא לעבוד, שכן החברה אמורה לספק תמיכה ושירות ל-180 משאיות תובלתיות שנרכשו ממנה במסגרת המכרז האמור שבו זכתה, וכן בידי החברה חוזה לאחזקת עוד כ-1,400 משאיות יחידתיות. אלא שלבד מן ההשפעה העקיפה שצוינה לעיל, באמצעות פקודו של ואקיל בכל הנוגע לקביעת מאפיינים בטיחותיים לצורך המכרז, לא הייתה לואקיל יכולת השפעה אחרת על הענקת זכויות לחברה. כך או כך, יכולת ההשפעה העקיפה הזו הסתיימה לפני כשלוש שנים, עם פרסום המכרז".
"בית המשפט גם ציין כי הקשר העקיף שהיה לואקיל למכרז האמור, התקיים במסגרת העבודה השגרתית, ובלא כל חריגה או מעורבות יוצאת דופן מצידו. הווה אומר, אין כל חשש לפגיעה קונקרטית בטוהר המידות".
"סיבות הפרישה של ואקיל אף הן טבעיות, לאחר שמיצה את תפקידיו בצה"ל, ולאחר סיכום שהתקבל בסוף 2006 עם מפקדת זרוע היבשה וחיל לוגיסטיקה. הצעת העבודה שבה מדובר הוצעה לו חודשיים לאחר יציאתו לחופשת פרישה. אין קשר, אם כן, בין פרישתו של המבקש משורות הצבא לבין הצעת העבודה בה מדובר", נאמר בהחלטה.
"השפיע על טכנולוגית העתיד"
על זאב שוכן נאמר כי שירת בצה"ל בתפקיד ראש ענף לוחמה אלקטרונית במינהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) במשרד הביטחון, מינואר 2001 ועד יוני 2007, ואז יצא לחופשת פרישה. הוא ביקש להתיר לו להתחיל לעבוד בחברת אלישרא בע"מ, בחטיבת שיווק ופיתוח עסקי.
שוכן נדרש במסגרת תפקידו לקשר עם שלוש החברות האזרחיות העוסקות בתחום הלוחמה האלקטרונית - אלישרא בע"מ, רפאל בע"מ ואלתא בע"מ. מתברר כי היה לו "הכוח להשפיע ולהעדיף את חברת אלישרא, שבה הוא מבקש עתה לעבוד כאזרח, בתחום של השקעה בפיתוח, והשפעה לטווח ארוך על אפשרויות ההצטיידות העתידית בטכנולוגיה שפותחה בחברה במימון מפא"ת. הוא לא היה מעורב ברכש, אולם מהות תפקידו הייתה להשפיע על טכנולוגית העתיד שבה תוכל מערכת הביטחון להצטייד בהיקפים גדולים".
הייתה לו השפעה אבל יש לו חופש עיסוק
צה"ל אישר כי לשוכן הייתה השפעה רבה על הענקת זכויות לאלישרא, בהיקפים גדולים. כמו כן, עמד צה"ל על החשש שמא תוכל החברה לנצל באופן בלתי הוגן את קשריו ואת ידיעותיו של שוכן. הקצין, שעסק בפיתוח פרויקטים מול כל התעשיות הביטחוניות העוסקות בתחום הלוחמה האלקטרונית, והיה חייב לנהוג עם כולן באופן שוויוני וללא משוא פנים, הכיר את יכולותיהן והשפיע על ההתקשרויות עימן, וכעת מבקש לקבל משרה אצל אחת מהן.
מצד שני, טען צה"ל "שהמדובר בפרישה טבעית ומתוכננת", ואת זכותו של שוכן "לחופש העיסוק", כאשר המשרה היא "האלטרנטיבה המעשית היחידה במגזר הפרטי ההולמת את כישוריו".
השורה התחתונה הייתה כי צה"ל מתנגד למתן ההיתר אך אם תמצא הוועדה לנכון לקצר את התקופה, יש לאסור על שוכן לטפל בכל עניין של צה"ל ומשרד הביטחון למשך שנה. אבל במהלך הדיון ריכך צה"ל את עמדתו והודיע כי די לו בתקופת צינון שתעמוד על 8 חודשים מתחילת חופשת פרישה.
בהחלטתו פירט בית המשפט את שיקוליו: ראשית, שוכן הבטיח לא לעסוק בכל עניין הנוגע לצה"ל ולמערכת הביטחון ויתמקד בפעולות החברה בשווקים בחו"ל. שנית, רק אלישרא הבטיחה לו
לו הצעת עבודה המתייחסת לכישוריו. שלישית, שוכן פורש בגיל מבוגר יחסית לקצין בדרגתו, ויהיה לו קושי רב יחסית להתחיל בקריירה שנייה. רביעית, "אמנם הייתה לו יכולת השפעה של ממש על ענייניה של החברה, ושל שתי החברות האחרות, יותר מן המקובל לגבי קצינים בדרגתו, אולם בסופו של דבר, אין הוא קצין רם דרג". חמישית, "יש לעודד קצינים בעלי ידע ומומחיות בתחום הטכנולוגי, ולא לפגוע מעבר למידה ביכולתם להשתלב, עם פרישתם, בתחום מומחיותם, בשוק האזרחי".