|
פרויקט ראשון. נשיאת הפיליפינים גלוריה ארויו(צילום AP)
|
|
|
|
|
איש עסקים ישראלי, אלי לוין, עומד בראש קונסורציום של חברות פרטיות שישקיע מיליארדים במיזם תחבורה ענקי בפיליפינים. ממשלת הפיליפינים נתנה אור ירוק לביצוע המיזם לאחר משא-ומתן שנמשך כ-5 שנים. זהו פרויקט התשתיות הגדול ביותר בשנים האחרונות במדינה, והראשון בתקופת כהונתה של הנשיאה גלוריה ארויו, שנבחרה ב-2005.
במסגרת המיזם, תיבנה מערכת רכבת קלה לאורך 20 קילומטר. היא תשולב בכביש מהיר שאורכו דומה. המערכת תחבר את אזור המשולש הצפוני בעיר קואזון עם העיר סן חוסה דל מונטה במחוז בולקן. "בסך-הכל מדובר ב-40 קילומטר עורקי תחבורה, שלא יעלו לממשלה אגורה", מסר הממונה על הרשות הלאומית לפיתוח כלכלי בפיליפינים, הגנרל אוגוסטו סנטוס.
אישור הממשלה ניתן לאחר שהרשות הקציבה תוספת של 300 מיליון דולר, כערובה להשלמת הפרויקט, ובכך יישבה מחלוקת ממושכת בין משרד האוצר של הפיליפינים לבין הקונסורציום הפרטי. "סוף סוף אושר הפרויקט ואנחנו רוצים להתחיל בו בזמן הקרוב", אמר הגנרל סנטוס. היקף הפרויקט כולו יסתכם ב-3.3 מיליארד דולר לפחות. סכום זה כולל הן את רכיבי המסילה והכביש והן פיתוח אזורי מסחר, מגורים ונדל"ן אחר לאורך הכביש ומסילת הברזל. עלות הסלילה של המסילה והכביש תגיע ל-1.3 מיליארד דולר.
הבנק העולמי מתעניין
סנטוס מסר כי את הפרויקט יבצע קונסורציום "יוניברסל", שבו מאוגדות קבוצת החברות הפיליפינית SM, חברת "מגאוורלד", וקבוצת החברות EL בבעלות אלי לוין מישראל, שיזם את הפרויקט כולו. תאגיד "פייננס אינטרנשיונל", שהוא זרוע פרטית של הבנק העולמי, הביע אף הוא עניין במימון המיזם, בין באמצעות מלווה ובין כהשקעת הון.
הגנרל סנטוס ציין כי אישור הממשלה הושג לאחר הסכמת רשות הפיתוח להעמיד ערבות בסך כ-10% לרכיב המסילה והכביש ועוד כ-10% לרכיב פיתוח הנכסים.
משרד האוצר של הפיליפינים עמד על מתן הערבות, בטענה כי יש להגן על האינטרסים של הממשלה למקרה שהקונסורציום לא יעמוד בהתחייבותו לבצע את החוזה במלואו. סכום הערבות שדרשה הממשלה תחילה היה גבוה יותר, כ-450 מיליון דולר. אבל לאחר משא-ומתן ממושך הוסכם על 300 מיליון דולר.
עם זאת, ציין סנטוס כי המיזם עדיין עומד בפני כמה משוכות, כיוון שעדיין לא נחתם חוזה סופי בין הקונסורציום הפרטי לבין הממשלה. את הממשלה ייצג משרד האוצר, במשא-ומתן על החוזה.