|
שיתוף פעולה להקמת ענק תעופה טרנס אטלנטי
|
|
|
|
|
ענק תעופה הוקם בקווים הטרנס-אטלנטיים. חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייז (BA) וחברת התעופה האמריקנית אמריקן איירליינס (AA) חתמו (יום ה', 14.8.08) על ברית תעופה, שתאפשר להן לתכנן יחד מחירים, קווים ולוחות זמנים. הברית תכלול גם את חברת התעופה הספרדית איבריה, המתמזגת עם החברה הבריטית.
העסקה, שנועדה לצמצם את עלויות הדלק ולהתגבר על ההאטה הכלכלית, עדיין טעונה אישור של ממשלת ארה"ב, שכן החוק בארה"ב אוסר בעלות זרה על חברת תעופה אמריקנית. כמו יצטרכו שלוש החברות לשכנע את רשויות ההגבלים העסקיים בארה"ב ובאירופה כי העסקה אינה מפירה את חוקי איסור הקרטל.
על-פי ההסכם העסקי, ישתפו שלוש החברות פעולה בטיסות בין ארה"ב, מכסיקו וקנדה לבין מדינות האיחוד האירופי, שווייץ ונורווגיה.
בחודש שעבר פתחה בריטיש איירווייז בשיחות מיזוג עם איבריה, אף שהעסקה ביניהן עדיין לא הושלמה. בנוסף, אומרות החברות המשתתפות בברית כי חברת התעופה הפינית פינאייר וחברת התעופה הירדנית רויאל ג'ורדניאן, שותפותיהן במסגרת ברית שיווק אחרת, ייכללו בבקשה לפטור אותן מחוקי ההגבלים העסקיים.
אם יקבלו חברות התעופה את האישור, יפעילו יחד 6,300 המראות ביום, ל-443 יעדים ב-106 מדינות. עיתוי הבקשה, שהיא השלישית של בריטיש איירווייז ושל אמריקן איירליינס, פירושו שאין לה סיכוי רב לקבל אישור של ממשל הנשיא בוש, וכי הכוונה היא שהממשל הבא ידון בה.
ברית דלתה/נורת'ווסט-אייר פרנס גדולה יותר
ההסכם העסקי המשותף יאפשר לחברות "להפחית את העלויות, למשוך לקוחות חדשים ולהקל את הלחץ של מחירי הדלק על התעריפים", נאמר בהודעה משותפת שפרסמו.
אישור דומה לפטור מחוקי האנטי-טראסט, הוענק באפריל 2008 לחברות התעופה האמריקניות דלתה ונורת'ווסט ולחברת התעופה הגדולה בעולם אייר-פרנס-קלמ. שתי החברות האמריקניות הודיעו על מיזוג ביניהן שייצור את חברת התעופה הגדולה בארה"ב, תואר שהיה עד כה של חברת אמריקן איירליינס.
אפילו אם תאושר ברית התעופה החדשה היא תהיה חברת התעופה השנייה בגודלה בקווים בין אירופה לארה"ב, ויהיו לה כ-18% מהמושבים, לעומת 25% שיש לחברה המורכבת מדלתה, נורת'ווסט ואייר פרנס-קלמ.
שינוי הנוף בעולם התעופה הוא הסיבה העיקרית להחלטת BA ו-AA לבקש שוב פטור מחוקי איסור הקרטל, לאחר שנדחו ב-1996. אפילו לפני הגשת הבקשה נתקלה הברית החדשה בהתנגדותו של סר ריצ'רד ברנסון, בעל חברת התעופה הבריטית ורג'ין אטלנטיק, המתחרה העיקרית של BA ושל AA בקווים הטרנס אטלנטיים היוצאים מנמל הית'רו שבלונדון.
BA/AA בשום אופן
ביום א' השבוע הודיעה ורג'ין על קמפיין שיווקי שיושקעו בו 6.5 מיליון דולר כדי להילחם בברית התעופה החדשה, ובכלל זה צביעת הסיסמה "AA/BA בשום אופן" על 34 מטוסיה. טענתו העיקרית של סר ריצ'רד היא ששתי החברות יתפסו את מחצית ההמראות והנחיתות בהית'רו. הוא שלח מכתבים לסנטורים ג'ון מק'קיין וברק אובאמה, המתחרים על נשיאות ארה"ב, הקוראים להם לדחות את העסקה אם ייבחרו. "חברות תעופה נאבקות בכל מקום במחיר הדלק הגבוה, אך הפתרון לבעיותיהן אינו צריך היות בהסכם אנטי-תחרותי שיוביל באופן בלתי נמנע לפחות תחרות ולתעריפים גבוהים יותר", כתב סר ריצ'רד.
בריטיש איירווייז ואמריקן אירליינס ניסו להקים ברית כזאת גם בשנת 2002 אך חזרו בהן לאחר שנאמר להן כי יהיה עליהן לוותר על זכויות נחיתה יקרות בנמל הית'רו. את בקשתן הראשונה לאישור ברית ביניהן הגישו ב-1996, בתגובה על הסכמים דומים בין נורת'ווסט ושותפתה ההולנדית קלמ לבין יונייטד איירליינס וחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה.
מאוחר יותר תיקנו שתי החברות את הצעתן וביקשו שתאושר בתוך חמש שנים, אך לבסוף ויתרו עליה לחלוטין, וטענו כי העלות תהיה גבוהה מדי.