|
תג RFID לזיהוי מכונית בכביש אגרה
|
|
|
|
|
ההכנסות של החברות העוסקות ב-RFID (זיהוי תדר רדיו) בכל העולם צפויות להגיע ל-1.2 מיליארד דולר בשנת 2008, ב-30.9% יותר מאשר ב-2007. כך צופה חברת המחקר גרטנר. עד 2012 צפויות ההכנסות מ-RFID להגיע ל-3.5 מיליארד דולר.
"העניין והביקוש לטכנולוגיות RFID נמצאים במגמת שינוי, מהתמקדות בתאימות ובעמידה בתקנים להתמקדות בחדשנות וביצירת רווחים". כך אומר צ'אד אשינגר, מנהל מחקר בגרטנר.
"אימוץ טכנולוגיות ה-RFID הונע תחילה, בעיקרו, מהחלטות של משרד ההגנה האמריקני וחברת וולמארט. הציות להנחיות לקמעונאים היה המניע העיקרי שעליו התבסס אימוץ הטכנולוגיה, ולא התחרות העסקית", אומר אשינגר. "הארגונים הראשונים שבחרו לאמץ את הטכנולוגיה התמודדו עם מתחי רווחים מזעריים, ולכן לחצו על ספקיות הטכנולוגיה להנמיך את עלויות החומרה. למרבה המזל, מגמה זו הלכה ודעכה, ואת מקומה של העלות כמניע מרכזי לאימוץ הטכנולוגיה הולכת ותופסת החדשנות".
בגרטנר אומרים שהאימוץ הכפוי של טכנולוגיית ה-RFID יצר קליטה מהירה יותר מזו שאנו רואים בדרך כלל במחזור הטכנולוגיה הרגיל. עקב הקליטה המהירה הזאת, הגיעו עד מהרה עיכובי מכירות. אבל מאז, הופקו לקחים הופקו והוסקו מסקנות, ויישומים ותקנים חדשים עזרו להפיח חיים חדשים בביקוש. חברות החלו להבין שהערך של ה-RFID טמון דווקא בחדשנות התהליך העסקי, ולא בטכנולוגיה.
המגמות המרכזיות המניעות היום את הגידול בשוק כוללות עניין הולך וגדל בפרויקטים של ניהול נכסים, כיוון שחברות רבות נאבקות לנהל נכסים לא מתוחזקים או בלתי שמישים, והעובדה שניהול מלאי בחנות - בניגוד לניהול שרשרת האספקה - מולידה פרויקטים רבים של קמעונאות שאינם עומדים בתקנות.
רוצים פונקציונליות
עם זאת, אשינגר אומר שחלק ניכר משוק ה-RFID עדיין לא הגיע לנקודת המפנה, ובעוד שחברות רבות יודעות שיצטרכו לבחון ולשקול את השימוש בטכנולוגיה, הן סבורות שלא יהיה מעשי לאמץ אותה בשלב הזה. "אמנם ההתעניינות בטכנולוגיות ה-RFID נמצאת במגמת גידול היום, אבל הקונה של היום מפעיל שיקול דעת וידע רבים יותר מבעבר, ונזהר מפני התלהבות יתר ראשונית מטכנולוגיות", הוא אומר. "הקונה של היום יחפש פונקציונליות רבה יותר ותשואה להשקעה".
אימוץ ה-RFID מושפע, בין השאר, גם מהעובדה שמשתמשים אינם יכולים לקנות פתרון RFID מלא, מקצה לקצה, מספקית אחת יחידה. שוק ה-RFID נשאר מגוון ומורכב, עם הרבה חברות סטרט-אפ קטנות, מה שיוצר תחושה של חוסר בגרות של היצע המוצרים. כתוצאה מכך יש נטייה לפעילות שוקקת של מיזוגים ורכישות.
בגרטנר מעריכים שב-2008 נהיה עדים למיזוג מהיר של ספקיות הן בשוק החומרה והן בשוק התוכנה. מגמה זו תגבר עוד יותר כאשר שחקניות גלובליות גדולות יותר יתחילו להיכנס במרץ לתחרות בתחום ה-RFID, וזה, כמובן, מאלץ את הספקיות הקטנות להיאבק על נתח השוק הגדול ביותר שהן יכולות להשיג בטווח הקרוב.
גרטנר מצאה שכל הענפים והתעשיות מתחילים היום להתעניין ב-RFID, ולכן היא צופה שככל שיותר עסקים יחפשו דרכים למקסם את ההשקעות הטכנולוגיות שלהם, הביקוש למומחיות ולפתרונות ספציפיים לתעשיה ילך ויגדל. התעשיות המובילות בהכנסות גלובליות מ-RFID היו יצרניות בודדות (21% מכלל השוק), ממשלות וגופים ממשלתיים ארציים ובינלאומיים (20%), ותחום התחבורה (20%). המסחר הקמעונאי הגיע למקום הרביעי עם 14% מכלל השוק.