|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שלוש שנים אחרי ההינתקות

המפונים עדיין יושבים על המזוודות

מחקר בקרב המפונים שמוגש לכנסת: מספר המובטלים המפונים גבוה פי 3 מהממוצע, 55% נזקקו לטיפול נפשי, וכ-81% עדיין במגורים זמניים המדינה: 72% מכלל המפונים מימשו פתרון לבניית ביתם החדש
23/07/2008  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות
קריעה על היישוב שירת הים בגוש קטיף [צילום ארכיון: דובר צה"ל]

נתונים עיקריים במחקר
81% חיים במגורים זמניים
מספר המובטלים פי 3 מהממוצע הארצי
70% מתארים את מצבם הכלכלי כגרוע יותר
69% לא מאמינים שכספי הפיצויים יספיקו לבית קבע
אצל 42% חל שינוי ביחס לצורך בגיוס לצה"ל
• אצל 55% חלה הרעה במצבם הבריאותי
אצל 29% חלו שינויים לרעה בתא המשפחתי
45% מרגישים פסימיים

מחקר מיוחד שערך מכון מאגר מוחות בקרב מפוני הגוש, ויוצג היום (ד', 23.7.08) בכנסת, מגלה עדות קשה על מצבם של עקורי גוש קטיף במלאת שלוש שנים ליישום תוכנית ההינתקות.

לא הגיעו למגורי הקבע

במחקר נשאל מדגם מייצג של 302 נשאלים. כשליש מהם (31%) חיים באתר ניצן, 14% באתר עין צורים, 12% באתר יד בנימין, 9% באחד מיישובי חבל לכיש ו-34% מתגוררים ביישוב אחר. רוב מוחלט מהמשיבים (81%) מתייחס למקום המגורים הנוכחי בתור מקום מגורים זמני. מהם, כמחצית (51%) לא יודעת מתי תעזוב את המקום וכשליש (36%) מעריך שיעזוב את המקום בתוך 3-1 שנים. רק 16% בלבד מתייחסים למקום המגורים הנוכחי שלהם כמקום מגורים קבוע.

כשני שלישים (67%) מרוצים בינונית ומטה ממקום המגורים הנוכחי. מהם, כשליש (35%) אינם מרוצים בגלל תחושת הארעיות, 16% אינם מרוצים בגלל המצב הפיזי הירוד של המגורים, 15% אינם מרוצים בגלל היעדר פרטיות ו-8% אינם מרוצים בגל היעדר עבודה במקום.

40% אינם מרוצים או אינם מרוצים מאוד ממקום המגורים הנוכחי. כרבע מרוצים במידה בינונית (ככה-ככה) וכשליש (30%) מרוצים או מרוצים מאוד מהמקום. שביעות הרצון הממוצעת היא 2.74 (השקול לציון של 55 מ-100) ומשקפת שביעות רצון בינונית-נמוכה.
מחקר דעת קהל בקרב מפוני גוש קטיף 2008

מינהלת סלע: יש פתרון לכל מתיישב

נתונים אלו אינם עולים בקנה אחד עם נתונים שהציגה אתמול מינהלת סלע. בתדרוך לעיתונאים בו נכחו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ד"ר חיים פיאלקוב, ראש מינהלת סל"ע, צביה שמעון, מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, והמשנה למנכ"ל במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, יוסי ישי. בתדרוך נאסר על העיתונאים להקליט או לצלם.

מנתונים הנמצאים בידי מנהלת סל"ע עולה כי הסכום הכולל שהושקע עד כה בתהליך ההינתקות ובשיקום המפונים עומד על כ-8 מיליארד שקלים. הסכום כולל את עלויות משרד הביטחון, כספי הפיצויים, השקעה בתשתיות וסיוע חברתי.

נמסר כי הממשלה מאפשרת לבצע העתקה קהילתית באמצעות הקמת יישוב חדש או הצטרפות ליישוב קיים. על-פי מודל העתקה שנקבע בחוק, קבוצה המונה לפחות 20 משפחות זכאיות, יכולה לבקש לקחת חלק בהסכם ההעתקה המזכה אותה בזכות לישוב חדש או שכונה נפרדת כחלק מהרחבה של יישוב קיים.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אמר כי יש פתרון לכל מתיישב. "מנתונים הנמצאים בידינו עולה כי 72% ממשפחות המפונים מחבל עזה וצפון השומרון כבר מימשו את הפיתרון שניתן להם במסגרת ההעתקה הקהילתית", דברי דינור. לטענת המינהלת, חלק מהמפונים שקיבלו מגרשים מוכנים לבנייה מהמדינה, אף החלו בבניית בית הקבע שלהם. במינהלת מעריכים כי עוד כמה מאות "בני מקום" (בנים ממשיכים) יוכלו לרכוש מגרשים בסמוך להוריהם ללא מכרז ובפריסה לתשלומים.

העלות הממוצעת שהושקעה בכל משפחה בפיצויים, ביישובים הזמנים וישובי הקבע עומדת על כ-3 מיליון שקלים. מינהלת סל"ע אומרת שהיא פועלת למימוש הסכם ההבנות עם חברי הכנסת על תוספת פיצוי ומענקים מיוחדים בעלות כוללת של 640 מיליון שקלים. ראש המינהלת אמרה כי המפונים קיבלו את מרבית הפיצויים המגיעים להם ואת הכלים והתשתיות לבנות את בתיהם מחדש. שמעון האשימה "קבוצה קטנה", כלשונה, של עשרות בודדות של משפחות, המעכבת את תהליך השיקום "מסיבות שאינן ברורות לנו". היא קראה לאותן משפחות להגיע למינהלת, לחתום על ההסכמים ולצאת לדרך חדשה, כהגדרתה.

באשר לחקלאי גוש קטיף אומרים במינהלת כי כ-80 מתוך 160 בעלי נחלות שהיו פעילים כחקלאים בגוש קטיף הקימו משק חקלאי על אדמה ששכרו באופן פרטי או קיבלו קרקע חלופית מהמדינה. כ-100 חקלאים עתידים לקבל קרקע בשנה הקרובה.

מנתונים הנמצאים בידי מנהלת סל"ע עולה כי עד כה קיבל חקלאי ממוצע מגוש קטיף פיצוי בגובה של כ-5 מיליון שקלים לנחלה, באופן ישיר ועקיף, סכום שיאפשר להקים חממות חדשות בהיקף גדול מזה שהיה לאותו חקלאי בגוש קטיף.

מיישבים אזורי עדיפות לאומית

"במטרה להיענות לבקשות המתיישבים, הממשלה מקדמת על-פי בחירת המתיישבים, כ-24 נקודות התיישבות, מאבני איתן שברמת הגולן ועד לישובי החלוציות אשר בנגב המערבי", נאמר בתדרוך. "כמו כן, למעלה מ-80% ממפוני גוש קטיף יבנו את בתי הקבע שלהם בדרום הארץ. ממושב אמציה שבחבל לכיש ועד לישובי החלוציות שבדרום הנגב המערבי, הוקמו על-ידי מנהלת הסיוע 7 ישובים חדשים ו-5 הרחבות ליישובים קיימים. כיום נמצאות באזור הדרום 755 משפחות ממפוני גוש קטיף ועוד כמה מאות 'בני מקום' עתידים לקנות שם קרקע. לצד הסיוע בבניית תשתיות, מינהלת סל"ע משקיעה משאבים רבים בסיוע חברתי ואישי למפונים. הסיוע ניתן למשפחות, ליחידים, לבני נוער ולחיילים. ממשלת ישראל קיבלה עד היום 16 החלטות בנושא הסיוע החברתי והחינוכי בסכום כולל של 100 מיליון שקלים".

אחוזי אבטלה גבוהים

מספר המובטלים בקרב המפונים גבוה פי שלושה מהממוצע הארצי - 17% מובטלים לעומת 6.3% בקרב שאר האוכלוסיה.

כמחצית מהמשיבים (51%) היו מועסקים כשכירים בסקטור הציבורי והפרטי. ל-14% מהמשיבים היה עסק פרטי ו-12% מהמשיבים עסקו בחקלאות.

17% מהמשיבים מדווחים כי הם מובטלים כיום. מהם, 56% עוסקים כיום באופן פעיל בחיפוש עבודה ו-30% לא עוסקים באופן פעיל בחיפוש עבודה. 44% פסימיים לגבי יכולתם למצוא עבודה בחודשים הקרובים ו-38% אופטימיים ביחס לכך.

כשליש מאלו שעסקו בחקלאות בעבר (31%) מובטלים כיום. כעשירית מקרב בעלי העסקים הפרטיים בעבר (11%) מובטלים כיום. כחמישית מקרב השכירים בסקטור הציבורי בעבר (18%) ומקרב הסקטור הפרטי בעבר (17%) מובטלים כיום.

רוב מוחלט מעקרות הבית והגמלאים בעבר (75%) ממשיך לעסוק באותו עיסוק. רוב גדול מהשכירים בסקטור הפרטי (66%) ממשיך לעסוק באותו עיסוק. רוב גדול מהשכירים בסקטור הציבורי (51%) ממשיך לעסוק באותו עיסוק. רוב מקרב בעלי העסקים הפרטיים בעבר (44%) ממשיך להחזיק בעסק פרטי גם כיום.

קצת פחות ממחצית מהמשיבים (41%) מדווחים כי בן הזוג מועסק כיום כשכיר בסקטור הציבורי והפרטי. ל-4% יש כיום עסק פרטי ו-5% עוסקים כיום בחקלאות. כחמישית מהמשיבים (21%) מדווחים כי בן הזוג מובטל כיום.

רוב המשיבים (50%) מרוצה או מרוצה מאוד מהעיסוק הנוכחי. 11% מרוצים במידה בינונית מהעיסוק, וכרבע (24%) אינו מרוצה או אינו מרוצה כלל מהעיסוק הנוכחי. שביעות הרצון הממוצעת מהעיסוק הנוכחי היא 3.34 (שקול לציון של 67 מ-100) משקפת שביעות רצון בינונית מהעיסוק.

אכזבה מהרשויות

96% ממפוני גוש קטיף מרגישים פגועים ומאוכזבים מיחסם של הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות כלפי מפוני גוש קטיף. 90% מהמפונים מרגישים שאין עם מי לדבר ושצריך להמשיך ולהיאבק בכל הכוח על הזכויות ועל מימוש ההבטחות למפונים.

98% מהעקורים מעניקים ציון נכשל או נכשל מאוד לממשלת ישראל על הטיפול בהם. 83% מעניקים ציון דומה למינהלת סל"ע על הטיפול בהם. 80% מעניקים ציון דומה לחברי הכנסת על הטיפול בהם. 73% מעניקים ציון דומה לפוליטיקאים ולמפלגות מהימין על הטיפול במפוני גוש קטיף.

היחס לצה"ל התערער

42% מהמשיבים טוענים כי הפינוי מגוש קטיף יצר שינוי בעמדותיהם של בני הנוער במשפחתם ביחס לגיוס לצה"ל. מהם, הרוב הגדול (65%) טוען שהשינוי שנוצר הוא לא להתגייס לצה"ל, 11% טוענים שהשינוי שנוצר הוא לא להתגייס ליחידות קרביות ו-7% טוענים כי השינוי שנוצר הוא לדחות את הגיוס לצה"ל.

הפסימיות שולטת

המשיבים חלוקים בעמדותיהם כלפי המשפט לגבי תחושת הפסימיות לגבי העתיד: כמחצית מהמשיבים (45%) מסכימים למשפט "אני מרגיש/ה פסימי לגבי העתיד שלי ושל משפחתי", וכמחצית מהמשיבים (45%) אינם מסכימים למשפט זה.

מצב הבריאות מחריף

למעלה ממחצית מהמשיבים (55%) סבורים כי חל שינוי לרעה במצבם הבריאותי מאז הפינוי מגוש קטיף. 42% סבורים שלא חל שינוי משמעותי במצבם הבריאותי ורק 1% סבור שחל שינוי לטובה במצבו הבריאותי. מדד הפער שלילי וגבוה (54%-), ומשקף כי מפוני גוש קטיף נוטים לתפוש את מצבם הבריאותי כגרוע יותר בהשוואה לעבר.

מקרב המשיבים הסבורים שבמצבם הבריאותי חל שינוי לרעה. הרוב המוחלט (85%) מעריך כי השינוי לרעה במצב הבריאותי קשור לפינוי, כשליש מדווח על דיכאון, חרדה ופחד (37%) כשליש מדווח על מחלות פיסיות שונות (32%) ו-13% מדווחים על נדודי שינה.

מצב כלכלי גרוע

רוב גדול מהמשיבים (74%) מתאר את מצבו הכלכלי כבינוני, גרוע או גרוע מאוד. רבע מהמשיבים (25%) מתאר את מצבו הכלכלי כמצב טוב או טוב מאוד. הציון הממוצע לתיאור המצב הכלכלי הוא 2.70 (שקול לציון של 54 מ-100) ומשקף מצב כלכלי בינוני.

רוב מוחלט מהמשיבים (79%) מצהיר כי אינו מקבל כיום עזרה או תמיכה כלכלית כלשהי מקרובי משפחה או מחברים. 15% מצהירים כי הם מקבלים מהם תמיכה.

כמחצית מהמשיבים (51%) משתמשת בכספי הפיצויים לבניית בית בהווה או בעתיד, וכשליש מהמשיבים (32%) משתמש בכספי הפיצויים לפרנסת המשפחה או להשקעה במקור פרנסה.

רוב גדול מהמשיבים (69%) מעריך כי כספי הפיצויים שנותרו כיום ברשותו, לא יספיקו לבנות את בית הקבע שלו. 17% מהמשיבים מעריכים כי כספי הפיצויים יספיקו, פחות או יותר או באופן מלא, לבניית בית הקבע.

מרבית המשיבים (70%) מתארים כיום את המצב הכלכלי של המשפחה כגרוע יותר בהשוואה למצב הכלכלי לפני הפינוי מגוש קטיף. 24% סבורים שלא חל שינוי משמעותי במצבם הכלכלי ורק 3% סבורים שחל שינוי לטובה במצב הכלכלי של המשפחה. מדד הפער שלילי וגבוה (67%-), ומשקף כי מפוני גוש קטיף נוטים לתפוש את המצב הכלכלי של משפחתם כגרוע יותר בהשוואה לעבר.

פגיעות בנפש ובתא המשפחתי

רוב המשיבים (55%) נזקק לטיפול נפשי או פסיכולוגי מאז הפינוי מגוש קטיף. 39% לא נזקקו לטיפול זה.

בקרב רוב המשיבים (64%) לא חלו שינויים משמעותיים ביחסים בין בני המשפחה הקרובה שלהם, מאז הפינוי מגוש קטיף. אולם בקרב יותר מרבע מהמשיבים (29%) חלו שינויים לרעה ביחסים בין בני המשפחה הקרובה שלהם, מאז הפינוי מגוש קטיף. השינויים לרעה באים לידי ביטוי באווירה עכורה (40%) בהתרחקות ובמיעוט מפגשים (22%) ובשלבים שונים של הליכי גירושים (19%).

תאריך:  23/07/2008   |   עודכן:  23/07/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המפונים עדיין יושבים על המזוודות
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שנה מהבתים שלהם.
23/07/08 08:58
2
איתי
23/07/08 09:07
3
נה
23/07/08 09:24
4
s
23/07/08 09:59
5
המגורש
23/07/08 10:07
6
רק מרד יעזור פה.
23/07/08 10:39
7
מדי שבוע לפחות!
23/07/08 11:35
8
מד' ליונה עיוורת
23/07/08 11:48
9
והושפלו עד עפר
23/07/08 13:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל ארצי מונתה (23.7.08) למנכ"ל נציגות אס סי ג'ונסון בישראל. במסגרת תפקידה, תהיה ארצי אחראית על יישום אסטרטגיות השיווק והמדיניות העסקית של התאגיד הבינלאומי בישראל. במרכז היעדים: הגדלת נתח השוק של מותגי הקבוצה ובכלל זה המותגים הבינלאומיים המובילים בתחום הניקוי והטיפוח הביתי כמו טואלט דאק, גלייד, רייד, פלדג' ומותג ג'ל הגילוח - אדג'.
23/07/2008  |  שמרית טסה  |   חדשות
לאחר ששמונה מבוקשים פלשתינים בלעו שמפו בשעות הבוקר, נכנעה הלילה ישראל לדרישה הפלשתינית והסכימה להסיר את שמם מרשימת המבוקשים.
23/07/2008  |  עומר כרמון  |   חדשות
אליעזר פישמן יבנה, עם חברה תאילנדית, גורד שחקים בן 70 קומות בבנגקוק, בירת תאילנד. שלש חברותיו של פישמן (מבני תעשיה, כלכלית ירושלים, דרבן), חתמו השבוע על חוזה שלפיו הן קונות 50% ממגרש בן 12.3 דונם בעיר, ב-100 מיליון שקל. 50% הנותרים נמצאים בבעלות יזם מקומי.
23/07/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אנשי עסקים משלמים 2,000 עד 2,500 דולר לחודש בעד דוכן של 12-10 מ"ר בקניונים - אומרים מנכ"ל קניון גבעתים עזרא צוק ומנהלים אחרים של קניונים. דמי שכירות אלו הם הגבוהים ביותר בענף המרכזים המסחריים בישראל.
23/07/2008  |  אלעזר לוין   |   חדשות
סוכני הביטוח של מנורה יקבלו מעתה עמלה על הפרמיה ברוטו, ולא על הפרמיה נטו - הודיע היום (22.7.08) מנכ"ל החברה, אהרון קלמן, בכנס סוכנים של החברה בת"א.השינוי יגדיל את הכנסות הסוכנים, כי הם יקבלו מעתה עמלה גם על מרכיב ההוצאות ודמי הגביה של הפרמיה. מנורה היא הראשונה מבין 5 חברות הביטוח הגדולות המטיבה עם הסוכנים בצורה זו.
23/07/2008  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   תוכנית ההינתקות  /  מי ומי  
ברק אישר הקמת ישיבה חקלאית בהר חברון  /  עידן יוסף
הרב ישראל אריאל הורשע בהעלבת האלוף שטרן  /  משה ריינפלד
כשרבין ביקר בגוש קטיף  /  עידן יוסף
כותרת מחליאה בידיעות אחרונות  /  גורי גרוסמן
מסורב גיוס  /  יוסי דגן
להתנצל בפני הכתומים  /  גורי גרוסמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il