|
נשיא ויו"ר FITCH, סטיבן ג'וינט [צילום: אתר החברה]
|
|
|
|
|
"מסר חשוב לקהל המשקיעים"
|
|
|
|
בר-און. שר אוצר גאה
|
|
|
|
|
חברת הדירוג FITCH החליטה להעלות את דירוג האשראי של ישראל מרמה של A מינוס ל-A. מהלך זה, מצד אחת מהחברות המובילות בעולם בתחום, מצטרף להחלטה דומה מצד חברה סטנדרט אנד פורס, מסוף השנה שעברה.
שר האוצר, רוני בר-און, אומר כי ההחלטה היא הוכחה נוספת שהמדיניות הכלכלית של הממשלה מציבה את ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות בעולם - באירגון ה-OECD. הוא מדגיש שוב את "החשיבות בשמירה על המשמעת הפיסקאלית ובמיוחד על מסגרת התקציב, ועל יעד הגירעון ויעד ההוצאה הממשלתית כפי שהוגדרו בקווי היסוד של הממשלה".
לדברי השר, במקביל לשמירה על מיגבלת ההוצאה והמשך המגמה של הפחתת יחס חוב-תוצר, מציג המשק הישראלי נתונים כלכלים מרשימים המעידים על חוסנו. "הממשלה תמשיך במדיניות תומכת צמיחה - תוך הנהגת רפורמות כלכליות לייעול המשק", מסכם בר-און. החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, אומר כי הודעתה של FITCH, כמו גם הודעתה של S&P מנובמבר 2007, "מהווה מסר חשוב לקהל המשקיעים בדבר חוסנה של הכלכלה הישראלית ככלל - והאטרקטיביות של איגרות החוב הממשלתיות בפרט".
FITCH העלתה את דירוג האשראי של ישראל במטבע חוץ מ-A מינוס ל-A ואת דירוג האשראי במטבע מקומי מ-A ל-A פלוס. התחזית לשני הדירוגים עודכנה ל"יציבה", ותקרת דירוג האשראי של מדינת ישראל הועלתה מ-A פלוס ל-AA פלוס.
"העלאת הדירוג משקפת את הירידה המהירה ביחס החוב לתוצר, אשר הגיעה בשנת 2007 לרמה הנמוכה ביותר בכל הזמנים - של מעל 80%" כך אומר ריצ'ארד פוקס, ראש תחום הדירוג ריבוני באפריקה והמזה"ת בחברה. "ואנו צופים המשך הפחתה גם בשנה הקרובה, למרות ההאטה העולמית הצפויה".
זמן רב העיב החוב הציבורי הגבוה של מדינת ישראל על דירוג האשראי. אולם, המשמעת הפיסקאלית שהונהגה מאז שנות המיתון ב-2001-2002, בשילוב רפורמות כלכליות, החיו מחדש את שיעור הצמיחה והביאו לארבע שנים רצופות בהן הופחת יחס החוב לתוצר בכ-20%, לרמה הנמוכה ביותר בכל הזמנים של קצת מעל 80% בשנת 2007. לראשונה בשנת 2007, היה הגירעון הממשלתי אפסי. יחס החוב לתוצר עדיין גבוה ביחס למדינות קבוצת הייחוס המדורגות "A". אך למרות שהחוב בישראל גבוה, ישראל כבר אינה תופסת את המקום הראשון בקבוצת הייחוס, אשר כוללת את אסטוניה עם יחס חוב תוצר של 3%, ויוון עם יחס חוב תוצר של 94%.
ב-FITCH אומרים כי הם עדיין מאמינים שיחס החוב לתוצר בישראל צריך להיות נמוך יותר ביחס למדינות קבוצת הייחוס, בעיקר בגלל רגישות לזעזועי ביטחון. יחד עם זאת נותנים בחברה משקל לכמה גורמים ממתנים: כרבע מהחוב הציבורי הוא חוב לא סחיר, אשר הונפק ייעודית לקרנות הפנסיה מאז אמצע שנות ה 90. כתוצאה מרפורמות מוצלחות ההתחייבויות הפנסיוניות הלא ממומנות של מדינת ישראל נמצאות בתחתית הטווח של מדינות ה-OECD, אליהן תצטרף ישראל בקרוב. בנוסף, כמחצית מהחוב החיצוני של ישראל מגובה בערבות ממשלת ארה"ב, וכשליש מהחוב החיצוני מוחזק על-ידי יהדות התפוצה באמצעות איגרות של הבונדס, אשר מגדילים את הביקוש לאיגרות בתקופות של משבר.
חברת הדירג מוסיפה, כי יישום מוצלח של רפורמות מאז 2003 הביא לצמיחת התמ"ג בקצב של 5.25% בכל אחת מארבע השנים האחרונות. בסבירות גבוהה יואט השנה קצב הצמיחה, זאת בתגובה להאטה העולמית. עוצמתה של ההאטה עדיין אינה ברורה, אולם ב FITCH מעריכים שגם אם התוצר יגדל רק ב 3.5%, הנמוכה בתחזיות שפורסמו, צפויה מגמת הצימצום ביחס שבין החוב והתוצר והעמידה ביעד הגירעון, להימשך. מיגבלה על הגידול הריאלי של ההוצאה ממשלתית הייתה כלי בולט לאכיפת המשמעת הפיסקאלית בארבע השנים האחרונות.
בימים אלו מתנהל דיון בנושא שינויים אפשריים ביעדים הפיסקאליים. ב-FITCH מבינים שיש כוונה לשמר את אמינות המדיניות הפיסקאלית הקצרה יחסית, אשר הושגה בארבע השנים האחרונות, ויחד עם זאת לאפשר פשטות ויעילות תפעולית, לצד גידול מתאים בהוצאות הציבוריות הנחוצות. ההוצאה הממשלתית בישראל מתקרבת לרמה הממוצעת בקרב מדינות ה-OECD, זאת למרות הוצאות גבוהות מהממוצע על ביטחון וריבית. ייתכן שחשיבות רבה יותר תינתן להפחתת החוב הציבורי, דבר שהחברה "בהחלט מעודדת".