|
העלייה באמון הצרכן בארץ - בשונה ממגמת הירידה בארה"ב ובריטניה
|
|
|
|
|
מורגשת מגמת המעבר מנסיעה ברכב הפרטי לתחבורה הציבורית
|
|
|
|
|
מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS עלה בחודש מאי ב-4.4 נקודות. העלייה נרשמה לאחר ירידה מצטברת של 10.2 נקודות בחודשיים הקודמים. בתשובות לשאלות בסקר הצרכנים הנוגעות למצב הכלכלי ולמצב התעסוקה בארץ בהווה ובעתיד נרשם שיפור מסוים בתפישת המצב.
אולם - זאת בעקבות המעבר של עורכי הסקר מתשובות המצביעות על מצב שלילי לתשובות בכיוון ללא שינוי. עם זאת, נרשמה הרעה בנטייה של הציבור לבצע רכישות גדולות כגון דירה, רכב ומוצרי חשמל גדולים, אשר ככל הנראה מעידה על אי וודאות ניכרת לגבי הפעילות הכלכלית בעתיד.
התוצאות מעידות על כך שעליית מחירי הדלק החלה להשפיע על הרגלי הנסיעה של בעלי הרכב בישראל, לפי התשובות לשאלה ספציפית שנשאלה. במחלקה הכלכלית של בנק הפועלים סבורים שהרמה הגבוהה יחסית של אמון הצרכנים היא עקבית, אם כי תוך כדי תנודתיות מסוימת. היא מתאימה לביצועים הטובים של המשק הישראלי, כולל המגמות החיוביות בשוק העבודה וההתאוששות שנרשמה בשוק ההון בחודשיים האחרונים. עם זאת, יחסית לרמות השיא של המדד בספטמבר אשתקד, נראה כי החשש מהאטה בפעילות המשק חילחל גם חילחל אל תודעת הציבור.
ואכן, בשאלה לגבי ההכנסה האישית בעוד שישה חודשים ובשאלה לגבי רכישות גדולות, שאינה משתקללת במדד, נרשמה החודש הרעה. גם החודש נמשכה הירידה במדדי אמון הצרכנים במרבית המדינות המפותחות ובעיקר בארה"ב ובבריטניה, ובאופן יחסי לעולם ניתן לומר כי אמון הצרכן הישראלי נותר גבוה. עליית מחירי הדלק החלה להשפיע על הרגלי הנסיעה של בעלי הרכב בישראל. אומנם רוב הנסקרים ציינו שהיא לא השפיעה על הנסיעה שלהם, אך שיעור לא מבוטל של כ-30% מהם הקטין את הנסיעה - וחלקו אף עבר לנסוע יותר בתחבורה הציבורית.
מדד אמון הצרכנים הזה מחושב על סמך מדגם של 1,000 נשאלים במדגם ארצי מייצג של מרבית האוכלוסיה. הוא נערך בישראל החל מ-2002, במקביל לסקרים דומים ב-18 מדינות. מחקרים מצביעים על כך שמדדי אמון הצרכנים מהווים אינדיקטור מוביל להתפתחות הצריכה הפרטית בהווה ובעתיד.