שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים יהודית צור קיבלה את עתירתם של ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים ושל יו"ר הארגון אלדד ספיבק לחייב את משרד הבינוי והשיכון לשנות את תנאי המכרז למתן שירותי ניהול בפרויקט מיגון חדרי ביטחון באזור עוטף עזה, ולקבוע כי לפחות 80% מהניקוד יינתן העולה על 15% מממוצע ההצעות - תיפסל. המדינה חויבה לשלם לעותרים שכר טירחת עורך דין בסך 10,000 שקל.
ספיבק היה חבר ועדה שהקימה הממשלה ב-2004 ליישום המלצות ועדת זיילר שחקרה את אסון ורסיי. ועדת היישום המליצה ב-15.3.05 לממשלה, בין היתר, כי "בהתקשרויות במכרז (פומבי או סגור) יובטח כי 80% מהניקוד להצעות יינתן למרכיב האיכות". עוד נקבע כי "הצעות החורגות ב-15% מהממוצע (המחושב בלי ההצעה הזולה והיקרה) ייפסלו".
על סמך המלצות ועדת היישום, קיבלה הממשלה ב-31.12.06 את החלטה 964. הממשלה הטילה, בין היתר, בהחלטתה על צוות בראשות נציג משרד האוצר, ובהשתתפות משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון, "לקבוע נהלים מחייבים להתקשרויות של גופים ציבוריים עם בעלי מקצוע בענף התכנון - אדריכלים, מהנדסים, מתכננים, יועצים, מנהלי פרויקטים, מפקחים, שמאי מקרקעין ומודדים - ועם קבלנים מבצעים. כל אלה כדי להבטיח את מרכיבי האיכות והבטיחות".
כמו כן הוטל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה להמליץ לממשלה בתוך 45 יום, בתיאום עם הממונה על התקציבים באוצר, נציג שירות המדינה, ומשרד הפנים, את המשאבים הדרושים לביצוע החלטה זו בתקציב ובכוח אדם ואת מקורות מימונם.
מכרז משרד הבינוי והשיכון
ב-10.6.07 פרסם משרד הבינוי והשיכון מכרז סגור למתן שירותי ניהול לפרויקט מיגון עוטף עזה. במסגרת המכרז הייתה פנייה לשלושה מנהלי פרויקטים מתוך מאגר בעלי המקצוע של משרד הבינוי והשיכון: "פלד-קליין הנדסה אזרחית", "עדי הדר-יזון יעוץ וניהול בע"מ" ו"אלדד ספיבק". היקף ההתקשרות המוערך של המכרז הוא בסך כ-319,000 שקל. תפקידו של מנהל הפרויקט הוא לשמש איש קשר בין משרד הבינוי והשיכון לבין הגורמים המקצועיים הפרוסים בישובים ומבצעים את העבודה בפועל, כגון קבלנים.
במכרז נקבעו תנאי סף להשתתפות בו. ראשית, "הצעה הסוטה ביותר מ-33% מהאומדן של משרד הבינוי והשיכון בדבר עלות השירותים המוצעים - תיפסל". ושנית, "לאיכות המציעים יינתן משקל של 50% מהציון הסופי".
בעתירה התבקש בית המשפט לקבוע כי לפחות 80% מהניקוד במכרז יינתן לרכיב האיכות, וכי הצעה הסוטה בשיעור של מעל 15% מממוצע ההצעות במכרז תביא לפסילתה. כמו כן התבקש ביתה משפט לתת צו ביניים האוסר על משרד הבינוי והשיכון להמשיך בהליכי המכרז.
העותרים טענו כי על-פי המלצות דוח הוועדה, שאימצה הממשלה, יש לבצע את בחירת המנהלים מתוך מאגר ולא בדרך של מכרז סגור, משום שמדובר בהיקף של פחות מ-2 מיליון שקל. הם הוסיפו כי גם אם מצא המשרד לנכון לערוך מכרז סגור, הרי שהמכרז שפורסם אינו תואם את המלצות ועדת היישום.
המכרז סוטה מהחלטת הממשלה
בפסק הדין שקיבל את העתירה כתבה השופטת צור כי אין ספק שהמכרז סוטה משתי ההוראות המרכזיות הנוגעות למשקל הגבוה שיש לתת למרכיב האיכות במכרז ולשיעור הסטייה מהאומדן שיביא לפסילת הצעה במכרז.
"מימוש ויישום ההמלצות הנוגעות למכרזים בנושאי בנייה בכלל, ובנייה הנוגעת לביטחון ובטיחות בפרט, אינו עניין טכני ופורמלי חסר חשיבות. מדובר בעניין מהותי, בעל חשיבות מהמדרגה הראשונה. בענייננו נוסחו הוראות המכרז בהתעלמות מהמלצות מרכזיות של ועדת יישום שהממשלה החליטה לאמצן. לכאורה מדובר בהחלטות ברורות הניתנות ליישום מיידי שאין צורך בפעולות נוספות של חקיקה או נהלים נוספים לצורך מימושן. מכל מקום היה ראוי כי לפחות בקביעת תנאי המכרז, תתייחס המשיבה להמלצות אלה ולהצדקה לסטות מהן".
השופטת ציינה כי החלטת הממשלה לא יושמה עד היום, ואפילו הצוות לקביעת הנהלים לא הוקם אל ב-17.10.07, לאחר שהתקיים דיון בעתירה.
"לוח זמנים ליישום הדוח, אינו עניין פרוץ שאין לו גבולות, שהרי ברור שבכך ניתן לאיין - ולמעשה לבטל בדרך לא דרך - המלצות שעברו כברת דרך ארוכה עד שהגיעו לכלל הכרה ואימוץ על-ידי הממשלה", כתבה השופטת.