סעודיה הודיעה לחברת ניסאן העולמית כי בכוונתה לגייס את העולם הערבי כולו לחרם על מכוניות החברה במידה ולא תתנצל על הפרסומת המשודרת בטלוויזיה הישראלית, הידועה כ"ינעל אבו טידה!".
"בנסיכויות לא יאהבו אותך"
בפרסומת נראים מספר שייח'ים ערביים הזועמים על רכב חדש חסכוני בדלק של ניסאן. הם מזנקים עליו ומנסים לשוברו תוך כדי שהם צועקים: "ייחרב ביתך! הלוואי שהנצים ינקרו אותך יומם וליל! הלוואי שהשמש תמיס אותך". בסוף הפרסומת אומר קריין: "כשאתה רוצה לחסוך בדלק, ברור שבנסיכויות הנפט לא יאהבו אותך".
בסעודיה טוענים כי הפרסומת הישראלית היא גזענית ומציגה את הערבים כפרימיטיבים.
"לא נאות לאשר פרסומת כזו"
הראשונים שמחו על הפרסומת היו חברי הכנסת הערביים. הם פנו לרשות השנייה ולנציב תלונות הציבור גיורא רוזן, ומחו בפניו על הפרסומת "הסטיגמטית, הסטריאוטיפית, אשר מציגה את הערבים בצורה מכוערת וטומנת בחובה ביטויים גזעניים".
רוזן הסכים לטענותיהם וכתב: "הרבה נכתב על הדימוי של הערבי ודרך ייצוגו בטלוויזיה. ובמובן זה אין המקרה הזה שונה מסטריאוטיפים אחרים שמוכרים לנו מפרסומות אחרות, למשל סטריאוטיפים של מזרחיים ובעיקר יוצאי צפון אפריקה".
"השרשת סטריאוטיפים הוא עניין תרבותי מורכב, אבל אין להשלים עם התבטאויות לא תקינות, במיוחד לא כאשר מדובר במסרים המנציחים דימוי, ומכלילים בכך אוכלוסיה רחבה. בעבר, היו בדרך כלל תשובות המפרסמים כי מדובר בפרסומת הומוריסטית או סאטירית. אפשר לפרש זאת כך, אבל זו הפרשנות הקלה והשטחית, שהרי מאחוריה נחבא השד הסטריאוטיפי".
"צר לי שאגף הפרסומות ברשות השנייה לא ראה את הפרסומת בעיניים נכוחות, שהרי לעניות דעתי לא נאות לאשר פרסום כזה, ובאומץ לב יש להסירו ולקחת את האחריות הציבורית המתבקשת. כי הפרסומת מנציחה את סטריאוטיפ "הערבי הכסיל, האלים ושאינו יודע גבולות השררה".
מי שלא מכיר את הפרסומת, מוזמן לצפות בה
כאן.