|
המיתון הגיע לאמריקן אקספרס
|
|
|
|
|
תחזיות עגומות שפרסמו בסוף השבוע ענק כרטיסי האשראי האמריקני "אמריקן אקספרס" וקמעונאית מוצרי המותרות "טיפני" בדבר הרווחים הצפויים, השרתה בסוף השבוע אווירה קודרת על הבורסה לניירות ערך בוול סטריט וגרמה לירידות שערים. מדד מניות התעשיה דאו ג'ונס ירד ב-1.9% ל-12,606.30 נקודות. מניית "אמריקן אקספרס" הנכללת במדד זה ירדה ב-5%.
מדד "סטנדרד אנד פור 500" ירד ב-1.4% ל-1401.02 נקודות. מדד נאסד"ק ירד ב-1.9% ל-2439.94 נקודות. ההתפתחויות בבורסה משקפות את החששות כי המשק האמריקני קופא על שמריו, או אפילו מידרדר למיתון.
בתוך כך הודיע שר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, כי חלה במשק האטה ממשית למדי סוף 2007 וכי צריך לגבש חבילת תמריצים מייד. "הממשל בוחן דברים שניתן לעשות מהר. הזמן הוא המרכיב המהותי", אמר פולסון.
הצעות רבות לתמריצים כבר הועלו, ובכללן לשלוח לכל משלם מסים שיק על סך 500 דולר, או לזרז את התוכניות לעבודות ציבוריות. פרשנים כלכליים צופים כי כבר השנה יפעיל הממשל "זרז פיסקלי" להאצת הכלכלה. בנוסף, צופים שייעשו בקרוב עוד צעדים מונטריים, שיפחיתו את הריבית מ-4.25% כעת ל-2.5% בסוף 2008. בוולסטריט סבורים רבים כי קובעי המדיניות בבנק הפדרלי יחליטו כבר בישיבתם הקרובה ב-30-29 בינואר להפחית את הריבית ל-3.75%.
גם העשירים סולים
לדעת הפרשנים, מבחינת התוצאות העסקיות, המשק האמריקני כבר שרוי במיתון. המשקיעים מודאגים לגבי השאלה כיצד יסתדרו בסופו של דבר הבנקים וחברות הברוקרים עקב הפסדיהם העצומים במשבר המשכנתאות. סוחרי הבורסה נעשים יותר ויותר פסימיים לקראת הדיווחים של המוסדות הפיננסיים הגדולים ביותר בארה"ב, ובכללם "מריל לינץ", "סיטי גרופ" ו-"ג'יי-פי-מורגן-צ'ייס".
לאי הנוחות של המשקיעים, מוסיפה הידיעה שפורסמה ב"ניו-יורק טיימס" כי "מריל לינץ'" עשויה להודיע על הפסד של 15 מיליארד דולר בשל חשיפתה לקריסת שוק המשכנתאות המשני, הסבפריים. לפי ידיעה זו, תנסה חברת הברוקרים הגדולה בארה"ב לגייס עוד הון כדי לשקם את נזילותה.
מניית "אמריקן אקספרס", חברת כרטיסי האשראי השלישית בגדולה בארה"ב, ירדה בשיעור הגבוה ביותר מאז שנת 2001 עקב ההערכה כי רווחיה ברבע הראשון של 2008 יהיו נמוכים מן צפוי. המניה צללה ביום המסחר האחרון ב-10% ל-44 דולר למניה.
מניית "טיפני" ירדה בשיעור הגבוה ביותר אחרי שלוש שנים, 11%, ל-35.80 דולר למניה, תגובה לירידה של 8% במכירות שלה בחג המולד. הירידה הזאת ניפצה את הסברה כי הצרכנים מהמאיון העליון חסינים לתהפוכות במשק. האמריקנים נדהמו לגלות שלאחר שוק הדיור, והשווקים הפיננסיים, הגיע המיתון גם לבתיהם של העשירים.