הבנק העולמי אומר כי איכות החינוך בעולם הערבי מפגרת אחרי אזורים אחרים ודרושה רפורמה דחופה אם הערבים רוצים להתגבר על בעיית האבטלה. פקידי הבנק אומרים בדין וחשבון בנושא זה כי היה על מדינות ערב להעמיד את החינוך בראש סולם העדיפויות שלהן, משום שהוא "הולך יד ביד עם פיתוח כלכלי". האזור לא נהנה מהגידול המרשים שחל בהרשמה לבתי ספר וברמת ההשכלה באסיה ובאמריקה הלטינית, אומרים הפקידים.
מדוח הבנק העולמי עולה כי המדינות שאצלן הבעיה היא החמורה ביותר הן ג'יבוטי, תימן, עירק ומרוקו. לעומת זאת, ירדן וכווית עומדות בראש מבצעי הרפורמות בעולם הערבי.
מחקר אחר שנעשה בינואר 2008 מטעם הארגון לתרבות ומדע בתחום החינוך, שליד הליגה הערבית, שמרכזו בטוניס, בדק ומצא כי 75% מ-100 מיליון הערבים הם אנאלפביתים.
הדין וחשבון של הבנק העולמי קובע כי אף שהחינוך הופך בהדרגה ליותר נגיש, והפער בין המינים מצטמצם, מדינות ערב אינן זוכות לשינויים החיוביים שרואים באסיה ובאמריקה הלטינית, במיוחד בכל הנוגע לשיעורי יודעי קרוא וכתוב ושיעור התלמידים הלומדים בבתי ספר תיכוניים ובאוניברסיטאות.
26% אבטלה בשטחים הפלשתינים
מרואן מועשר, פקיד בכיר בבנק העולמי, אמר לכתב בי-בי-סי כי בלי שיפור בחינוך לא יהיו הצעירים הערבים מצוידים די הצורך להסתגל לעולם המשתנה במהירות ולמאבק בשיעור האבטלה הגבוה.
מהדוח עולה כי שיעור האבטלה במדינות ערב עומד על 14% בממוצע. שיעור זה גבוה מאשר באזורים אחרים בעולם, חוץ מאשר בתת-הסהרה שבאפריקה. מתוך כלל האזור הערבי, השטחים הפלשתינים סובלים מהאבטלה הגבוהה ביותר: 26%.
לדברי מועשר, העולם הערבי הוא אזור צעיר מאוד. 60% מהתושבים הם בני פחות מ-30. לפיכך, בתוך 15-10 שנים יהיה צורך ב-100 מיליון משרות חדשות בעולם הערבי. "אם רוצים ליצור את המשרות האלה, צריכים להתחיל בחינוך", אמר.