|
בתאונות ללא מגע עם רכב - כל העלות תוטל על רוכב האופנוע [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
רבע מרוכבי הדו-גלגלי לא מבוטחים בגלל התעריפים הגבוהים
|
|
|
|
|
הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שיביא לפתיחת שוק ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי לתחרות. החוק הוא יוזמה של יזם איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי שבלשכת המסחר, שנתמך בחברי הכנסת גלעד ארדן וסטס מיסז'ניקוב.
יוזמי החוק טוענים כי הוא צפוי להביא להוזלת מחירי הביטוח הגבוהים שמשלמים כיום רוכבי האופנועים. החוק משנה את יחס התשלום בין מבטחי רכב דו-גלגלי למבטחי כלי רכב רגילים - בגין נזקי גוף בתאונות בין רכב לאופנוע. כך, במקום החלוקה הקיימת ביחס של 50/50 - היחס יהיה 75/25. שינוי זה יעודד, לדברי יבואני האופנועים, לתחרות בביטוח האופנועים בין חברות הביטוח, ויוביל לירידת מחירים.
בתאונות רכב דו-גלגלי שבהן לא היה מגע עם כלי רכב אחר - יישא רוכב הדו-גלגלי בכל נזקי התאונה. כיום כל בעלי הרכב הדו-גלגלי מבוטחים ביטוח חובה רק ב"פול", שתעריפיו אינם עושים הבחנה כמעט בין רוכבים בעלי סיכון נמוך או גבוה - ביחס למעורבות הרוכב בתאונות דרכים, וכן לא בגיל הרוכב או בוותק הנהיגה שלו. החוק החדש יגרום למצב בו ה"פול" יבטח נהגים המייצגים סיכון ביטוחי גבוה יותר, שאף חברה לא מעוניינת לבטח, ושאר החברות יתחרו ביניהן על יתר הנהגים.
באיגוד הייבואנים אומרים, כי "השוק החופשי לא היה מוכן לבטח את רוכבי הדו-גלגלי, ולכן לא היה להם כל סיכוי לרכוש ביטוח חובה בחברת ביטוח אחרת מלבד ה'פול'. כעת יתאפשר לחלק מרוכבי הדו-גלגלי - ובעיקר לזהירים מביניהם - לרכוש ביטוח מחברות הביטוח בשוק החופשי ולא באמצעות מונופול ה'פול' בלבד". לדברי מנהל תחום התחבורה באיגוד לשכות המסחר, אייל פרובלר, "החוק יביא להורדת מחירי ביטוח החובה המופקעים לרכב דו-גלגלי, שמגיעים לעיתים לכשליש מעלות הרכב בשנה. הוא יביא להקטנת שיעור הרוכבים הבלתי מבוטחים, שעומד כיום על כ-25% מכלל הרוכבים".