פרופסורים מאוניברסיטת מרילנד מצאו שקונים הצליחו לחסוך ב-2007 בממוצע 4 דולר כל אחד, או 19 מיליארד דולר סה"כ, באתר המכירות הפומביות eBay. במחקר נבדקו 4,500 עסקות. החוקרים מצאו כי ב-2003 חסכו קונים ב-eBay עד 7 מיליארד דולר בהשוואה לסכום שהיו מוכנים לשלם מלכתחילה (כ-30% מסך ההכנסות של כלל המוכרים באתר). ב-2004 מצאו החוקרים כי רוכשים באתר חסכו 8.4 מיליארד דולר, וב-2007 עמד הסכום על 19 מיליארד דולר.
עודף הצרכן
במחקר, עבדו שני החוקרים ממרילנד יחד עם פרופסור ראבי באפנה (Bapna) מבית הספר לעסקים בהודו, אשר הפעיל אתר אינטרנט (cniper.com) העוזר לאנשים להציע הצעות מחיר ממש ברגע האחרון של המכירות הפומביות. באפנה השתמש באתר לחשב את ההפרש בין המחיר הגבוה ביותר שהצרכן מוכן לשלם לבין מה ששילם בפועל בסופו של דבר.
הפרש זה נקרא "עודף הצרכן" ("Consumer Surplus"), ובמרילנד העריכו אותו בלפחות 4 דולר פר מכירה פומבית. זו הפעם הראשונה שעודף הצרכן כומת עבור מכירות פומביות מקוונות, הצהיר אחד החוקרים. פרופסור גלית שמואלי, שערכה את המחקר יחד עם פרופסור וולפגנג ג'נק, ציינה כי בדרך כלל קשה מאד למדוד את עודף הצרכן, מאחר וקשה לדעת כמה משתתף במכירה היה מוכן לשלם עבור מוצר מסויים.
יש מפסידים?
לפי המחקר, כולם מרוויחים מהעניין, מאחר וב-eBay נהנים מיותר רכישות, ולכן יותר רווחים, והמוכרים עצמם מצליחים למכור יותר בקלות ובמהירות. מצד שני, מסקנה נוספת אליה הגיעו החוקרים מעניינת לא פחות, ולפיה המוכרים מוותרים, או מפסידים, מיליארדי דולרים, אותם ניתן היה לגבות מהקונים אם המחיר שנקבע מראש היה גבוה יותר.
הידיעה הופיעה ב-3 מקורות מובילים בעולם:
InformationWeek TechShout DailyTech