מדינות הודו מחזרות אחרי ענקית הרכב טאטא להציע לה אתרים חלופיים לייצור 'נאנו', המכונית הזולה בעולם, זאת לאחר שהחברה איימה להוציא את המפעל שהקימה במדינת מערב בנגל, אם יימשכו ההפגנות האלימות נגדה.
זרם ההזמנות ממדינות הודו הגיע לאחר שחברת הרכב הגדולה ביותר בהודו הזהירה (יום ו', 22.8.08) כי תסגור את המפעל לייצור המכונית הקטנה, שמחירה לצרכן אמור להיות 2,500 דולר, עקב הפגנות האיכרים במדינה שבה שולטים מרכסיסטים.
המדינה הצפון-הודית העשירה פנג'ב מציעה להעמיד לרשות טאטא את "כל המתקנים האפשריים" אם תעביר את הייצור אליה. וילסרו דשמוך, ראש ממשלתה של מדינה עשירה נוספת, מהרשטרה, שבמערב הודו, מתחייב להעניק טאטא "קבלת פנים של שטיח אדום". גם המדינה מוכת העוני אוריסה, שבמזרח הודו, מציעה "כל מיני הטבות".
אבל ראש ממשלת מערב בנגל, בוהדוו בהטרצ'רג'י, שכנראה נבהל מאיומי טאטא, הבטיח (שבת, 23.8.08) שהמחלוקת תיושב. "ממשלות המדינות הבטיחו קרקע, אבל אני מבקש להודיע שהפרויקט ימומש. איש אינו יכול להכשילו", אמר.
אבטיפוס של נאנו, שיו"ר קונגלומרט הרכב ההודי, המיליארדר רטאן טאטא, רואה בו שליחות, כדי להעביר את המוני ההודים מהאופנועים שלהם לרכב בטיחותי יותר, הוצג בפומבי בינואר 2008 וזכה לתשואות. אבל מאז עד היום שום דבר הקשור אליה אינו עובר חלק, וגרועות מכל הן ההפגנות התכופות, ולעתים קרובות אלימות, נגד הפקעת קרקעות חקלאיות בסינגור, לא הרחק מבירת המדינה כלכותה לצורך הקמת המפעל.
יש גם התנגדות פוליטית חזקה למפעל, ועל קירותיו נצבעו סיסמאות הקוראות לפועלים לעזוב או לסבול מתוצאות "קטלניות".
רטאן טאטא רוצה שקט
רטאן טאטא, שהחברה שלו הדהימה במרס השנה את העולם כאשר רכשה את חברות הרכב הבריטיות היוקרתיות יגואר ולנד רובר, ב-2.3 מיליארד דולר, אומר שריבוי מעשי האלימות אינו מאפשר אווירה נוחה לייצור. טאטא כבר השקיעה 350 מיליון דולר בפרויקט. המפעל במערב בנגל אמור להיות המפעל האב שיספק את חלקי המכונית למפעלי הרכבה ברחבי הודו. "תהיה העלות אשר תהיה, נוציא את המפעל משם אם יהיה צורך", אומר טאטא.
המרכסיסטים השולטים בבנגל רוצים מאוד למשוך תעשיה למדינתם הענייה כדי ליצור תעסוקה, אך המעבר מהחקלאות מעורר מתיחות רבה בגלל חששם של האכרים מפני צמצום שטחי העיבוד. המחאות נגד הפקעת קרקעות אינן ייחודיות בבנגל. הן נפוצות בכל הודו, ומשקפות קרע בין העסקים לבין החקלאים סביב שאלת הפיתוח התעשייתי.
רטאן טאטא דווקא ידוע בגישתו המצפונית החברתית החזקה. הוא אומר כי החברה הייתה יכולה לבנות את המפעל במקום שבו התשתית טובה יותר, אך העדיפה לתרום לפיתוחה של מדינה נחשלת, כמו מערב בנגל. פרשנים מדגישים כי עזיבת החברה עלולה לעלות למערב בנגל ביוקר. "המוניטין העסקיים של המדינה עלולים לספוג מהלומה אדירה", אומר העיתון אינדיאן אקספרס במאמר מערכת.