|
נחל יתלה, הרי ירושלים [צילום: עמית בלבן]
|
|
|
|
|
מחר (יום ג', 1.7.08), עתידה המועצה הארצית לדון בשתי תוכניות משלימות לתוכנית מסילת הרכבת ת"א-ירושלים, הידועה כתוכנית A1. תוכניות אלו נועדו לאפשר פתרונות בנוגע להטמנת עודפי עפר מכריית מנהרות הרכבת, ולדרכי הגישה ואתרי ההתארגנות לעבודות, הנחוצים לביצוע.
בתוכניות אלה נכללת גם דרך הגישה לנחל יתלה, המיועדת לביצוע עבודות הגישור והכרייה בנחל יתלה, ולהיוותר בשטח גם בעתיד כדרך קבועה לשעת חירום.
דרך הגישה המבוקשת לנחל יתלה, הגשר החוצה אותו, פתחי המנהרות והעבודות הנדרשות לביצועם, עתידים להמיט הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו, ולשים לאל את מטרות שמירת הטבע באזור, ביערות קק"ל ובגן לאומי הרי יהודה הסמוך.
בשנת 2005, במאמץ לצמצם את הפגיעה בנחל יתלה, הגישה רשות הטבע והגנים, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, קק"ל והחברה להגנת הטבע, הצעה לשינוי התוכנית שכללה ביטול הגשרים, הנמכת המסילה והעברתה במנהרה רצופה בת כ-17 ק"מ בחלקה שבין פארק קנדה לעמק הארזים במבואות ירושלים.
הצעה זו שהוכחה - בניגוד לטענות הראשוניות של רכבת ישראל - כישימה מבחינה הנדסית ותחבורתית, נדחתה בגוף המאשר המלווה את הפרויקט מטעם המועצה הארצית, על-רקע טענות הרכבת לעלות חריגה של השינוי ולהתמשכות בלתי סבירה של הזמן הנדרש ליישומו.
דוח חדש שהוכן בחודשים האחרונים עבור רשות הטבע והגנים, על-ידי פרופסור אלפרד האק, מומחה בינלאומי ובעל שם למנהור ובטיחות במנהרות, שעמד עד לא מכבר בראש STUVA - ארגון ציבורי גרמני חשוב ובעל מוניטין, המתמחה במחקר ובתכנון מנהרות לרכבות וכבישים, חולק על טענות רכבת ישראל שגרמו לדחיית הצעת המנהרה האחידה בזמנו.
בדוח קובע פרופ' האק כי החלופה הסביבתית ישימה ובטוחה. במקום תוכנית רכבת ישראל, פרופסור האק מציע כעת איחודן של שתי מנהרות מתוך השלוש למנהרה בת כ-13 ק"מ שתעבור מתחת לנחל יתלה. הפרופ' טוען שיש לשקול מחדש את הנמכת המסילה והעברתה מתחת לנחל יתלה, תוך ביטול הגשר ויתר עבודות העפר במקום הרגיש, כדי למנוע כל פגיעה בערכי הטבע והנוף במקום.
על-פי הדוח, חלופה זו יכולה להתבצע בלוח זמנים קצר יותר מהנדרש להקמת דרך הגישה, הגשר והמנהרות הנפרדות שעל-פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים בינלאומיים, ובניגוד לטענות של רכבת ישראל עד כה. יישומה של חלופה זו יבטל כאמור כל צורך לעבודות באזור הרגיש ויציל את נופו הייחודי של נחל יתלה וערכי הטבע הנדירים שבו.
חוות הדעת של פרופסור האק הוגשה לרכבת ישראל, למשרד התחבורה ולגוף המאשר. בסיור משותף למקום של מנכ"לי משרדי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה, יחד עם יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל הרכבת, מנכ"ל רשות הטבע והגנים ומנהל מנהל התכנון, סוכם כי חלופה זו תיבדק באופן מעמיק, שקוף ועצמאי ובמידה ותוכח ישימותה בפרמטרים השונים היא תיושם במקום התוכנית המקורית. לצערנו, תגובת הרכבת לדוח האק רחוקה מלענות על הגדרות הבדיקה שלעיל.
לאור האפשרות המסתמנת למניעת כל פגיעה בנחל יתלה ובגן הלאומי, מועצת גנים ושמורות נמנעה מלאשר בחודש שעבר את התוכנית לדרך קבועה לנחל יתלה, שעוברת בגן לאומי מוכרז, ולשוב לדון בה לאחר קבלת תוצאות בדיקת החלופות. בהעדר אישורה הנדרש של מועצת גנים ושמורות לפעולות בתחום גן לאומי מוכרז הרי יהודה, לא ניתן לאשר את התוכניות גם במועצה הארצית.
החברה להגנת הטבע פנתה היום לחברי המועצה הארצית, בבקשה לגלות אחריות סביבתית, ולדרוש קידום מהיר של בדיקה מקצועית עצמאית ובלתי תלויה של החלופה הסביבתית לתוכנית הרכבת, כדי למנוע במידת האפשר נזק סביבתי חמור ללא צורך אמיתי בו, ולקדם את התוכניות רק לאחר שייערך דיון מקיף בחלופות. לעמדה זו שותפים גם קק"ל, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.
לדברי רכז שמירת טבע של החברה להגנת הטבע, אברהם שקד, ישנה חשיבות גדולה בקידום מזורז של קו הרכבת המהירה לירושלים, אשר מהווה חלופה סביבתית לרכב הפרטי, ולצורך בסלילת כבישים נוספים. אולם ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעה של נזקים מיותרים לסביבה. ביצוע החלופה הסביבתית המוצעת, אם ייבדק ברצינות ובמהירות, יוכל להציל את אחד מהאיזורים החשובים בארץ, ללא עיכוב של הפרויקט.
נחל יתלה הוא אחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר בהרי יהודה ובארץ כולה. הוא נמצא ב"ארץ הכפירה", מצפון לכביש ירושלים-ת"א, בין שער הגיא למעלה החמישה, בחלקו של מרחב הרי יהודה שהשתמר במצבו הטבעי, כמעט ללא פיתוח. האזור מוגדר בתוכניות כמרקם שמור משולב, ובעל רגישות נופית-סביבתית גבוהה בתמ"א 35, ומיועד להיות שמורת טבע.