חחברת הבנייה והתשתית דניה-סיבוס צופה הפסד של 60 עד 100 מיליון שקל לשנת 2007, לעומת רווח של 41 מיליון שקל ב-2006. כך הודיעה היום (3.3.08) רשמית החברה. הסיבה: ההוצאות בסלילת כביש 431, שהוא אחד הפרויקטים הגדולים של החברה, גדלו בהרבה לעומת האומדן המקורי. דניה-סיבוס היא חברה-בת של אפריקה-ישראל, בשליטת לב לבייב. כתוצאה מההפסד, מפסיד המנכ"ל הפורש של בחרה, עופר קוטלר, מענק בגובה 1.5% מרווחי החברה, שהיה אמור לקבל.
ל-Nfc נודע, כי ההוצאות לסלילת הכביש גדלו ב-300 מיליון שקל לעומת המתוכנן, והגיעו ל-1.8 מיליארד שקל. בעת חתימת החוזה, ביולי 2005, העריכה דניה-סיבוס שההוצאה לסלילת הכביש תהיה 1.5 מיליארד שקל.
נראה, שאחת הסיבות להפסד היא שיבוש לוח הזמנים. העבודה היתה אמורה להסתיים בינואר 2008, כלומר לפני חודשיים. כיום מעריכים שיהיה איחור של שנה, והכביש יפתח בינואר 2009. האיחור מביא לגידול בשכר עבודה, הוצאות מימון והוצאות אחרות.
דניה-סיבוס אומרת כי שיבוש לוח הזמנים הוא באשמת הממשלה: המדינה מסרה לה באיחור אחד מקטעי הכביש, משום שהתגלה שיש בו קברים, ולכן היה צריך לתכנן את הקטע מחדש. בנוסף, המדינה עדיין לא מסרה לדניה-סיבוס קטע אחר. דניה-סיבוס אומרת, כי בדעתה לתבוע פיצויים מהמדינה על ההוצאות שנגרמו לה עקב כך. אם תקבל פיצוי, יקטין הדבר את ההפסד על פרויקט הכביש.
כביש 431, שאורכו 25 קילומטרים, יקשר את נתיבי אילון דרום עם כביש מספר 1 תל אביב-ירושלים. יהיו בו בין היתר 12 מחלפים. דניה-סיבוס מעריכה, שיהיו לה בקשר לכביש הוצאות נוספות (חוץ מהוצאות הסלילה) של 500 מיליון שקל, אך לא פירטה למה הכוונה.
המדינה מממנת חלק מההוצאות: היא נתנה לדניה סיבוס מענק של 400 מיליון שקל, ועוד 118 מיליון שקל לשנה לתקופת הסלילה. המדינה מעבירה את הכספים על-פי קצב התקדמות העבודה.
על-פי החוזה בין הצדדים, תשכיר דניה-סיבוס את הכביש למדינה ל-22.5 שנים מיום פתיחתו, והמדינה תשלם לה 2 אגורות לכל קילומטר נסיעה. בתום התקופה תקבל המדינה את הכביש לבעלותה ללא תמורה.
רווחיותה של דניה-סיבוס לשנת 2007 הועמדה בספק עוד לפני ההודעה האחרונה. החברה הפסידה 3.2 מיליון שקל בינואר-ספטמבר אשתקד, לעומת רווח של 28.6 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2006. בכל שנת 2006, כאמור, הרויחה החברה כ-41 מיליון שקל. החברה פעילה גם בסלילת כביש חוצה ישראל ובפרויקטים לבנייה ברוסיה ובמזרח אירופה.
הכביש מפסיד - אך הסמנכ"ל קיבל מענק
לפני שבעה חודשים החליט דירקטוריון דניה-סיבוס לתת לסגן מנכ"ל החברה לענייני כספים, יצחק חברון, מענק של 500 אלף שקל, על תרומתו לפרויקט הכביש. זאת, למרות שסביר להניח שהדירקטוריון ידע כבר אז שההוצאה בפועל חורגת מהתקציב המקורי. עם זאת נראה, כי חברון קיבל את המענק בעיקר עקב הצלחתו להשיג חוזי מימון טובים לכביש, לפני כשנתיים וחצי.
המנכ"ל הפורש של דניה-סיבוס, עופר קוטלר, היה אמור לקבל מענק בגובה 1.5% מהרווח הנקי של החברה לשנת 2007, בטווח שבין 40 ל-100 מיליון שקל. כלומר, המענק היה אמור לנוע בין 600 ל-900 אלף שקל. ההפסד יביא לכך, שקוטלר לא יקבל את המענק.
קוטלר עובר בימים אלו לתפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי. כתוצאה מכך, יפסיד את זכותו לקבל מדניה-סיבוס אופציות בשווי 4.3 מיליון שקל (על-פי הערכה). לעומת זאת יקבל פיצויי פיטורין כמקובל, שיחושבו על-פי משכורת של 83 אלף שקל לחודש. כן יקבל מהחברה מענק של 500 אלף שקל.