כביש חוצה ישראל גרר בעקבותיו מתחים רבים בציבור, על מיקום הכביש ואופיו. הויכוחים עירבו ירוקים, בעלי קרקעות שאדמותיהם הופקעו, ובאזור קטע 18 המדובר, העובר מתחת לגבעת עדה, אף התערבות של הרבנות הדתית עקב המצאות קברים עתיקים בשטח הכביש המתוכנן. בשעה טובה, נפתרו כל המחלוקות והעבודה על הכביש נמשכת. ביום שלישי השבוע, הושלמה פריצת מנהרת ניל"י בטקס חגיגי אליו הוזמנו כל הקבלנים המבצעים, בעלי המניות של החברות השותפות לפרויקט, ראשי המועצות המקומיות מנשה, אלונה, מגידו ובנימינה-גבעת עדה וכבוד שר התחבורה.
פריצת מנהרת ניל"י
מנהרת ניל"י חוצה את גבעות מנשה דרומית לגבעת ניל"י ומכאן מקור שמה. מטרתה ליצור רצף בכביש ללא פגיעה בטבע הסובב אותו, לכן הוחלט על חלופת המנהור, חלופה יותר יקרה אך יותר מוערכת בקרב הירוקים ושומרי הסביבה. למעשה, מנהרת ניל"י כבר נחצבה לכל אורכה במסלול אחד מתוך השניים המתוכננים, החפירה החלה בכיוון דרום ונמשכה צפונה. לפני תחילת הטקס בוצעה בהצלחה השבירה הסופית של קיר הגבעה החיצוני, וכך הושלמה חציבת המנהרה הראשונה. הקידוח התבצע בדיוק רב ובהתאם לכל המדידות, הישג גדול בו מתגאים הקבלנים. בהמשך לנאומים צפו הנוכחים בסרט וידאו עם סאונד מרגש המציג את פריצת המנהרה, שהתרחשה כביכול דקות לפני תחילת הטקס.
את הנאומים פתח מנכ"ל דרך ארץ, מר אהוד סביון, שרואה בפרויקט את בנייתה של ארץ ישראל, והציג את פריצת המנהרה כסמל לפריצת הדרך כולה. סביון מפנה את תשומת הלב לכך שתנופת בינוי החלה בכל האזור, ומתייחס בצחוק לאותו "עיכוב קטן בלוחות הזמנים". "למרות האספלט והבטון, מקומו של הטבע לא נפקד. אנו בונים כרגע בחבל ארץ יפהפה, ואנו מתחייבים ומקיימים למזער נזקים. מנהרת ניל"י תשתלב בנוף הסביבתי, כפי שתוכננה ויועדה לעשות."
מנכ"ל כביש חוצה ישראל, מר יהודה כהן, מגדיר עצמו איש כבישים ומתאר את פריצת הדרך. כהן מדבר מתוך ניסיון רב ומתוך דעות והשקפת עולם מוצקות. "דרך ארץ פועלת לפי לוחות הזמנים, ואף מקדימה אותם תוך שמירה על איכות הביצוע. נתקלנו בבעיות מול הירוקים, עתירות, עצירות, הפקעות והפגנות, וכאן בקטע 18 בעניין הקברים נתקלנו בגוף מיליטנטי שעיכב אותנו בשנה וחצי עד שנתיים." כהן תיאר את הכביש כאיכותי, ½ 2 ק"מ של גשרים מתוך 16 ק"מ אורכו של קטע 18 כולו. כהן מתייחס גם למעבר האקולוגי שחויבה החברה להקים, "המעבר האקולוגי הינו פטנט ישראלי שבא לאפשר לכל החיות - הג’ירפות והפילים באזור, לעבור את הכביש בבטחה." בסיום דבריו מצר כהן על כך שכל האזור מלא בנקודות השלכת פסולת פיראטית, ומפנה לכך בעיקר את תשומת לב ראשי המועצות הנוכחים, "טוסקנה, טוסקנה, צריך לשמור עליה."
שר התחבורה, מר שאול מופז, סיכם ואמר כי הציג את הארכת כביש 6 מעיר הבה"דים שתיבנה בדרום ועד שלומי בצפון, כיעד ממשלתי לשנה הקרובה. מופז אמר "אני רואה בכביש "מחבר ישראל" וכך קורא לו, מפני שבא לחבר את ישראל על כל חלקיה. זהו פרויקט חברתי לפני תחבורתי, פרויקט חשוב שמחבר את הצפון והדרום למרכז שנעשה בסטנדרטים בינלאומיים תוך שמירה על איכות הסביבה." מופז המשיך ותיאר את הפרויקט על חשיבותו ועל כך שהוא מוביל מבחינת בטיחות תחבורתית.
הנואמים הסכימו בדבריהם על הקדמת לוחות הזמנים, והתחזית היא שעד הקיץ הבא הכביש יהיה פתוח לתנועת אלפי נהגים.
מעבר לבעלי חיים מעל דרך מס’ 70 מזרחית לבת שלמה
המועצה הארצית לתכנון ולבניה, החליטה בישיבתה להעביר להשגות הציבור ולהערות הועדות המחוזיות תוכנית למעבר רצף באורך של 50 מ’ מעל דרך מס’ 70 (תמ"א/ 31/ א/ 1/ 1). המעבר ישמש בעלי חיים, ישמור על רצף אקולוגי ויחבר בין בתי הגידול באזור הר חורשן ורמות מנשה לבין פארק הכרמל. המועצה הסמיכה את הצוות המלווה לתוכנית לבחון אפשרות שילוב של שביל אופנים ושביל הולכי רגל, בשלב התכנון המפורט לביצוע של המעבר. מיקומו של המעבר, מזרחית לישוב בת שלמה, אותר על-ידי חברת כביש חוצה ישראל בשיתוף רשות הטבע והגנים, כך שיהיה מרוחק ממוקדי תאורה במרחב נחל תות. מעבר הרצף כולל שתי חלופות לביצוע: גשר עם חיפוי אדמה, צמחיה ונטיעת עצים או מנהרה בעלת שתי קשתות המכוסה בצמחיה ובעצים. המועצה הארצית החליטה להעביר את התוכנית להערות הועדות המחוזיות והשגות הציבור.