|
לין. התנהלות הדואר מתחילת דרכה כחברה - גובלת בשערוריה
|
|
|
|
|
הוכמן: לין דואג לחברות עמילות המכס החברות באיגוד לשכות המסחר -ולא לצרכן
|
|
|
|
|
איגוד לשכות המסחר וחברת עמילות המכס והתחבורה עמית, עתרו היום (ג', 4.3.08) לבג"צ נגד שר התקשורת, אריאל אטיאס, וחברת דואר ישראל - בבקשה דחופה להוצאת צו ביניים שיימנע מהחברה לכפות על ייבואנים שירותי עמילות מכס ושירותי מימון נילווים בקשר למשלוחי דואר מהיר בינלאומי (EMS). האיגוד דורש כי השירותים יינתנו רק לייבואנים אשר הזמינו שירותים כאלה מחברת הדואר.
הבקשה הדחופה הוגשה על-ידי משרד עו"ד גרוסמן ושות', לדברי האיגוד "לאור התנהגות פסולה וחמורה של חברת הדואר - שלאחרונה החלה כופה מתן שירותי עמילות המכס, גם על אותם הייבואנים הדורשים מפורשות ממנה בכתב ובעל-פה שלא לתת להם את שירותי עמילות המכס. השירותים נכפים על הייבואנים תוך חיובם בעמלות כפויות ומופרזות, הגבוהות פי כמה הן מהעמלות שהיו נהוגות עד עתה, והן מהעמלות המוצעות כיום על-ידי סוכני מכס אחרים".
לדברי נשיא האיגוד, אוריאל לין, ההתנהלות של חברת הדואר גובלת בשערוריה. "כבר בתחילת דרכה כחברה ממשלתית", טוען לין, "היא פועלת על-מנת לפגוע בתחרות החופשית במשק תוך ביצור המונופול שניתן לה כרשות דואר לאומית. התנהלותה פוגעת בראש ובראשונה בעסקים קטנים ובאנשים פרטיים המבקשים לייבא באופן אישי".
המסרבים להשתמש בשירותי הדואר - נענשים
העותרים אמרו בעתירה, כי חברת הדואר מפירה באופן בוטה את הסיכום בין מנכ"ל משרד התקשורת לבין סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר מינואר 2004, בדבר הנהגת שירותים חדשים בחברת הדואר ובכלל זה שירותי עמילות המכס. כמו-כן, לטענתם, היא מתעלמת מהוראת רשות המיסים שלפיה ניתן להתיר משלוח מהמכס באמצעות כל סוכן מכס וכן באמצעות לשכת השירות - או לשחרר את המשלוח עצמאית ישירות ממרכז המיון בתל אביב, ללא כל מיגבלה.
בעתירה נכתב: "חברת הדואר, בעזות מצח של ממש, חיסלה את התחרות לחלוטין. יבואן המוחה על כפיית השירותים ומסרב לשאת בעלויות המופרזות הנכפות עליו, נענש - והטובין שנשלחו אליו מוחזרים לחו"ל. זאת ועוד, חברת הדואר, מפרה את הוראות של אירגון הדואר העולמי המאגד תחתיו כ-200 מדינות כולל ישראל, ואחראי על הפעלת שירות EMS בעולם. לפיהן שירותי EMS הם שירותים מדלת לדלת, והם משולמים מראש על-ידי השולח במלואם למעט תשלום מיסי הייבוא לרשות המכס במדינת הייבוא - לצורך שיחרורם מהמכס".
חברת דואר ישראל מסרה היום כי היא דוחה את המתקפה של איגוד לשכות המסחר, ואת "מסע הדיס-אינפורמציה של אוריאל לין". "כחלק משינוי מעמדה של חברת דואר ישראל", טוענת הנהלתה, "היא נדרשה לפעול לפי תהליכים הדומים לאלו הנהוגים בין רשות המיסים לחברות הבלדרות הבינלאומיות. במסגרת זו השקיעה החברה כסף רב בבניית מערך תיפעולי ומיחשובי מודרני, ושונה מערך שיחרור הטובין על-ידי החברה, שייעשה בתהליך מתקדם ומהיר. לרשות הקהל הועמד צוות שירות לקוחות ומוקד מקצועי לשיחרור משלוחים מהמכס ובכלל כך, תשלום מראש של המיסים בעבור הלקוח ומסירה של דבר הדואר אל סף דלתו של הנמען".
מנכ"ל דואר ישראל, אבי הוכמן, הוסיף כי "המתקפה המתמשכת של איגוד לשכות המסחר נגד החברה נובעת מהחשש לכניסת מתחרה חדש לשוק, ומהרצון להגן בכל מחיר על גורמים אינטרסנטיים החברים באיגוד - גם במחיר של פגיעה בלקוחות, וזאת בניגוד לעיקרי הפעילות של שוק חופשי. האיגוד ניסה בעבר, בדרכים אחרות, למנוע תחרות בתחום, אך בית המשפט דחה ניסיון זה. במתקפתו כל האמצעים כשרים, והאיגוד אינו בוחל בפעולות העומדות לכאורה בניגוד לחוק ההגבלים העיסקיים, אשר גורמות לחברת דואר ישראל נזק כלכלי רב ומתמשך".