|
ציר משורוול בשדה התעופה [צילום: ארקיע]
|
|
|
|
|
הוועדה להסדרת תפיסת קרקעות בבית משפט השלום בתל אביב הורתה (יום ה', 11.9.08) על הקמת ציר משורוול לתנועה מהירה של פלשתינים מקלנדיה לירושלים. תוואי הציר יעבור בתוך שדה התעופה עטרות וליד מתקן ביטחוני.
ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת אל"מ עפר הינדי, ראש מנהלת קשת צבעים האחראית על הגדר. לטענת הינדי הקמת הציר תיצור מובלעת שתכלול את שדה התעופה והמתקן הביטחון והללו "יהיו מוקפים מכל העברים" בתנועת פלשתינים. הדבר "יצור איום ביטחוני מכוונם של מפגעים פוטנציאליים שיוכלו לנוע בחופשיות רבה מכל עברי השדה והמתקן הביטחוני שהינם 'מתקנים חיוניים'".
הינדי טען עוד כי לצורך הקמת הציר תידרש תפיסה נוספת ומיותרת של קרקעות כולל נטילת שטחים משדה התעופה, יהיה צורך להקים "מעברים עיליים או תת-קרקעיים כדי לאפשר תנועה חופשית לתוך השדה והמתקן הביטחוני". הדבר יהיה כרוך בשינוי המעבר ודרכי הגישה. לביצוע ציר זה הוסיף הינדי "משמעויות תקציביות אדירות" ויידרש זמן רב לביצועו.
אך כאמור, הוועדה דחתה את עמדת הינדי והורתה להקים את הציר המשורוול. חברות הוועדה, השופטת עינת רביד, עו"ד רות הורן ועו"ד יהודית ארבל כתבו כי אינן מוצאות ש"הבעיה הביטחונית של שדה התעופה והמפעל יכולים למנוע את ביצוע הכביש המשורוול, שהרי אם הכביש יהיה משורוול באופן שלא יתאפשר מגע, אין חשש מן האוכלוסיה שתעבור בו".
בנוגע לטענת התקציב, הצביעו חברות הוועדה על השרוול בבית חורון למרות היותו בתוואי קשה לביצוע, ולכן "מן הסתם עלותו הייתה גבוהה". למרות זאת, הוסיפו, "הדבר לא מנע את שירוול הגישה".
הוועדה קבעה כי שירוול הכביש הוא הפתרון "המידתי ביותר אשר לוקח בחשבון את צרכי תושבי כפר קלנדיה נושאי תעודות הזהות הכתומות וגם את צרכי תושבי הכפר נושאי תעודות זהות הישראליות. בעלי תעודות הזהות הכתומות לא יחיו במרחב תפר ואילו בעלי תעודות זהות כחולות שמרכז חייהם בירושלים, לא יזדקקו לנסיעה הארוכה על-מנת להגיע למעבר עטרות, כאשר גם שם עדיין מחכה להם ההמתנה במחסום. במקום נסיעה זו יוכלו התושבים לנסוע במעבר של 500 מטרים ולהגיע תוך דקותיים למעבר עטרות. דבר שיחסוך להם בכל יום כחצי שעה לכל כיוון".
הוועדה ציינה כי בחלק מהאזור ערכה סיור, כאשר בחלק ממנו לא ניתן היה בשל "טעמים ביטחוניים" אך הן נעזרו בסרטונים ש"טרחו וצילמו הצדדים". כמו כן, הדגישו כי מלבד עדים מקלנדיה, הובאו בפניהן עדויות שתי עדות, תמר פליישמן ונטע עפרוני, "מתנדבות בארגון 'מחסום ווטש', ששם לו למטרה לפקח ולהקל על המעבר במחסומים".